طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع با و بدون فر

به گزارش ایپتن، شیرینی بهشتی یا شیرینی کرکی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های عید است که تنوع در رنگ و طعم آن، زیبایی خاصی به سفره هفت سین تان می بخشد. شیرینی بهشتی را با طعم های زعفرانی، کاکائویی و ساده را می توانید هم با فر و هم بدون فر به راحتی در منزل درست کنید. اگر برای عید خودتان می خواهید دست به کار شده و شیرینی درست کنید حتما طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع را امتحان کنید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع با و بدون فر

مواد لازم برای تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع

  • آرد سفید 400 گرم
  • روغن مایع 50 گرم
  • روغن صاف قنادی 200 گرم
  • پودر قند 200 گرم
  • پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
  • زعفران یک قاشق غذاخوری
  • وانیل نصف قاشق غذاخوری
  • پودر هل نصف قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع در فر

1. پودر قند و روغن قنادی را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع باید قبل از هر کاری تمامی مواد لازم را آماده کنید تا به دمای محیط برسند. سپس یک کاسه مناسب انتخاب کنید تا در آن پودر قند و روغن صادف قنادی را برای هفت دقیقه با یکدیگر مخلوط کنید. مخلوط تان باید بافتی کرم رنگ، پوک و لطیف داشته باشد در غیر این صورت آن را برای دو تا سه دقیقه دیگر مجدد هم بزنید. شیرینی قطاب یکی از شیرینی های خوشمزه است که برای عید می توانید در منزل به راحتی درست کنید.

2. آرد را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع، آرد را جداگانه دو تا سه بار الک نموده و کنار بگذارید. وانیل، هل و روغن مایع را به مخلوط اضافه نموده و آن ها را برای 30 ثانیه دیگر هم بزنید. در ادامه پخت شیرینی، آرد را کم کم به ظرف اضافه و با هم زن برای پنج تا شش دقیقه خوب هم بزنید. در آخر باید خمیری منجسم و یک دست داشته باشید. طرز تهیه شیرینی نارگیلی بدون فر و با فر را در کتاب کاله خوانده تا برای عید حتما آن را امتحان کنید.

3. خمیر شیرینی را تقسیم کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع باید سه کاسه انتخاب و خمیر را به صورت مساوی در آن ها تقسیم نموده تا از هر سه نوع شیرینی بتوانید درست کنید. در یک کاسه زعفران دم نموده و در کاسه دیگر پودر کاکائو بریزد اما در کاسه سوم چیزی نریزید تا شیرینی بهشتی ساده داشته باشید. شیرینی صدفی را هم می توانید برای دورهمی ها و جشن هایتان درست نموده و از خوردن آن لذت ببرید.

4. قیف و ماسوره را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی ماسوره و قیف خود را آماده کنید تا بتوانید شیرینی هایتان را قالب بزنید. در صورت نبود ماسوره و قیف، سر یک عدد پلاستیک فریزر ضخیم را بریده و مواد را داخل آن بریزید. بعد از ریختن مواد در قیف، کاغذ روغنی را داخل سینی فر پهن نموده و سپس شیرینی ها را گل بزنید. در این مرحله از پخت حتما شیرینی ها را با فاصله از هم در سینی شکوفه بزنید تا هنگام پخت در سینی به یکدیگر نچسبند. طرز تهیه شیرینی نخودچی را حتما امتحان کنید.

5. شیرینی را داخل فر بگذارید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع روی شیرینی ها کمی خرفه بپاشید و آن را برای 20 دقیقه در فر با دمای 175 درجه سانتی گراد بگذارید. در این مرحله به یاد داشته باشید که فر را حتما از قبل روشن کنید تا گرم گردد. شما برای راحتی کار در ریختن خرفه می توانید آن را در نمک دان بریزد تا هم سرعت کارتان بالا برود و هم شیرینی هایتان زیباتر پخته شوند. یکی دیگر از شیرینی های سنتی خوشمزه ای که خود در منزل می توانید آن را آماده کنید شیرینی مشهدی است پس طرز تهیه ان را در کتاب کاله بخوانید.

طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع و بدون فر

1. روغن قنادی و هل را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع بدون فر احتیاج است که مانند دستور تمامی مواد شیرینی را از 30 دقیقه قبل بیرون بگذارید تا به دمای محیط برسند. حال پودر قند را الک نموده و کنار بگذارید. سپس کاسه مناسبی انتخاب کنید تا در آن روغن قنادی، پودر قند و هل را برای پنج تا شش دقیقه با یکدیگر مخلوط کنید. به یاد داشته باشید مخلوط تان را باید آن قدر بزنید که حالت سبکی به خود بگیرد. شیرینی کشمشی ساده خانگی هم دستوری مشابه شیرینی بهشتی دارد آن را هم امتحان کنید.

2. روغن مایع و آرد را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع بدون فر نوبت به اضافه کردن روغن مایع می رسد، بعد از اضافه کردن باید مواد را آن قدر خوب هم بزنید که یک دست شوند. در ادامه تهیه این شیرینی آرد را در ظرفی جداگانه سه بار الک نموده و در چند مرحله به مایه شیرینی اضافه کنید. مایع را با لیسک به آرامی هم بزنید تا خمیر حالت چسبناکی به خود بگیرد. شیرینی پنجره ای مناسب پذیرایی در عید و دورهمی هایتان است حتما آن را درست کنید.

3. تابه را گرم کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی بهشتی بدون فر باید تابه مناسبی انتخاب نموده و برای 15 دقیقه روی حرارت بگذارید تا گرم گردد. سپس کف تابه یک کاغذروغنی پهن نموده و خمیر شیرینی را با فاصله از یکدیگر پایپ بزنید. بعد از پایپ زدن شیرینی ، روی آن ها کمی خرفه بپاشید و برای 20 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بگذارید تا آماده گردد. منظور از حرارت غیرمستقیم استفاده از شعله پخش کن است. برای پخت بهتر شیرینی ها حتما روی در تابه را دم کنی بگذارید. اگر بعد از 20 دقیقه کف شیرینی ها تغییر رنگ نداده بود باید برای پنج دقیقه دیگر به پخت آن موقع دهید. اجازه دهید تا شیرینی بهشتی ها کامل خنک شوند سپس داخل ظرف موردنظر بچینید. در کنار شیرینی بهشتی شیرینی زبان خوشمزه خانگی را هم می توانید با خمیر هزارلا درست کنید.

نکات تکمیلی پخت شیرینی بهشتی

شیرینی بهشتی یکی از راحت ترین شیرینی هایی است که مواد لازم آن را با لیوان به راحتی می توانید مقدار گیری نموده و برای دورهمی هایتان درست کنید. با این حال در ادامه به نکاتی اشاره شده است که به پخت بهتر آن یاری خواهد نمود.

استفاده از زعفران برای شیرینی بهشتی

در تهیه شیرینی بهشتی حتما مواد لازم را به مقداری که گفته شده بهره ببرید. برای استفاده از زعفران دقت داشته باشید که آن را زیاد استفاده نکنید چرا که خمیرتان سفت می گردد. در صورت سفت شدن خمیر شیرینی تان آن را با قیف قالب بزنید تا کارتان راحت تر گردد. راهکار دیگر آن که، قبل از ریختن مواد در قیف، آن را با نوک انگشتان خود برای چند دقیقه ورز دهید. در آخر از چرخ گوشت هم برای داشتن خمیر نرم و منعطف می توانید بهره ببرید. از دیگر شیرینی های کم هزینه برای پذیرایی در عید شیرینی ساق عروس است از آن غافل نشوید.

خمیر شیرینی بهشتی با روغن مایع

در تهیه شیرینی بهشتی از قبل آرد را دو تا سه بار الک نموده و سپس به مواد اضافه کنید تا خمیرتان به خوبی در ظرف جمع گردد. اگر احتیاج به اضافه کردن آرد داشتید آن را کم کم اضافه نموده و با نوک انگشتان خود خمیر را جمع نموده و برای چند دقیقه خوب ورز دهید. در صورت ورز دادن خمیر با کف دست، به روغن خواهد افتاد. طرز تهیه شیرینی گردویی را می توانید در کتاب کاله خوانده و در ماه های پاییزی سال آن را درست کنید.

روغن مناسب برای پخت شیرینی بهشتی

شما در تهیه شیرینی بهشتی از هر سه روغن جامد، روغن قنادی یا مایع می توانید بهره ببرید. روغن جامد و قنادی طعم و لطافت آن را دو برابر می نماید. از سویی دیگر به نگه داری طولانی مدت و پخت در حرارت بالا هم یاری می نماید. در صورت استفاده از روغن مایع هنگام پخت دقت داشته باشید که زیاده روی ننموده تا شیرینی کرکی هنگام پخت در اصطلاح وا نرود. از سویی دیگر اگر از روغن مایع استفاده نکنید خمیر را نمی توانید شکوفه ای قالب بزنید. شیرینی توت همواره پای ثابت پذیرایی در عید است پس آن را در منزل خودتان درست کنید.

نگه داری شیرینی بهشتی

حال که شیرینی بهشتی بدون روغن مایع را در منزل با فر یا بدون فر پختید با قرار دادن در یک ظرف دربسته می توانید آن ها را تا یک ماه در دمای محیط نگه دارید فقط مراقب باشد هنگام گذاشتن در ظرف، شیرینی ها خرد نشوند. یکی دیگر از شیرینی های خشکی که می توانید دستور آن را در کتاب کاله بخوانید طرز تهیه شیرینی مربایی است که برترین گزینه برای پذیرایی محسوب می گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 5 آذر 1402 بروزرسانی: 5 آذر 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2290

به "طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع با و بدون فر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی بهشتی با روغن مایع با و بدون فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید