درمان های خانگی برای خون دماغ

به گزارش ایپتن، غیر از ریختن آب سرد بر روی سر، چندین درمان خانگی برای خون دماغ وجود دارد که می توان آنها را امتحان کرد. اجازه دهید نگاهی به بعضی روش های خانگی ابتدایی بیاندازیم که به درمان خونریزی بینی یاری می نمایند...

درمان های خانگی برای خون دماغ

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

غیر از ریختن آب سرد بر روی سر، چندین درمان خانگی برای خون دماغ وجود دارد که می توان آنها را امتحان کرد. اجازه دهید نگاهی به بعضی روش های خانگی ابتدایی بیاندازیم که به درمان خونریزی بینی یاری می نمایند...

خونریزی بینی یکی از متداول ترین عوارضی است که بچه ها و بزرگسالان از آن رنج می برند. با وجود آنکه به نظر خطرناک و وحشتناک می آید، بیشتر خونریزی های بینی آنقدرها هم جدی نبوده و تنها حدود یک دقیقه یا این حدود به طول می انجامد. این بدان معنا نیست که اگر این شرایط به صورت روزانه اتفاق افتد، آن را جدی نگیریم به این دلیل که می تواند نشانه ای از یک عارضه نهفته باشد. یکی از شایع ترین علل خونریزی بینی پاره شدن رگ های خونی پوشش داخل بینی است. بچه ها و بزرگسالان هنگامی دچار خون دماغ می شوند که با شدت زیادی فین نمایند، از خشکی بینی رنج ببرند و بینی خود را دستکاری نمایند (nose picking)، بعلاوه چنانچه بینی دچار ضربه ناگهانی شود و یا تخلیه بینی به گونه ای باشد که پوشش داخلی ناحیه بینی دچار آسیب شود، خونریزی بینی اتفاق می افتد.

درمان طبیعی خونریزی بینی

ناحیه داخلی بینی یکی از حساس ترین قسمت های بدن به تعداد می رود. این ناحیه با صدها رگ خونی پر شده است، از این رو، هر گونه مشکل بینی نبایستی خیلی سرسری گرفته شود. درمان های خانگی بسیاری برای خونریزی بینی وجود دارد که می توان به منظور بند آمدن خون دماغ آنها را امتحان کرد. معروف ترین آنها فشار محکم اما آرام حفره های بینی با هم به مدت حداقل 5 تا 10 دقیقه است.

هرزمان که دچار خون دماغ شدید، لازم است که صاف نشسته و از خم شدن و یا کج کردن سر به عقب خودداری کنید، ممکن است خون بجای بیرون آمدن از بینی، به سوی گلو تغییر راستا دهد.

حداقل دو قطره آب لیمو تازه را به درون سوراخ بینی بریزید. این یک راه موثر جهت متوقف ساختن خونریزی است.

هرگز هنگامی که خونریزی بینی دارید، دست در آن نکنید. دستکاری یا انگشت کردن در بینی موجب تأخیر در بهبود پارگی رگهای خونی در بینی می شود.

اگر خونریزی در فواصل منظم اتفاق می افتد، بهتر آن است که فشار خون خود را چک کنید. افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند در معرض خونریزی مکرر بینی قرار دارند.

بعلاوه می توانید یک کیسه یخ را در اطراف ناحیه بینی قرار دهید. سردی یخ موجب خواهد شد رگهای خونی فشرده شده و این امر منجر به کمتر شدن خونریزی می شود.

راه بهتری که می توان بوسیله آن رگهای خونی را محکم و قوی ساخت، نوشیدن آب پرتقال سرشار از ویتامین C است. ویتامین C در تشکیل کلاژن که موجب مرطوب ساختن پوشش بینی می شود، بسیار لازم است.

پودر زیره را با سرکه سیب مخلوط کنید. اکنون یک گلوله پنبه را در این مخلوط فرو نموده و آن را درون حفره بینی که در حال خونریزی است بگذارید و به مدت یک دقیقه به همان حال رها کنید.

اگر خشکی بینی دلیل خونریزی آن باشد، آنگاه استفاده از آب نمک می تواند راه چاره بسیار عالی باشد. تنها کمی نمک را در آب ریخته و آن را در بینی اسپری کنید. آب نمک دارای خواص ضد انعقادی است که به کاهش خشکی بینی یاری نموده و موجب متوقف شدن خونریزی می شود.

یک درمان خانگی موثر برای جلوگیری از خون دماغ در بچه ها استفاده از یک حوله مرطوب بر سرشان است. حوله مرطوب موجب مرطوب شدن پوشش غشایی بینی شده و از خونریزی بینی جلوگیری می نماید.

بعضی از متخصصین بهداشتی هم استفاده از آب انگور فرنگی (gooseberry) هندی برای خون دماغ را توصیه می نمایند. می توانید چند قطره از آب انگور فرنگی هندی را به قسمتی از بینی که خونریزی دارد بچکانید. این آب آسیب سلولی موجود را ترمیم ساخته و در نتیجه خونریزی بینی را بطور قطعی متوقف می سازد

یکی از مؤثرترین و مورد اعتمادترین درمان ها، تنفس بخار یا بخور است. یک قابلمه آب را جوشانده و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. سر را با یک حوله پوشانده و آن را جهت تنفس بخار خم کنید، اما خیلی نزدیک نبرید. این عمل را دو مرتبه در روز انجام دهید.

مواردی که اشاره شد بعضی از درمان های خانگی مؤثر جهت جلوگیری از خونریزی بینی را شامل می شدند. کسانی که دچار خونریزی بینی می شوند، بایستی از کشیدن سیگار خودداری نمایند. بیشتر خونریزی های بینی هیچ تهدید یا خطری ایجاد نمی نمایند، اما اگر به یک نشانه معمول تبدیل شوند، همیشه بهتر است به یک پزشک مراجعه و دلیل را مورد آنالیز قرار دهید.منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1817

به "درمان های خانگی برای خون دماغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان های خانگی برای خون دماغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید