طرز تهیه استیک مرغ؛ آموزش تصویری مرحله به مرحله

به گزارش ایپتن، استیک (steak) یک تکه گوشت برش خورده از راسته گوساله یا سینه مرغ است و معمولا آن را کنار سبزیجات پخته، سس قارچ و سیب زمینی سرخ نموده سرو می نمایند. استیک مرغ یکی از انواع استیک های خوشمزه و پرطرفدار دنیا است که به عنوان یک غذای بین المللی شناخته میشود. استیک ها را یا بر روی آتش و به صورت کبابی درست مینمایند و یا در روغن سرخ مینمایند. مهم ترین عامل در تهیه استیکِ مرغِ آبدار و خوش طعم، چاشنی آن است. پس دقیقا طبق دستور مرغ را مزه دار و کبابی کنید.

طرز تهیه استیک مرغ؛ آموزش تصویری مرحله به مرحله
مواد اولیه برای تهیه استیک مرغ
سینه مرغ1 عدد
پیاز1 عدد
روغن زیتون1 قاشق غذاخوری
سس سویا (خرید از سوپرمارکت ها)1-2 قاشق غذاخوری
سیر2 حبه
شکر قهوه ای (اختیاری)1 قاشق مربا خوری
رزمارینصف شاخه
فلفل سیاه، فلفل سفید،فلفل قرمز، زنجبیل، نمکبه میزان لازم

طرز تهیه استیک مرغ:

1- سینه مرغ رو بدون استخوان کنید و روی تخته کار قرار بدین. دستتون رو سینه مرغ بذارین و با یک چاقوی تیز از عرض برش بزنید. ضخامت استیک به خودتون بستگی داره؛ میتونید سینه مرغ رو فقط از وسط برش بدید یا اینکه سه برش ایجاد کنید تا ضخامت کمتر بشه.

حتی برخیها سینه مرغ رو به صورت کامل و درسته گریل میکنن؛ که در اون صورت بهتره چند برش عرضی روی سینه مرغ ایجاد کنین تا هم مواد بهتر به داخل مرغ نفوذ کنن، طعم دار بشه و هم بهتر بپزه (ضخامت کمتر از نیم سانت الی دو سانت برای استیک رایجه).

2- پیاز رو با رنده ریز مخصوص کباب خرد یا در واقع له کنید. تفاله های پیاز رو داخل صافی بریزین و خوب فشار بدین تا آب پیاز خارج بشه، آب پیاز رو روی مرغ ها بریزین. آب پیاز بوی زحم مرغ رو به خوبی میگیره و گوشت رو نرم میکنه!

  • استفاده از پیاز برش خورده ممکنه به خوبی این کارو نکنه.
  • استفاده از پیاز رنده شده به صورت ریز، باعث میشه بعدا جدا کردن گوشت از پیاز سخت باشه و تکه هایی که به گوشت چسبیدن موقع پختن بسوزن و ظاهر کار رو خراب کنن. بنابراین برای استیک برترین گزینه استفاده از آب پیازه.

3- یک قاشق روغن زیتون (یا هر روغن مایعی) به مرغ اضافه کنید.

4- یک الی دو قاشق سویا سس داخل مواد بریزین؛ سویا سس باعث تردی مرغ میشه و طعم خوبی هم به اون میده.

5- نصف قاشق مربا خوری، فلفل سفید اضافه کنید؛ فلفل سفید طعم خیلی خوبی به استیک میده.

6- نصف قاشق مرباخوری فلفل قرمز، زنجبیل و نمک اضافه کنین. بهتره که داخل مواد از زنجفیل تازه به صورت رنده شده استفاده بشه؛ اما اگر در دسترس نبود میتونین از پودر زنجبیل استفاده کنین.

7- شکر قهوه ای رو هم همراه ادویه ها اضافه کنین. شکر قهوه ای به هیج عنوان طعم شیرینی به استیک نمیده اما طعم کاراملی خوبی ایجاد میکنه و رنگ خوبی هم به استیک میده. اما اگه در دسترس تون نبود میتونین حذفش کنین.

8- از میزانی رزماری داخل مواد استفاده می کنیم؛ عطر خیلی خوبی به استیک میده اما در میزانش زیاده روی نکنین چون طعم غالبی داره.

9- دو حبه سیر رو رنده میکنیم و به مرغ اضافه میکنیم؛ سیر طعم فوق العاده خوبی به استیک میده اما برای کسایی که سیر دوست ندارن قابل حذفه.

10- بعد از اضافه کردن این مواد به مرغ ها، با دست به خوبی مرینیت (مزه دار) میکنیم تا مواد به خورد هم برن و با هم به خوبی مخلوط بشن. مرینیت (Marination) همان خیس کردن و مزه دار کردن مواد غذایی مثل گوشت و مرغ در چاشنی مخصوص است. برای راحتی کار میتونین از ابتدا همه مواد سس رو با هم مخلوط کنید و بعد مرغ رو بهش اضافه کنین و با دست به خوبی مرینیت کنید تا با هم مخلوط بشن.

  • اجازه بدین مرغ ها داخل سس حداقل پنج الی شش ساعت و حداکثر یک شب بمونن. روی ظرف سلفون بکشین یا داخل ظرف در دار در یخچال نگهداری کنین و در این بین هر چند ساعت یکبار در ظرف رو باز کنین و با دست مواد رو مخلوط کنین تا طعم مواد کاملا به خورد مرغ بره.

11- صفحه مخصوص گریل ساندویچ ساز رو داخل دستگاه قرار بدین و با روغن مایع به یاری قلمو چربش کنید و اجازه بدین کاملا گرم بشه.

12- تکه های مرغ رو داخلش قرار بدین و در ساندویچ ساز رو ببندین و اجازه بدین با حرارت بالا کاملا بپزه و سرخ بشه بعد آماده سرو هست.

  • برای پخت استیک روی گاز، تابه گریل رو روی حرارت قرار بدین.
  • برای پخت استیک حرارت باید بالا باشه. تکه های مرغ رو که از مواد جدا کردیم روی تابه قرار بدین و اجازه بدین با حرارت بالا بپزن. اگه حرارت کم باشه باعث میشه گوشت آب بندازه و سفت بشه و وقتی که گوشت آب میندازه به مدت زمان بیشتری برای پخت نیاز داره و دیگه از بافت مورد نظرمون برای استیک فاصله میگیره. بنابراین نگران مغز پخت شدن گوشت نباشین! اگه گوشت به خوبی مزه دار شده باشه به خوبی میپزه. مخصوصا گوشت مرغ که به مدت زمان کمتری برای پخت نیاز داره.

13- تکه های مرغی که داخل تابه قرار دادیم رو به هیچ وجه حرکت نمیدیم چون این کار هم، باعث آب انداختن گوشت میشه. اجازه میدیم یک طرف کاملا بپزه و سرخ بشه بعد طرف دیگه رو برمیگردونیم و اجازه میدیم طرف دیگه هم بپزه.

تهیه استیک به صورت گراتن:

بعد از پخت استیک، اگه کالری بالای اون براتون مهم نبود میتونین اون رو به صورت خوراک یا گراتن آماده کنین. به این صورت که داخل ظرف مناسبی یک لایه چیپس سیب زمینی بریزین و روی اون یک لایه پنیر پیتزای رنده شده بریزین و استیک های مرغ رو روی پنیر پیتزا بچینین طوری که یک لایه رو پر کنن. بعد روی استیک سس خردل و سس کچاپ بریزین و پخش کنین. کمی پیازچه روی استیک ها بریزین(در صورت دلخواه در این مرحله کالباس هم میتونین اضافه کنین).

و دوباره روی استیک ها رو با یک لایه چیپس بپوشونین و روی چیپس رو هم کاملا با پنیر پیتزا بپوشونین و ظرف رو داخل فر 180 درجه که از قبل گرم شده به مدت نیم ساعت قرار بدین تا پنیر کاملا آب بشه و پنیرِ روی ظرف برشته بشه بعد آماده سرو هست. در این حالت با اینکه کالری غذای شما زیاد میشه اما طعم خیلی خوشمزه و دلچسبی داره؛ مخصوصا اگه بتونین چیپس رو توی خونه درست کنین یه طعم عالی و بی نظیر به شما میده.

نکات مهم در پخت استیک:

  • اگه به تابه گریل دسترسی نداشتین، میتونین استیک رو داخل ساندویچ ساز هم بپزین.
  • برای ادویه های استیک دستتون بازه و از هر ادویه دلخواهی میتونین استفاده کنین؛ اما ادویه هایی که من استفاده کردم هم باعث خوش طعم شدن استیک و هم گرفته شدن بوی بد مرغ میشه، از فلفل سیاه تازه آسیاب شده استفاده کنین (پودر فلفل سیاه که مانده باشه دیگه اون عطر و کارایی لازم رو نداره بنابراین برخی ادویه ها مثل فلفل سیاه، تخم گشنیز، زعفران و هل و…. بهتره که به صورت تازه آسیاب شده استفاده بشن).
  • برترین ماهیتابه برای پخت استیک ماهیتابه چدنه. چون که حرارت رو به خوبی در خودش نگه میداره و به صورت یکنواخت اون رو انتقال میده و باعث میشه استیک به خوبی بپزه. کمی روغن مایع داخلش بریزین و با قلمو کل سطح تابه رو به روغن آغشته کنین اصلا نیازی نیست که روغن زیادی داخل تابه باشه در حد چرب شدن کافیه. از روغنی استفاده کنین که در برابر حرارت بالا مقاوم باشه مثل روغن کانولا یا آفتابگردان، روغن هایی مثل روغن زیتون که مقاومت کمی در برابر حرارت بالا دارن مناسب پخت استیک نیستند، چون زود میسوزن.

این غذا به علت سبکی آن برای شام مناسب است.

منبع: اُکالا
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1995

به "طرز تهیه استیک مرغ؛ آموزش تصویری مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه استیک مرغ؛ آموزش تصویری مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید