علت های افتادگی پلک و روش درمان آن

به گزارش ایپتن، بعضی از موارد می تواند باعث افتادگی پلک های شما گردد، شرایطی که به پتوز معروف است.

علت های افتادگی پلک و روش درمان آن

افتادگی پلک دلایل مختلفی دارد که یکی از آن ها مادرزادی است، یعنی افتادگی پلک در زمان تولد به دلیل تکامل نیافتن ماهیچه های بالا برنده پلک، بعضی از بیماری های خاص، فلج عصب پلک یا به دلیل سایر بیماری های مادرزادی که در یک یا دو طرف ظاهر می گردد.

بعضی از موارد می تواند باعث افتادگی پلک های شما گردد، شرایطی که به پتوز معروف است. در بیشتر موارد چیزی برای نگرانی ندارند، در حالی که بعضی دیگر قابل درمان هستند. حتی نوزادانی که با این بیماری متولد شده اند می توانند تحت عمل جراحی ساده قرار بگیرند و چشم انتظار زندگی با بینایی عادی باشید.

با این وجود، مسائل پلک های شما چیزی نیستند که آن ها را نادیده بگیرید. هر دو پلک بالا و پایین شما در محافظت از چشمان شما از آسیب بسیار مهم است. آن ها همچنین به کنترل میزان نور به چشمان شما یاری می نمایند.

علت افتادگی پلک

در اینجا چند مورد از شایع ترین علل پتوز به علاوه راه های ممکن برای رفع افتادگی پلک وجود دارد.

شما با آن به جهان آمده اید

به این بیماری پتوز مادرزادی گفته می گردد و خوشبختانه مسئله ای است که رفع می گردد. در حقیقت، باید سریعاً درمان گردد. اگر پلک در راه باشد، کودک نمی تواند دید [طبیعی]داشته باشد. وقتی کودک رنگ و نور می بیند، همه اعصاب را تحریک می نماید. شبکیه و مغز راستا هایی ایجاد می نمایند که بینایی مادام العمر ایجاد می نماید. پتوز مادرزادی درمان نشده می تواند منجر به آمبلیوپی (تنبلی چشم)، آستیگماتیسم (تاری دید) و چشم های متقاطع گردد، اما جراحی برای تقویت ماهیچه های پلک می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند. این یک عمل نسبتاً ساده است.

اعصاب آسیب دیده

آسیب عصبی ناشی از آسیب دیدگی پلک یا شرایطی که بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد همچنین می تواند باعث افتادگی پلک های شما گردد. سندرم هورنر یکی از این شرایط است. این یک سندرم نادر است و زمانی اتفاق می افتد که چیزی (مثلاً سکته مغزی یا تومور) به عصبی آسیب می رساند که یکی از عضلات متصل به حرکت پلک ها را کنترل می نماید. به طور کلی، سندرم هورنر همچنین باعث می گردد که مردمک چشم شما خیلی کوچک شوند. پتوز مرتبط با سندرم هورنر معمولاً هنگام درمان مشکل اساسی از بین می رود.

آسیب عصبی ناشی از دیابت کنترل نشده طولانی مدت و فشار خون بالا همچنین می تواند منجر به ابتلا به پتوز گردد، به همین دلیل تشخیص و درمان برای هر بیماری بسیار مهم است.

مسائل عضلانی

حرکت پلک در درجه اول توسط سه ماهیچه کنترل می گردد که مهمترین آن ها عضله لواتور است. هر چیزی که روی این عضلات تاثیر بگذارد، می تواند بر نحوه عملکرد پلک شما نیز تاثیر بگذارد.

یکی از این موارد که باعث افتادگی پلک می گردد، یک بیماری عضلانی ارثی به نام دیستروفی عضلانی چشمی (OPMD)، نوعی دیستروفی عضلانی است که نه تنها بر حرکت چشم بلکه بلع و حتی بعضی از اندام را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. مورد دیگر، اُفتالموپلژی خارجی مزمن پیشرونده (CPEO) مزمن است که معمولاً باعث ایجاد پتوز در هر دو چشم می گردد. دیستروفی میوتونیک، شایع ترین شکل دیستروفی عضلانی است که در بزرگسالی آغاز می گردد، همچنین باعث پتوز در هر دو چشم می گردد.

افزایش سن

از گفتن این متنفریم، اما افتادگی پلک ها نتیجه ناگزیر دیگر پیری است. به آن پتوز آپونوروتیک یا پیری گفته می گردد. جاذبه و زمان همه چیز را به سمت پایین سوق می دهد و گاهی اوقات تا حدی می رسد که پلک در حال افتادن است. گاهی اوقات پوست اضافی روی پلک می تواند روی پلک آویزان گردد و دید را مسدود کند. در بیشتر موارد، مشکل زیبایی است و جراحی انتخابی می تواند، بعضی از جوانه های پلک شما را ترمیم کند. در بعضی مواقع، پلک افتاده می تواند روی بینایی شما تاثیر بگذارد، در این صورت ممکن است برای حفظ بینایی به عمل جراحی احتیاج داشته باشید.

عمل جراحی

پزشکان در انجام انواع مختلفی از عمل جراحی چشم چنان تمرین نموده اند که عوارض اغلب اتفاق نمی افتد. اما ممکن است در بعضی موارد عوارضی ایجاد گردد و اگر این عارضه افتادگی پلک باشد، به آن پتوز بعد از عمل گفته می گردد.

عضله لواتور چشم می تواند به مرور زمان از هم جدا گردد. افتادگی پلک بعد از عمل جراحی آب مروارید، قرنیه، عیوب انکساری (مانند لیزیک) و جراحی گلوکوم گزارش شده است.

میاستنی گراویس

این بیماری نادر خود ایمنی بر نحوه ارتباط ماهیچه ها و اعصاب شما تاثیر می گذارد و منجر به ضعف عضلات می گردد. در میاستنی گراویس، آنتی بادی ها (پروتئین ها) که بطور معمول با مهاجمان مآغاز مانند ویروس ها مبارزه می نمایند، دچار افتادگی می شوند و از دریافت پیغام های ارسال شده توسط سلول های عصبی جلوگیری می نمایند. افتادگی پلک ها اغلب نشانه اولیه این بیماری است.

پتوز می تواند در طول روز نوسان داشته باشد. شما ممکن است بینایی مضاعف داشته باشید. این می تواند بر روی عضلات نیز تاثیر بگذارد. این بیماری می تواند مناطق دیگر بدن شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هیچ درمانی وجود ندارد، اما تغییرات در شیوه زندگی و دارو ها می توانند ضعف عضلات مرتبط را تحت کنترل داشته باشند.

سرطان

اگرچه تومور های داخل چشم شما روی پلک تاثیر نمی گذارد، اما سرطان اطراف یا خارج از چشم می تواند بر ماهیچه هایی که پلک شما را بالا و پایین می آورد، تاثیر بگذارد. این شامل تومور هایی در هر نقطه در امتداد اعصاب یا در امتداد شریان هایی است که به چشم می رسد، یا در ماهیچه هایی که چشم شما را کنترل می نمایند. پتوز همچنین به ندرت می تواند نشانه ای از سرطان متاستاتیک مانند سرطان پستان یا سرطان ریه باشد.

هر وقت متوجه مسئله ای در پلک های خود شدید، با چشم پزشک تماس بگیرید، به خصوص اگر به سرعت در طی چند روز یا چند ساعت به وجود بیاید و با علائم دیگری مانند ضعف در بازو ها، پا ها یا صورت شما، سردرد جدی و یا دید مضاعف همراه باشد.

نحوه درمان افتادگی پلک ها

اگر دچار پتوز ناشی از یک بیماری زمینه ای (مانند میاستنی گراویس) هستید، باید این بیماری درمان گردد. معمولاً این حالت افتادگی را بهبود می بخشد یا حداقل تثبیت می نماید. در غیر این صورت، افتادگی پلک به طور معمول با جراحی درمان می گردد. جراح ماهیچه ای که حرکت پلک را کنترل می نماید، تنظیم، تقویت و یا حتی مجدداً وصل خواهد نمود. این روش با بی حسی موضعی انجام می گردد و می توانید همان روز به خانه بروید.

تزریق بوتاکس و سایر پرنماینده ها می تواند پوست پلک ها را محکم کند، و حتی عینک های چشمی وجود دارد تا پلک بالا را باز کند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1164

به "علت های افتادگی پلک و روش درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت های افتادگی پلک و روش درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید