سلامت پوست یعنی سلامت بدن

به گزارش ایپتن، پوست بدن ما خارجی ترین بخش بدنمان است که در ظاهر ظریف و آسیب پذیر به نظر می رسد اما واقعیت این است که پوست سالم در صورت کارایی مناسب یکی از مهم ترین سدهای دفاعی بدن در برابر میکروب هاست. علت این مقاومت پوست، ساختمان غیرقابل نفوذ آن است که اجازه ورود به عوامل خارجی را نمی دهد.

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

نویسنده:دکتر پرویز طوسی*

پوست بدن ما خارجی ترین بخش بدنمان است که در ظاهر ظریف و آسیب پذیر به نظر می رسد اما واقعیت این است که پوست سالم در صورت کارایی مناسب یکی از مهم ترین سدهای دفاعی بدن در برابر میکروب هاست. علت این مقاومت پوست، ساختمان غیرقابل نفوذ آن است که اجازه ورود به عوامل خارجی را نمی دهد.

همچنین میکروب های طبیعی که در سطح پوست سالم به صورت مسالمت آمیز زندگی می کنند، خود مانع از تکثیر میکروب ها و قارچ های بیماری زا می شوند. پس حفظ سلامت پوست ضامن سلامت اعضای داخلی بدن هم می باشد. یکی از کارهایی که شما می توانید در جهت حفظ سلامت پوست انجام دهید حفاظت آن در برابر آفتاب است. آثار زیان آوی که اشعه آفتاب به جا می گذارد، می تواند از بروز لک های کوچک و خال تا خطر سرطان پوست در درازمدت را باعث شود. امروزه پزشکان دنیا به تمامی مردم، به ویژه آنهایی که در فضای باز کار می کنند توصیه دارند که از پوست خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنند.

ما هم بارها تذکر دادیم برای بچه ها از 6، 7 ماهگی ضدآفتاب استفاده کنید. اغلب بچه های که بدون لباس مناسب و پوشش محافظ آفتاب در فضای باز مشغول بازی می شوند تا دوره نوجوانی حدود 70 درصد آثار مخرب آفتاب را به پوست خود وارد می کنند.

شاید پیشگیری از آفتاب از سنین نوجوانی و جوانی دیر به نظر برسد و اگر تمایل دارید پوست سالمی داشته باشید باید از کودکی از طریق والدین آگاه حمایت شوید. با اینکه پوست ما اجازه نفوذ به هیچ عامل خارجی حتی اشعه ماورای بنفش را نمی دهد و رنگدانه پوست آن را جذب می کند اما این مقاومت پوست، حدی دارد و اگر به موقع پوست را حمایت نکنید، به تنهایی از عهده آثار سوءآفتاب برنمی آید. حتما با حفاظ های فیزیکی مثل کلاه و دست کش و یا ضدآفتاب ها، توان مقاومتی پوست تان را بیفزایید.

پی نوشت ها :

*متخصص پوست و مو

منبع: http://www.salamat.comaeمنبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1790

به "سلامت پوست یعنی سلامت بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت پوست یعنی سلامت بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید