بیماری های تابستان

به گزارش ایپتن، با شروع فصل گرما و شروع مسافرت های تابستانی، بیماری های مخصوص این فصل هم شیوع پیدا می نمایند و باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می شوند. اسهال، استفراغ و مسمومیت غذایی از شایع ترین بیماری های فصل گرم سال هستند. وارد شدن میکروب و ویروس به دهان به وسیله غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش می گردد که معمولا به صورت اسهال و گاهی به صورت درد شکم، تهوع، ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد. از آن جا که عوامل این

بیماری های تابستان

بیماری های تابستان

با شروع فصل گرما و شروع مسافرت های تابستانی، بیماری های مخصوص این فصل هم شیوع پیدا می نمایند و باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می شوند. اسهال، استفراغ و مسمومیت غذایی از شایع ترین بیماری های فصل گرم سال هستند. وارد شدن میکروب و ویروس به دهان به وسیله غذا، منجر به عفونت دستگاه گوارش می گردد که معمولا به صورت اسهال و گاهی به صورت درد شکم، تهوع، ضعف و بی حالی خود را نشان می دهد. از آن جا که عوامل این بیماری به وسیله دهان وارد بدن می شوند، برترین راه مقابله با آن ها رعایت بهداشت تغذیه یی است.

اسهال مسافرتی

بیماری اسهال با دردهای شکمی، تهوع، سردرد، تب خفیف و استفراغ همراه است و کمتر از پنج درصد بیماران دچار تب بالا، مدفوع خونی یا هر دو می شوند. اشخاصی که در معرض خطر بیشتری هستند. شامل افراد جوان، افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف شده، دیابتی ها و بیماران دریافت نماینده ی آنتی اکسیدان می شوند. منبع اولیه عفونت هم خوردن غذا یا آب آلوده است.

در فصل تابستان به علت افزایش سفر، مصرف غذا در خارج از منزل متداول تر است و همین امر افراد را بیشتر در معرض بیماری های عفونی قرار می دهد.

پزشکان متخصص عفونت در این باره می گویند، عامل عفونت های گوارشی که به اسهال مسافرتی معروفند میکروب هایی مانند ایکولای هستند که علایم آن به شکل تب خفیف، درد شکمی و اسهال غیرخونی بروز می نماید. اسهال های ویروسی هم که در بچه ها شش ماهه تا دو ساله دیده می گردد. در فصل تابستان شیوع پیدا می نمایند.

این نوع مسمویت ها دو دسته اند: گروه اول علایم گوارشی فوقانی مانند درد شکم و استفراغ را به همراه دارند و گوره دوم هم علایمی شبیه اسهال هستند. عامل این مسمومیت ها استافیلوکوک ها هستند که در پی خوردن آب، سبزی، غذا و گوشت آلوده وارد بدن می شوند. و دوره یی سه تا پنج روزه دارند. عفونت های تهاجمی هم دارای علایم بیماری زای شدیدتری هستند که منجر به تشدید تب و لرز و اسهال از نوع خونی می شوند و شیگلا، سالمونلا، ایکولای و برخی آمیب ها ایجاد نماینده ی آن ها هستند. این نوع از عفونت ها بسیار خطرناکند و ممکن است به عوارضی نظیر گشاده ی روده و سوراخ شدن آن منتهی شوند.

معمولا علت بروز اسهال های مسافرتی تعیین نیست اما در اغلب موارد عدم رعایت بهداشت مواد غذایی و دست آلوده، مهم ترین علت بروز اسهال های مسافرتی هستند. در اسهال های مسافرتی هم به هیچ وجه مصرف آنتی بیوتیک توصیه نمی گردد. در درمان این بیماری هم مصرف مایعات زیاد و غذاهای سالم کم حجم بسیار موثر است و در صورت رفع نشدن بیماری، پس از گذشت دو تا سه روز و یا دل درد شدید باید با نظر پزشک دارو مصرف کرد.

برخی افراد در مسمومیت های غذایی و اسهال ناشی از آن به اشتباه محدودیت های ویژه غذایی را توصیه می نمایند. این در حالی است که هنگام بروز مسمومیت های غذایی، سیستم گوارشی در شرایط بحرانی به سر می برد و به مواد غذایی بهتری احتیاج دارد. بنابراین اگر چه مصرف هر ماده ی غذایی علایم بیماری را تشدید می نماید. اما مصرف نکردن مواد غذایی و بهره گیری از رژیم های تغذیه یی موقت سبب حادتر شدن شرایط می گردد.

عفونت های روده ای

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، بیماری های ناشی از غذا، بیماری هایی هستند که ماهیت عفونی یا سمی دارند و عامل آن از راه غذای مصرفی وارد بدن می گردد و هر فردی در معرض ابتلا به چنین بیماری هایی واقع شده است. به اسم مثال، عفونت های روده یی و اسهال از مهم ترین علت های بستری شدن و حتی مرگ و میر بچه ها در فصل تابستان هستند و مهم ترین علت بروز این نوع از بیماری ها در فصل گرما عدم رعایت موارد بهداشتی نظیر مصرف آب یا غذای آلوده مخصوص میوه ها و سبزیجات ضد عفونی نشده است که به مسمومیت غذایی منجر می گردد.

به اعتقاد کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی، از آن جا که زیاد شدن باکتری ها در محیط گرم و در غذاهایی با رطوبت بالا مثل غذاهای نشاسته یی یا غذاهای حاوی تخم مرغ با سرعت بالا انجام می گیرد، توجه به سلامت مواد غذایی از زمان خرید تا پخت آن، برای جلوگیری از بروز هر گونه مسمومیت و عفونت روده یی بسیار ضروری است.

مسمومیت های غذایی

مسمومیت های غذایی معمولاً در پی مصرف غذای آلوده ایجاد می گردد. آشنایی با علایم این بیماری هم مهم است، زیرا ارایه توضیح حال نادرست بیمار به پزشک ممکن است منجر به تجویز داروهای اشتباه گردد. مسمومیت های غذایی به ویژه پس از مصرف فست فودها و غذاهای حاوی مواد نگهدارنده گاهی به صورت سردرد بروز می نماید که پس از چند ساعت رفع می گردد انواع شدید مسمومیت های غذایی ممکن است، سردرد همراه با تهوع، استفراغ یا دل پیچه و اسهال را در پی داشته باشند، این در حالی است که ممکن است همه ی این علایم در بیمار ظاهر نشوند. باید گفت که طعم و بوی طبیعی مواد غذایی علتی بر سالم بودن آنها نیست، برخی باکتری های موجود در غذا در روده، سبب مسمومیت شده و بر سیستم گوارش تأثیر می گذارند.

احتمال مسمومیت با مواد غذایی مانند ماهی و گوشت به ویژه انواع کباب ها و بعلاوه مسمومیت در پی مصرف میان وعده هایی مانند بستی، چیپس و آب میوه که از دستفروش ها تهیه می گردد، بیشتر است. در مجموع در مسمومیت با هر علتی، ضروری است که غذاها با حجم کمتر و در دفعات بیشتری مصرف گردد و بعلاوه در مصرف مایعات زیاد در مسمومیت های غذایی توصیه می گردد. در مسمومیت های غذایی احتیاج فوری به مصرف آنتی بیوتیک و داروهای خوارکی قوی نیست و باید از این امر پرهیز گردد، زیرا مصرف داروهای قوی در درمان مسمومیت ها، ممکن است بیماری های بعدی را باعث می گردد. به اسم نمونه مصرف داروهای قوی برای درمان اسهال ناشی از مسمومیت ها، می تواند یبوست شدید و حتی خونریزی های یبوست را در پی داشته باشد. بنابراین باید از حداقل دارو استفاده گردد.

استفاده از آب های جوشیده یا آب معدنی و جوشاندن کنسروهای غذا قبل از مصرف در مسافرت ها، به منظور جلوگیری از بروز بیماری های گوارشی ضروری است. هم چنین میوه و سبزیجات قبل از مصرف باید با مواد شوینده و ضدعفونی نماینده شسته شوند.

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 126

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1819

به "بیماری های تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری های تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید