خبرنگاران کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در خلخال افزایش یافت

به گزارش ایپتن، اردبیل - خبرنگاران - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: امسال کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در این شهرستان در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

خبرنگاران کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در خلخال افزایش یافت

صادق پورمحمد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اظهارکرد: سال جاری با تلاش ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی 53 تن چوب آلات جنگلی قاچاق ، 68 پایه چوبی قطع شده از جنگل درختان بلوط منطقه اندبیل و مقادیر قابل توجهی تخته جنگلی از قاچاقچیان کشف و ضبط شد.

وی اظهارکرد: اجرای طرح ممنوعیت 10 ساله برداشت چوب از جنگل های شمال کشور ، افزایش غیرمتتظره قیمت چوب در بازار و افزایش میل قاچاقچیان فرآورده های چوبی جنگلی به استفاده از راه های ارتباطی این شهرستان برای عبور محوله های قاچاق موجب افزایش قاچاق محموله های چوب جنگلی و صنعتی شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: بیشترین کشفیات چوب قاچاق جنگلی استان در شهرستان خلخال و در سال جاری اتفاق افتاده است.

پورمحمد افزود: با اجرای برنامه های مدون حفاظتی و حراستی علاوه بر جلوگیری از تخریب و آتش سوزی جنگل ها و مراتع، بیش از 14 هکتار اراضی ملی این شهرستان از دست سودجویان رفع تصرف شد.

وی ضمن تاکید بر لزوم برخورد قانونی با غارتگران بیت المال و تخریب کنندگان منابع طبیعی از افزایش جریمه 80 میلیون ریالی برای تخریب هر هکتار اراضی ملی در سال جاری خبرداد.

او بیان کرد: سال جاری آمار مربوط به تخریب جنگل و مرتع نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و همکاری مردم و تلاش حافظان منابع طبیعی از تخریب مراتع و جنگل های استان جلوگیری کرده است.

پورمحمد اظهارکرد: در اجرای ماده 42 قاون مقابله با قطع اشجار و درختان جنگلی برای افراد متخلف در خصوص قطع 12 اصله درخت جنگلی پرونده قضایی تشکیل و متخلفان محاکمه شدند.

وی با بیان اینکه ماموران پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی این شهرستان در سال جاری همچنین پیروز به شناسایی متصرفان به منابع ملی و متجاوزان به عرصه های طبیعی شده اند، افزود: طبق ماده 44 قانون و در راستای پیشگیری از چرای بی رویه دام در چراگاه های طبیعی و مراتع خلخال در طول سال جاری 21 پرونده قضایی برای متجاوزان به عرصه های طبیعی تشکیل شد.

وی اظهارکرد: در این رابطه سه هزار و 745 راس احشام دامداران استان همسایه گیلان که بصورت غیرمجاز وارد مراتع خلخال شده بودند شناسایی و پس از تشکیل پرونده قضایی و اعمال قانون به حوزه گیلان در طول نوار مرز مشترک 2 استان اردبیل و گیلان هدایت شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خلخال گفت: سال جاری 18 مورد پرونده قضایی رفع تصرف تشکیل و با صدور احکام قضایی بیش از 14 هکتار از اراضی تصرف شده غیرقانونی توسط افراد رفع تصرف شد.

وی بیان کرد: برای مبارزه با آفت پروانه دم قهوه ای آمریکایی در جنگل خوجین و اندبیل و و آفت داروش در جنگل درختان قدکوتاه منطقه خورش رستم خلخال 120 هکتار از جنگل های آلوده به این آفت با استفاده از روش های غیرشیمیایی پاکسازی شد.

او با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد از جنگل های استان اردبیل در حوزه شهرستان خلخال واقع شده، به اهمیت حفظ و حراست از این موهبت الهی تاکید کرد و گفت: جنگل های قد کوتاه ارس و بنه ذخیره گاه ژنتیکی گونه های نادر درختی کشور هستند.

شهرستان خلخال دارای 257 هزار هکتار جنگل و مرتع است که از این میزان 45 هزار هکتار را جنگل های قدکوتاه ارس و بنه تشکیل می دهند، علاوه بر تنوع گونه های جنگلی خلخال با برخورداری از 212 هزار هکتار مرتع 21 درصد از کل مراتع استان اردبیل را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1514

به "خبرنگاران کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در خلخال افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کشف چوب آلات جنگلی قاچاق در خلخال افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید