درمان آبله مرغان در طب سنتی

به گزارش ایپتن، برای درمان آبله مرغان در طب سنتی، مصرف خوراکی های با طبع خنک مانند آب هندوانه، لیموشیرین، عرق شاه تره، عناب و سوپ ماش و گشنیز توصیه میشود.

درمان آبله مرغان در طب سنتی

یکیاز بیماری هایی که در اواسط فصل بهار در بین بچه ها شایع میگردد، بیماری آبلهمرغان است. آبله و آبله مرغان دو بیماری جداگانه هستند و ابتلای به هریک، سبب عدمابتلا به دیگری نخواهد گرید، لیکن برخلاف آبله که بیماری بسیار خطرناک و سختی است،درمان آبله مرغان بسیار ساده است. آبله مرغان بسیار مسری و واگیردار بوده،بنابراین مادرانی که کودک مبتلا دارند، باید فرزند خود را تا بهبودی کامل در منزلنگهدای نمایند چرا که در غیر این صورت امکان سرایت آن به سایر بچه ها نیز وجودداشته، ضمن اینکه برای خود فرد بیمار نیز مشکلاتی را به همراه دارد. در ادامه اینمطلب با علایم و روشهای درمان آبله مرغان در طب سنتی آشنا شوید.

علایم ابتلا به آبله مرغان چیست؟

علایماولیه ابتلا به آبله مرغان، بسیار شبیه به یک سرماخوردگی ساده است. علایم اولیهاصولا همراه با تب خفیف، سر درد، بی حالی و بی اشتهایی کودک همراه است. پس از یکیدو روز، ابتدا لکههای کوچک و قرمز رنگی دور از هم در صورت، سینهو شکم کودک ظاهر میگردد و پس از آن به صورت تاولهای آبدار در صورت، پشت و پهلو و سپس تمامی اندامها حتی چشمها و لا به لای موهانیز مشاهده می گردد. شدت و تعداد میزان دانههای ابله مرغان بستهبه میزان و شدت بیماری در کودک است.

ضایعاتپوستی آبله مرغان بدون درد بوده، ولی به شدت خارش دار هستد و ضروری است فرد بیماراز دست کاری کردن و کندن دانه پرهیز کند، چرا که شدت بیماری و انتقال آن به دیگرقسمتهای بدن را تشدید نموده، همچنین ممکن است جای آنها تا پایان عمر بر روی پوستباقی بماند.

روشهایدرمان آبله مرغان با طب سنتی

درمانآبله مرغان بسیار آسان بوده، اولین و مهمترین راه درمان آن داشتن استراحت کافی فردبیمار است. بعضی از روشهای درمان آبله مرغان در طب سنتی عبارتند از:

  • پرهیزاز غذای سرخ نموده

لازماست، فرد بیمار از مصرف غذاهای سرخ نموده و بودار، غذاهای چرب، تند و شور و ادویههاتاز مان بهبودی کامل پرهیز کند. بهتر است از سرخ کردن غذاها در این دوران در خانهخودداری گردد، تا بوی سرخ کردنی نیز به فرد بیمار نخورد.

  • مصرفمیوه و خوارکیهایبا طبع خنک

مصرفمیوههایبا طبع خنک برای درمان آبله مرغلن و کاهش عوارض آن بسیار مفید است. میوه هایی مانندهندوانه، لیمو شیرین و عناب بسیار مناسب بوده، همچنین برای تقویت بیمار میتوان بهاو انواع کمپوتها، سیب، گلابی و به را داد. در بین غذاها، سوپی که با ماش، گشنیز وهویج تهیه شده باشد، برای کودک بیمار غذای بسیار مناسبی است.

  • جوششیرین

استفادهاز جوش شیرین می تواند به کنترل خارش و سوزش ناشی از آبله مرغان یاری کند . به این منظور، یک و نیم قاشق غذاخوری جوششیرین را در یک لیوان آب ریخته و هم بزنید، سپس با استفاده از یک لیف حمام نرممحلول را روی بثورات و نواحی دچار خارش مالیده و اجازه دهید خشک گردد . همچنین میتوان، نصف فنجان جوش شیرین را دروان حمام کودک ریخته و با آن آب کودک را استحمام کرد.

  • جو

حمامبلغور جو دوسر نیز یکی از راههای درمان ابله مرغان در طب سنتی است. جو دو سر دارایطبع بسیار خنک بوده، از اینرو برای تسکین خارش دانهها بسیار مفیدمیباشد. به این منظور دو فنجان بلغور جو دوسر را پودر نموده وآنرا در دو لیتر آب ولرم بریزید، سپس آن را در آب وان حمام ریخته و به مدت 15 تا 20 دقیقه کودک را در آناستحمام کنید .

  • شربتبنفشه

ازدیگر راههای درمان آبله مرغان در طب سنتی اشتفاده از شربت بنفشه است. به این منظوربه مدت بیست و یک روز ، هر روز صبح ناشتا مقداری شربت بنفشه به کودک بیمار بدهید.

  • اسانسو روغن اسطوخودوس

استفادهاز اسانس یا روغن اسطو خودوس یکی دیگر از راه های درمان آبله مرغان در طب سنتیمیباشد و برای کاهش تحریک پوست و خارش ناشی از آن مفید است . به این منظور، کمی روغن اسطوخودوس را با روغن نارگیل یاروغن بادام ترکیب نموده و آن را روى تاول ها بمالید و اجازه دهید تا خشک گردد،مى توانید این روشرا دو بار در روز تکرار کنید . همچنین اضافه کردن اسانس اسطوخودوس به همراه بابونه به آب حمام واستحمام با آن نیز باعث احساس آرامش در کودک شده و برای تسکین خارش دانههامفید است.

سایرگیاهان دارویی مفید برای درمان آبله مرغان در طب سنتی

مصرفبعضی از عرقیات گیاهی و جوشانده آنها برای تسکین خارش و آرامبخشی فرد مبتلا بهآبله مرغان بسیار مفید است. خوردن عرق شاه تره به دلیل طبع خنکی که دارد، برای یاریبه درمان این بیماری مفید است. همچنین استفاده از گیاهان دارویی نظیر لعاب اسفرزه،لعاب قدومه، لعاب به دانه و شیر خشت نیز بسیار مفید است.

گردآوری:مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1288

به "درمان آبله مرغان در طب سنتی" امتیاز دهید

6 کاربر به "درمان آبله مرغان در طب سنتی" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان آبله مرغان در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید