راجع به خواص گزنه دوپایه چه میدانید؟

به گزارش ایپتن، گزنه دو پایه فراوان ترین نوع از گزنه ها محسوب می گردد که در بیشتر منطقه ها ایران یافت می گردد. گیاه شناسان اعتقاد دارند که این گیاه بومی اروپای شمالی است. اقوام قدیمی اروپایی مانند سلتیک ها و ژرمن ها برای سال ها از این گیاه به عنوان یک ماده دارویی و غذایی استفاده می کردند.

راجع به خواص گزنه دوپایه چه میدانید؟

خواص شگفت انگیز گزنه دوپایه

آیا تا به حال از یک گیاه به ظاهر بی ضرر برای کمتر کردن درد زخم و یا ناراحتی تان استفاده نموده اید؟

گزنه دوپایه گیاهی است که فواید بسیاری دارد. شاید محبوب ترین استفاده از این گیاه، برگ هایش باشد که با دم کردن آن به عنوان یک درمان طبیعی برای آلرژی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، ثابت شده است که این گیاه در سلامت پوست، استخوان و ادرار نیز مفید و موثر است.

گزنه دوپایه چیست؟

گزنه دوپایه یا urtica dioica، یک گیاه گلدار همیشگی است که قرن ها به کار گرفته شده و قدمت آن به یونان باستان می رسد.

امروزه می توان این گیاه مفید را در سراسر دنیا یافت، اما ریشه های آن در منطقه ها سردتر اروپا و آسیا قرار دارند. این گیاه معمولا بین دوتا چهار فوت ارتفاع دارد و از ماه ژوئن تا سپتامبر شکوفه می دهد. گزنه دوپایه در خاک غنی از نیتروژن رشد می کند و برگ های به شکل قلب دارد و گل زرد یا صورتی فراوری می کند.

تماس پوست با کرک های این گیاه احساس دردناکی دارد، اما اگر قسمتی از پوست که قبلا دردناک بوده با این کرک ها تحریک گردد، عناصر شیمیایی آن موجب کاهش درد اولیه آن می شوند.

بیشتر فراوریات گزنه دوپایه از ساقه و برگ های آن ساخته می شوند، اما ریشه های آن نیز دارای ویژگی های دارویی هستند. این گیاه خواص ضد التهابی دارد که می تواند بر درمان بسیاری از مسائل سلامتی تاثیر بگذارد.

معمولا بخش هایی از گیاه که بالاتر از سطح زمین می رویند در تسکین آلرژی و دیگر مسائل تنفسی مفید هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. ریشه های آن نیز می توانند به راحتی برای درمان اختلالات ادراری و پروستات بزرگ نیز تاثیرگذار باشند.

چرا این گیاه موجب خارش پوست می گردد؟

گزنه دوپایه، حاوی تعدادی از مواد شیمیایی مانند سروتونین، هیستامین و استیل کولین است که بعضی از آنها می توانند بسیار مضر باشند. این مواد شیمیایی موجب تحریک ناخوشایند پوست می گردد و در پایه کرک های روی گزنه یافت می شوند. کرک های ریز قادرند مواد شیمیایی را به پوست منتقل نمایند که این واکنش درد، قرمزی، تورم و خارش را در پی دارد.

5 خاصیت گزنه دوپایه

علیرغم معروفیت این گیاه به درد، از آن برای یاری به بسیاری از بیماری ها استفاده می گردد. مطالعات نشان داده اند که این گیاه سودمند دارای خاصیت های آنتی اکسیدان، ضد میکروبی، ضد التهاب، سفت نمایندگی و ضد درد است.

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، گزنه دوپایه در طول تاریخ بیشتر به عنوان ادرار آور و برای درمان ماهیچه های دردناک و مفاصل، اگزما، ورم مفاصل، نقرس و کم خونی بکار می رود.

امروزه در درجه اول از این گیاه برای درمان مسائل ادراری و نیز حساسیت و درد مفاصل استفاده می گردد.

بیشترین اثربخشی استفاده از گیاه گزنه دو پایه را در موارد زیر استفاده می گردد:

هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و مسائل ادراری
علائم BPH به وسیله یک غده پروستات بزرگ شده ناشی از مجرای ادرار ایجاد می شوند.

مبتلایان به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) سطوح مختلفی از افزایش میل به ادرار، تخلیه ناقص مثانه، ادرار دردناک، چکیدن یک قطره ادرار پس از اتمام آن و کاهش جریان ادرار را تجربه می نمایند.

مطالعه BPH ناشی از تستوسترون بر روی موش ها نشان داده که ممکن است گزنه دوپایه در درمان این بیماری به عنوان داروی finasteride (دارویی که معمولا برای درمان BPH مورد استفاده قرار می گیرد) موثر باشد.

پزشکان هنوز از دلیل کاهش این علایم به وسیله گزنه دوپایه کاملا مطمئن نیستند، اما بسیاری از مطالعات بالینی نتیجه حاکی از آن هستند که این گیاه حاوی مواد شیمیایی است که بر هورمون هایی که این غده را فراوری می نمایند تاثیر می گذارد.

این مطالعات نشان می دهند که مصرف مستقیم گزنه بر روی سلول های پروستات تاثیر می گذارد. عصاره ریشه گزنه نیز به کندی و یا توقف توسعه سلول های سرطانی پروستات یاری می نماید.

ریشه گیاه در درجه اول در ارتباط با مسائل ادراری از جمله عفونت های دستگاه ادراری، مورد استفاده قرار می گیرد. گزنه دوپایه به عنوان یک ادرار آور عمومی پیروز استفاده می گردد و می تواند به جریان ادرار نیز یاری کند. بعلاوه در درمان های خانگی برای عفونت های مثانه استفاده می گردد.

اُستئوآرتریت و درد مفصل
مبتلایان به ورم مفاصل اغلب درد مفاصل، معمولا در دست ها، زانوها، ران ها و ستون فقرات را تجربه می نمایند. گزنه در کنار داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) کار می کند تا به بیماران اجازه دهد تا مصرف NSAID را کاهش دهند.

از آنجا که استفاده طولانی مدت از NSAIDs می تواند منجر به بعضی عوارض جانبی جدی گردد، این یک جفت ایده آل است.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که استفاده موضعی یک برگ گزنه به طور روزانه در محل درد، درد مفاصل را کاهش می دهد و می تواند آرتروز را درمان کند. مصرف آن به صورت خوراکی هم تاثیرگذار است. مطالعه دیگری که در ژورنال روماتولوژی منتشر شد، از قدرت ضد التهابی گزنه در برابر دیگر بیماری های مربوط به خود ایمنی مثل آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) خبر می دهد.

تب یونجه
فراوری هیستامین در بدن باعث ایجاد عوارض جانبی ناشی از آلرژی ها می گردد. آلرژی ها موجب گرفتگی ناخوشایند، عطسه، خارش و… می گردد.

ویژگی های ضد التهابی گزنه در واکنش های آلرژیک بر تعدادی از گیرنده ها و آنزیم های اصلی تاثیر می گذارند و در صورت ظاهر شدن از ابتلا به علائم تب یونجه جلوگیری می نماید.

برگ های گیاه حاوی هیستامین هستند، که ممکن است در درمان آلرژی موثر باشند، اما سابقه استفاده از هیستامین برای درمان واکنش های شدید آلرژیک وجود دارد. بعلاوه شواهدی وجود دارد که در واکنش های شدید، سطوح پلاسمای کمتری (برخلاف سطوح بالا) وجود دارند.

خونریزی
بعضی از محصولات حاوی گزنه دوپایه نشان داده اند که در هنگام اعمال فشار بر روی پوست، می تواند خونریزی را در طول عمل کاهش دهد.

این محصول که stopper نامیده می گردد از آلپینا، شیرین بیان، آویشن، تاک انگور و گزنه دوپایه ساخته شده است و بعلاوه شواهد حاکی از کاهش خونریزی بعد از عمل جراحی دندان به وسیله این گیاه است.

اگزما
اگزما یا درماتیت به التهاب یا آماس پوست گفته می گردد که می تواند باعث خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و دیگر نشانه های پوستی گردد.

همانطور که مطالعات دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی مریلند نشان داد، گزنه دوپایه به دلیل وجود آنتی هیستامین و خواص ضد التهابی اش می تواند یک درمان طبیعی برای اگزما باشد. بیماران می توانند ترکیبی از گزنه را به صورت خوراکی برای مقابله با اگزما و بعلاوه یک کرم رابرای تسکین خارش و قرمزی بثورات استفاده نمایند.

برای اثبات سایر فواید گزنه تحقیقات بیشتری ضروری است، اما به عنوان سایر مزایای گزنه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تقویت شیردهی

تحریک رشد مو

یاری به کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت

کاهش خونریزی های مرتبط با لثه

درمان اختلالات کلیه ها و دستگاه ادراری

پیشگیری یا درمان اسهال

کاهش جریان قاعدگی

تسکین آسم

التیام زخم ها

درمان هموروئید

تحریک انقباضات در زنان باردار

درمان نیش حشرات

درمان تاندونیت

درمان کم خونی

چگونه از گزنه دوپایه استفاده کنیم؟

هم می توانید گزنه را درو کنید و بچینید؛ هم می توانید آن را از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید. قبل از خرید یا ایجاد یک محصول گزنه، مهم است که تشخیص دهید که بیماری شما به قسمت های بالاتر از سطح زمین احتیاج دارد یا ریشه ها، چرا که هرکدام از آنها ویژگی های دارویی متفاوتی دارند.

گزنه دوپایه در قالب برگ های خشک شده، عصاره، کپسول، قرص و چای استفاده می شوند. در حال حاضر هیچ دوزی برای مصرف این گیاه توصیه نمی گردد، زیرا بسیاری از محصولات گزنه دارای مقادیر مختلف مواد فعال هستند. برای مشخص دوز مناسب با دکتر خود مشورت کنید.

بعضی از استفاده های رایج گزنه دوپایه

چای گزنه
می توانید برگ های گزنه را خشک کنید و سپس به صورت چای دم نموده و نوش جان کنید. برای چای گزنه دستورالعمل های مختلفی وجود دارد که دارای تعدادی از گیاهان دیگر مانند برگ تمشک، اکیناسه یا گلدسلال هستند.
گزنه پخته شده
ریشه ها، ساقه و برگ های گزنه دوپایه، خوردنی هستند. برگ ها می توانند بخار شوند و بیشتر مانند اسفناج پخته شوند. بهتر است از برگ های تازه بهره ببرید. آنها می توانند در سوپ گزنه مورد استفاده قرار بگیرند و یا به سوپ های دیگر اضافه شوند.

علاوه بر این موارد می توانید گزنه را پوره نموده و در دستور العمل هایی مانند پلوودا، مخلوط سبز، سالاد و پاستو بهره ببرید. برگ های گزنه را خام نخورید چرا که آن ها تا زمانی که پخته و یا خشک شوند، دارای کرک های ریز هستند. هنگامی که پخته گردد، گزنه طعم مشابه با اسفناج آمیخته با خیار دارد. گزنه پخته شده منبع بزرگی از ویتامین A ،C، پروتئین و آهن است.

گزنه موضعی
عصاره گزنه و ریشه های گیاهی می تواند به طور مستقیم به مفاصل و منطقه ها دردناک بدن اعمال گردد. این عصاره در فرم کرم نیز موجود است.
کپسول ها و قرص های استروئیدی
کپسول ها و قرص های استروئیدی رامی توانید به صورت خوراکی مصرف کنید. شواهدی مبنی بر استفاده از قرص گزنه با شکم خالی و یا پر وجود ندارد، اما اگر مبتلا به ناراحتی معده هستید بهتر است آن را با غذا مصرف کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از گزنه دوپایه

زمانی که گزنه دو پایه به طور مناسب مورد استفاده قرار می گیرد، یک گیاه بسیار ایمن است، با این حال، چند اقدام احتیاطی در زمان آغاز استفاده از آن وجود دارد.
هنگام برداشت
همواره گزنه را با دستکش های ضخیم باغبانی درو کنید تا از خارش و تماس با پوست دست جلوگیری کنید. بعلاوه بهتر است گزنه های جوان و نورسیده را ترجیحا در فصل بهار برداشت کنید. طعم آنها بعد از گل دادن به مراتب تلخ تر از قبل می گردد.
هنگام استفاده با سایر گیاهان و مکمل ها
مانند هر گیاه یا مکمل دیگر، مهم است که هنگام مخلوط کردن این گیاه برای جلوگیری از عوارض جانبی ناچیز، محتاط باشید. شما همواره باید یک برنامه مکمل گیاهی تحت مراقبت داشته باشید. بیماران ممکن است در صورت تمایل به استفاده از گزنه دوپایه مجبور باشند دوز دیگر مکمل های خود را تغییر دهند.
زمان بارداری
هنوز بر سر استفاده خانم های باردار از گزنه دوپایه بحث وجود دارد. از آنجا که گزنه خرد شده بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارد و می تواند انقباضات رحمی را تحریک کند، می تواند به طور بالقوه منجر به سقط جنین گردد. بنابراین زنان باردار نباید از آن استفاده نمایند.
هنگامی که مبتلا به دیابت هستید
شواهدی وجود دارد که توانایی گزنه را در کاهش قند خون و کنترل دیابت نشان می دهد. بعلاوه می تواند بر توانایی داروهای دیابت تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به هیپوگلیسمی را افزایش دهد. بیماران دیابتی که می خواهند از گزنه استفاده نمایند باید این کار را تنها تحت نظارت ارائه دهندگان مراقبت های سلامتی خود انجام دهند. در صورت تمایل به استفاده از گزنه دوپایه ممکن است بیماران مجبور به تغییر دوزهای داروهایشان شوند.
وقتی برای اولین بار آغاز می کنید
بعضی از مردم پس از مصرف گزنه دو پایه ناراحتی معده، اسهال و یا دیگر واکنش های خفیف را تجربه نموده اند. بهتر است که با دوز کمی از این گیاه آغاز به بهره ببرید.

تداخلات دارویی گزنه دوپایه

رقیق نماینده های خون از قبیل وارفارین، کلوپیدوگرل و آسپرین- زیرا گزنه دوپایه حاوی اندازه زیادی ویتامین K است که می تواند به توانایی خون در لخته شدن یاری کند. استفاده از گزنه دوپایه می تواند اثرات این داروها را کاهش دهد.

داروهای فشار خون بالا مانند مهارنماینده های ACE، مسدود نماینده های بتا و مسدود نماینده های کانال کلسیم- به این دلیل که گزنه می تواند فشار خون را کاهش داده و اثرات این داروها را تقویت کند.

دیورتیک ها و قرص های آبگونه، چون گزنه دوپایه نیز دیورتیک است و زمانی که با هم مصرف می گردد، می تواند باعث کمبود آب بدن گردد.

لیتیوم، به دلیل خواص دیورتیک گزنه. این کار ممکن است توانایی بدن برای از بین بردن این دارو را کاهش دهد و در نتیجه مقدار بالاتر از مقدار توصیه شده از لیتیوم را کاهش دهد.

داروهای ضد التهابی غیر NSAID، به دلیل اینکه گزنه می تواند اثر ضد التهابی بعضی از آنها را افزایش دهد. با وجود شواهدی که مبنی بر تسکین بیشتر درد با ترکیب گزنه و NSAIDs هستند، باید تحت نظارت قرار گیرد.

داروهای تسکین دهنده (افسردگی های CNS) از قبیل کلونازپام، لورازپام، فنوباربیتال و زولپیدم- چرا که وقتی اندازه زیادی از این داروها از قسمت های فوقانی گزنه دوپایه گرفته می شوند، با مصرف این داروها خواب آلودگی رخ می دهد. مصرف آرام بخش و گزنه دوپایه ممکن است منجر به خواب آلودگی بیش از حد گردد.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1842

به "راجع به خواص گزنه دوپایه چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به خواص گزنه دوپایه چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید