فلفل؛ همه رنگش مفیده

به گزارش ایپتن، فلفل تند سبز یا قرمز دارای ماده شیمیایی کپسیه سین است که طعم گرم و تند فلفل را به آن می دهد و قسمت عمده خواص مفید آن ناشی از وجود این ماده شیمیایی است.فلفل قرمز تند دارای اندازه زیادی ویتامین ث و بتاکروتن است که آن را در ردیف آنتی اکسیدان های نیرومند قرار می دهد. برای مبارزه با سرماخوردگی، نام، برونشیت، عفونت های

فلفل؛ همه رنگش مفیده

فلفل؛ همه رنگش مفیده

فلفل تند سبز یا قرمز دارای ماده شیمیایی کپسیه سین است که طعم گرم و تند فلفل را به آن می دهد و قسمت عمده خواص مفید آن ناشی از وجود این ماده شیمیایی است.

فلفل قرمز تند دارای مقدار زیادی ویتامین ث و بتاکروتن است که آن را در ردیف آنتی اکسیدان های نیرومند قرار می دهد. برای مبارزه با سرماخوردگی، نام، برونشیت، عفونت های مجاری تنفسی، آب مروارید، فرسودگی ماکولا (فرسایش دید چشم)، تصلب شرایین، سرطان و جلوگیری از بیماری های قلبی مفید است. فلفل سیستم حل کردن لخته خون رگ ها را در بدن فعال می سازد و برای نرم کردن سینه مفید است. کپسیه سین دردکش نیرومندی است و اگر استنشاق گردد، سردرد را آرام می نماید و دارای خاصیت ضد باکتری و ضد اکسید کننده است. خوردن سس فلفل قرمز همراه غذا متابولیسم را تحریک و تسریع می نماید و برای سوزاندن کالری مفید است. مالیدن کرم یا پماد کپسیه سین یا ضماد فلفل قرمز هم به تسکین درد آرتروز کمک می نماید.

فلفل قرمز کلسترول خون را کاهش می دهد و ظاهرا برای رقیق کردن خون مفید است. هم چنین فرایند ایجاد لخته خون را به تأخیر می اندازد و از تشکیل آن جلوگیری می نماید.

ضد حمله های مغزی و قلبی و ضد سرطان بوده و برای سیستم دفاعی بدن نافع است. در داخل غلاف فلفل قرمز غشای نازکی وجود دارد که بین تخم ها و گوشت آن واقع شده است و قسمت عمده ماده کپسیه سین فلفل قرمز در این غشا نهفته است.

برای این که حداکثر استفاده از تمام مواد موجود در فلفل قرمز صورت گیرد، به خصوص ویتامین ث آن، نباید فلفل قرمز را حرارت داد بلکه باید آن را خام خورد. ولی در بعضی موارد مثلا برای برطرف احتقان یعنی برطرف تجمع خون و اخلاط می توان از پخته آن هم استفاده کرد. اگر گرد فلفل قرمز در هوای آزاد اتاق و در روشنایی نگه داری گردد قسمت عمده بتاکاروتن آن از دست می رود. برای کامل ماندن آن بهتر است در محل تاریک و خنک مانند فریزر نگه داری گردد. بعضی اشخاص که نسبت به فلفل قرمز حساسیت دارند باید در خوردن آن محتاط باشند.

فلفل شیرین یا فلفل دلمه ای برای جلوگیری از آب مروارید و بیماری های قلبی مفید بوده و دارای خواص بی شماری است. این فلفل معمولا به رنگ های سبز تیره، زرد یا قرمز است. هم چنین حاوی مقدار زیادی مواد اکسیدکننده نظیر ویتامین ث و بتاکاروتن بوده و به همین دلیل در میان سبزی ها کم نظیر است. فلفل دلمه ای برای تقویت سیستم دفاعی بدن بسیار مفید است و وجود آنتی اکسیدان ها در آن مانع اکسیده شدن سلول ها می گردد. هم چنین برای پیشگیری از آب مروارید و بیماری های قلبی اثر مفید دارد.

در یک فلفل دلمه ای میانه حدود 4 میلی گرم بتاکاروتن وجود دارد که 40 تا 66 درصد نیاز روزانه بدن را تأمین می نماید. نصف پیمانه فلفل دلمه ای سبز در حدود 45 میلی گرم ویتامین ث دارد که 75 درصد مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه بدن است. در فلفل دلمه ای قرمز این مقدار بیشتر است و در نصف پیمانه خرد شده از آن در حدود 142 میلی گرم ویتامن ث وجود دارد.

فلفل سیاه یا سفید که به صورت دانه ریز گردی است حاوی موادی است که اثر مهم سرطان زای افلاتوکسین را در بدن خنثی می نماید. افلاتوکسین سمی است که از طریق قارچ های آسپرژیلوس، فلاوس و آپارازیتیکوس که از قارچ های انگلی گیاهان هستند، تولید می گردد و ممکن است در کپک های روی بادام زمینی و پسته و سایر انواع مغزهایی تولید گردد که بر اثر سهل انگاری در جمع آوری و خشک کردن آن ها آلوده شده باشند.

به نظر می رسد عنصر کپسیه سین در فلفل که در شربت های اکسپکتورانت هم وجود دارد به این صورت در درمان برونشیت و آمفیزم عمل می نماید: باعث تحریک معده شده، تغییراتی در ریه ها و مجاری تنفسی می گردد که منجر به باز شدن مجاری هوایی، رقیق شدن ترشحات دستگاه تنفسی و خروج آن ها از این دستگاه می گردد.

مطالعات نشان می دهند که کپسیه سین خالص و فلفل قرمز خشک با سرکوب تولید کلسترول بد از طریق کبد باعث کاهش کلسترول خون می گردد.

امروزه دانشمندان دریافته اند کپسیه سین عمل اعصابی را که باعث احساس درد می شوند، مختل می سازد. درمانگرهای محلی کپسیه سین را مستقیما روی دندانی که درد می کرد می گذاشتند. آن ها از این ماده حتی در جراحات چشمی هم بهره می جستند. در این موارد کپسیه سین درد همراه با التهاب را که در کنژکتیویت (التهاب مخاط چشم) یا قرمزی چشم وجود داشت، برطرف می کرد. دانشمندان معتقدند این ماده در صورتی که به صورت پماد مصرف گردد با نفوذ از راه پوست حتی در درمان دردهای روماتیستی هم موثر است.

کپسیه سین شما را به اوج می برد! هنگامی که مواد شیمیایی علایم مربوط به سرکوب درد را می فرستند، مغز بیش از حد معمول اندروفین آزاد می نماید. اندروفین یک مرفین طبیعی است که حس درد را از بین برده، احساس سرخوشی و شادی می نماید. دکتر پل روزین می گوید: کسانی که به طور منظم فلفل قرمز مصرف می کنند ممکن است به دلیل رسیدن به این احساس لذت و سرخوشی به آن عادت کنند.

برای کمک به برطرف احتقان گذرگاه عبور هوا و جهت جلوگیری و درمان سرماخوردگی و برونشیت مزمن، سه بار در هفته وعده های غذایی پر ادویه و تند بخورید.

دکتر اروین زیمونت متخصص ریه، برای آن دسته از بیمارانش که مبتلا به برونشیت یا سرماخوردگی هستند، تاباسکو یا سس تند فلفل را بدین شکل تجویز می نماید: 20 قطره از آن را در یک لیوان آب چکانده و غرغره کنند.

منبع:نشریه تغذیه و سلامتی شماره - 78

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1802

به "فلفل؛ همه رنگش مفیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلفل؛ همه رنگش مفیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید