خانه انیس الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی!

به گزارش ایپتن، این خانه قدیمی در زمان پهلوی اول تبدیل به مدرسه شد. پرفسور حسابی نیز از دانش آموختگان این مدرسه بوده است. بعد از آن، به این دلیل که نزدیک به کشتارگاه بوده، تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است!

خانه انیس الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی!

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه های قدیمی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

خانه انیس الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است. به گزارش اختصاصی خبرنگاران ، این خانه تاریخی و تماشایی که 140 سال قدمت دارد، متعلق به زن سوم ناصرالدین شاه قاجار بوده و در جنوب خیابان ولیعصر، چهارراه گمرک، پلاک 430 و روبه روی مهدیه تهران است.

علت تغییر کاربری خانه به اتحادیه گوشت گوسفندی

این خانه تماشایی و قدیمی در زمان پهلوی اول تبدیل به مدرسه شد. پرفسور حسابی نیز از دانش آموختگان این مدرسه بوده است. بعد از آن چند بار دست به دست شده و به این دلیل که نزدیک به کشتارگاه بوده، تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است!

معماری خانه انیس الدوله

این بنای تاریخی و قاجاری دو طبقه، 721 مترمربع مساحت و دو دَرِ ورودی دارد که یکی از آن ها به حیاط و دیگری به ساختمان راه دارد. در وسط حیاط حوضی بزرگ با درختانی تنومند، کهن و زیبا دیده می گردد. داخل آن، تزییناتی مانند سرستون هایی به سبک یونانی و ستون های حجاری شده با پایه های گچ بری و نقاشی شده و شومینه های قدیمی وجود دارد.

زن بودن را از انیس الدوله بیاموزیم!

این عمارت تاریخی با 140 سال سن، متعلق به انیس الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به ملکه ایران در سال های(1258-1314) بوده است. محبوب ترین و بانفوذترین بانوی دربار که بر سایر همسران شاه فزونی داشت و می توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت نموده بود.

انیس الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن اندرونی پرجمعیت شاه قاجار برسد. او اهل روستای امامه لواسان بود و در جریان یکی از شکارهای ناصرالدین شاه، شاه او را که چوپانی گله عمویش را می کرد، دید و کمی با او گپ زد. فاطمه نوجوان در همان چند لحظه دل شاه را برد، طوری که او بلافاصله بعد از برگشت از شکارگاه، این دختر را به قصر آورد و به دست جیران، یکی از زنان محبوب خود، سپرد تا آداب و رفتار زندگی درباری را به او یاد بدهد.

بعد از مرگ جیران، شاه با انیس الدوله ازدواج کرد. او بعد از ازدواجش، در دربار ترقی کرد و به نوعی ملکه غیررسمی ایران بود. هرچند او خیلی زیبا نبود، اما شاه آن قدر به او علاقه داشت که انیس الدوله می توانست هر مقام کشور را عزل یا نصب کند.

چند پیشنهاد خبرنگاران برای شما:

آخرین اخبار بازار مسکن

آسیب های افزایش قیمت مسکن

10 راز موفقیت یک مشاور املاک حرفه ای

بزرگ ترین آتریوم چرخان دنیا

پس انداز ؛ راه خانه دار شدن نیست

مطالب دیدنی و جالب را در صفحه های گوناگون و معماری و دکوراسیون خبرنگاران، ببینید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 697

به "خانه انیس الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه انیس الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید