نمایندگان با کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور موافقت کردند
به گزارش ایپتن، تهران (پانا) - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تقویت امنیت غذایی کشور و برطرف موانع تولیدات کشاورزی موافقت کردند.
با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سرگرمی و سفر بیشتر بدانید.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان آنالیز طرح تقویت امنیت غذایی کشور و برطرف موانع فراوریات کشاورزی، با کلیات این طرح با 196 رأی موافق، 10 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 229 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست گفت: طرحی که در دست نمایندگان است، طرح برطرف موانع فراوریات کشاورزی است، امنیت غذایی با اتکا به فراوری داخلی در اصل 3 و 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید فراوانی شده است. تاکیدات امامین انقلاب هم بر مهم بودن بخش کشاورزی به عنوان تامین نماینده امنیت غذایی در جای جای صحبت های ایشان داشته و داریم.
وی افزود: در اسناد بالادستی از جمله سیاست های کلی نظام در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی هم بحث امنیت غذایی ثبت شده، اما علی رغم تمامی تاکیدات متاسفانه در طول سال های گذشته به بخش کشاورزی به عنوان یک بخش ابزاری و یک بخش معیشتی نگاه شده است. همه در حوزه انتخابیه با کشاورزان سروکار دارید و مسائل عدیده آنها را شاهد هستیم. ما متاسفانه نتوانستیم از ظرفیت خدادادی کشاورزی کشور استفاده کنیم. امروز کشاورزی ما به عنوان بخش مالی دیده نمی گردد و به عنوان بخش معیشتی دیده می گردد.
ساداتی نژاد تاکید نمود: امروز به بخش کشاورزی به عنوان بخش فراوری ثروت و فراوری ارز برای کشور نگاه می گردد. متاسفانه به کشاورزی به عنوان بخش فراوری قدرت برای جمهوری اسلامی نیست. امروز غذا حائز اهمیت است و یک بحث ملی است. ما حتی نگاه فراوریی هم به بخش کشاورزی نکردم. بسیاری از اسناد و قوانین وقتی صحبت فراوری می گردد، ساعت کار برای کشاورز مشخص می نمایند، حتی بعضی مواقع بیمه کشاورز قطع می گردد، چرا که در سر زمین حضور نداشته است، در صورتی که ساعت کاری کشاورز مانند کارگر 8 ساعت نیست.
وی توضیح داد: در موضوع امنیت غذایی همین اتفاقاتی که در سال گذشته ایجاد شد و مسائل صف های مرغ و میوه شب عید، مسائلی ایجاد شد و دچار چالش بودیم. کشاورزی را به دلیل نگاه معیشتی همواره به صورت کمبود یا بیشبود در این کشور پیش بردیم و محصولی که بدون برنامه فراوری شد، به صورت انباشت روی زمین، روی شاخه های درست و یا زیر درختان در مزارع تلنبار شد و از بین رفت.
ساداتی نژاد تاکید نمود: در این کشور 40 هزار میلیارد تومان به دلیل نگاه معیشتی و فراوری بدون برنامه مازاد کشاورزی داریم و این یعنی اتلاف 13 میلیارد مترمکعب آب با توجه به کم آبی در کشور. در بین کشورهای همسایه هم متاسفانه نتوانستیم در حوزه کشاورزی رقابت کنیم.
همچنین محمدرضا صباغیان بافقی در مخالفت با کلیات این طرح بیان کرد: این طرح براساس ماده 45 تبصره 1 بوده و نوبت آن رعایت نشده و از پختگی کامل برخوردار نیست.
وی تاکید نمود: در این طرح عجله دیده می گردد و نباید جزیره ای تصمیم بگیریم. ما در زمینه کشاورزی به قوانین نظارتی احتیاج داریم، قوانین باید جامع و تسهیل نماینده باشد. در این طرح موضوع دامداری دیده نشده، در حالی که دامداری با کشاورزی تفکیک ناپذیر هستند.
نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس یازدهم ادامه داد: این طرح با برنامه ششم منافات دارد چرا که ما می خواهیم یک سازمان جدید ایجاد کنیم که در این میان بعضی قوانین نقض می گردد.
وی تاکید نمود: مشکل اصلی کشاورزی، دلالی است ون ما باید در این طرح نقش دلالان را حذف کنیم.
جلال محمودزاده نیز در ادامه در موافقت با کلیات این طرح بیان داشت: در این طرح بخشی نگری وجود ندارد و این طرح از از بین رفتن محصولات مازاد کشاورزی جلوگیری می نماید.
وی ادامه داد: یکی از دلایل مطرح شدن این طرح توجه به شعار سال که سال فراوری و مانع زدایی هاست. این طرح به اجرا شدن آن می پردازد، باید ساختارها را تغییر دهیم و تنظیم بازار، نظارتی مستمر بر ذخایر کشاورزی، نظارت بر واردات نهاده ها، تشکیل سازمان معاونت کشاورزی در این طرح دیده شده است.
محمودزاده ادامه داد: سیب درختی دارد از بین می رود، باید صادرات حمایت کرد و با توسعه ارتباطات همسایگان برای صادرات محصولات کشاورزی پیشقدم شد.
در ادامه نماینده دولت شرحاتی ارائه داد و با این طرح مخالفت کرد و آن را مغایر اصول 110 و 75 قانون اساسی مطرح کرد و بیان کردن که این موضوع با کوچک سازی مغایرت دارد.
همچنین ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در ادامه شرح داد که همه کشاورزان در حوزه انتخابیه های شما نمایندگان منتظر هستند، این هدیه مجلس به کشاورزان بوده و نشان داده هم در لایحه بودجه 1400 ، هم در انتخاب عظیم شورای قیمت گذاری، کشاورزان را سر میز قیمت گذاری آورده است.
وی تاکید نمود: این طرح همه مسائل را حل نمی نماید، بخش دامپروری و شیلات در گام های بعدی طرح تحول کشاورزی ایران انجام می گردد و در راستای کوچک سازی مطرح شده است. بخش هایی که در دولت بوده اند و تا به امروز ناکارآمدی داشته اند، در این ساختار تجمعی شده اند. اگر در تجارت تمرکز بود، تا امروز چرا وضع بازار این است، چرا تجارت کشاورزی این شرایط را دارد؟ در هیچ جای جهان حوزه کشاورزی از مزرعه تا سفره اینقدر پراکندگی وجود ندارد. حوزه سازمان تجارت که در وزارت صمت وجود دارد، تا به امروز نتوانسته مشکل تجارت کشاورزی را حل نماید.
نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس یازدهم افزود: قرار است این قانون مسائل 40 ساله کشاورزی را حل نماید، اگر در کشاورزی سرمایه گذاری داشتیم، حال و روز آن اینگونه نبود. دلیل آن این است که تمرکز نداریم. بخشی از صنایع در وزارت صمت است، بخشی از صنایع غذایی در وزارت جهاد کشاورزی است، بخشی از کسب و کارها را در وزارت جهاد کشاورزی صادر می نمایند. پراکندگی تشکل های کشاورزی وجود دارد و بخشی برای کسب و کار از وزارت تعاون مجوز می گیرد. پراکندگی شدید اختیارات در حوزه کشاورزی وجود دارد.
وی تاکید نمود: اگر ستاد تنظیم بازار کشاورزی درست شد و اتفاقات مرغ و میوه شب عید تکرار نمی گردد، در چند ماه پیش آشفتگی بازار داشتیم، زیرا تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده وزارت صمت بود، مجلس و کمیسیون با لغو قانون تمرکز مخالف بود. عامل آشفتگی بازار می تواند لغو قانون تمرکز باشد و این قانون از 15 خرداد هم دیگر صائب نیست.
منبع: خبرگزاری پانا