بیانیه وزارت خارجه عراق درباره گفتگوهای عمیق فواد حسین با مقامات ایرانی

به گزارش ایپتن، وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه ای جزئیات سفر هیئت عراقی به تهران و تبادل نظر میان فواد حسین با مقامات بلندپایه ایرانی را توضیح داد.

بیانیه وزارت خارجه عراق درباره گفتگوهای عمیق فواد حسین با مقامات ایرانی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از شفق نیوز، وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای جزئیات تبادل نظرهای فواد حسین وزیر امور خارجه این کشور با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران را اعلام نمود.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در صفحه اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، فواد حسین در جریان سفر خود به تهران در راس هیئتی متشکل از رائد جوحی مدیر دفتر نخست وزیر، سالم الچلبی مدیر بانک تجارت و احسان العوادی رئیس بخش کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه و چند تن از دیپلمات ها با مقامات ارشد ایران ملاقات کرد.

طبق این بیانیه فواد حسین تبادل نظرهایی با مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران داشت و در این راستا با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ملاقات کرد.

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است، فواد حسین تبادل نظرهای عمیقی با مقامات ارشد ایران داشت که چندین پفراینده مربوط به روابط دوجانبه و همچنین بخش امنیتی و مبارزه با تروریسم و نیز اقتصاد و انرژی مورد آنالیز نهاده شد. همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی و تاثیر آن بر امنیت و ثبات منطقه نیز از جمله محورهای تبادل نظر میان این این طرف ها بود.

طبق بیانیه مذکور وزیر خارجه عراق در ملاقات با حسن روحانی در مورد فرایند روابط ایران و عراق و همچنین راهکارهای حمایت از آن در سطوح مختلف و از بین بردن موانعی که مقابل منافع مشترک دو طرف واقع شده است بحث و تبادل نظر کرد. دو طرف همچنین درباره روابط مالی در زمینه های مختلف از جمله انرژی برق و بخش های تجاری و بانکی و چگونگی از بین بردن موانع در معاملات بانکی صحبت کردند.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد، حسین همچنین درباره مذاکرات استراتژیک بغداد با واشنگتن و این که عراق در این فرایند برای تحقق منافع مورد نظر خود به شکلی که نتیجه آن تعادل و ثبات برای منطقه باشد کوشش می نماید اشاره نمود و به تشریح تاثیر چند دور قبلی مذاکرات و بازتاب آن در کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق پرداخت.

در این بیانیه همچنین آمده است فواد حسین در ملاقات خود با رئیس جمهوری ایران اعلام نمود که عراق دارای توازنی است که به این کشور امکان می دهد تا نقش های محوری خود را در راستای منافع بسیاری از کشورهای همسایه ایفا نماید.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق وزیر امور خارجه این کشور در تبادل نظر با محمد جواد ظریف درباره اتصال شبکه ریلی میان ایران و عراق و اهمیت استراتژیک آن در تقویت بخش حمل و نقل اشاره و اعلام نمود اقدامات جدی در این زمینه از جانب دو طرف اتخاذ شده است. حسین همچنین فرایندی را که دولت عراق در مذاکرات استراتژیک خود با آمریکا دنبال می نماید برای وزیر خارجه ایران تشریح کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین در ملاقات با ظریف گفت که مشارکت میان عراق و آمریکا شامل چندین سطح بوده و محدود به بخش نظامی نیست. همچنین تعداد نیروهای آمریکایی پیش از آن 5 هزار و 200 نفر بود که بعد از انجام 2 دور مذاکرات این تعداد به کمتر از 2500 نفر رسیده است. علاوه بر آن بغداد مصمم به برطرف موانعی که مانع فعالیت مشترک با ایران می گردد به ویژه در زمینه نتایج جلسات کمیسیون مشترک عراق و ایران و اجرای توافق ها میان دو طرف است.

در این بیانیه همچنین به ملاقات وزیر خارجه عراق با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اشاره شده است. بر این اساس فواد حسین در ملاقات با علی شمخانی بر اهمیت هماهنگی پایدار در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید نموده و به بارزترین چالش های منطقه و نیز تعهد به 2 اصل تبادل نظر و رویکرد باز درباره ابتکار عمل هایی که موجب تقویت حضور همه طرف ها شده و نیز به اصول حسن همجواری و تبادل منافع مشترک یاری می نماید، اشاره نمود.

در بیانیه مذکور آمده است وزیر خارجه عراق در ملاقات با علی شمخانی تاکید نمود که روابط مثبت عراق موجب می گردد تا این کشور قادر به ایفای نقشی مهم در تقویت امنیت و ثبات منطقه باشد و در تکیه کردن به گزینه های جدیدی که تاثیر مثبتی بر ملت های منطقه خواهد گذاشت یاری کند.

در خاتمه این بیانیه به ملاقات وزیر خارجه عراق با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اشاره شده است. بر این اساس فواد حسین در ملاقات با محمد باقر قالیباف پیغام دعوت محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق از قالیباف جهت سفر به عراق را به وی منتقل نموده و درباره روابط میان ایران و عراق و چالش های منطقه با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران بحث و تبادل نظر کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1486

به "بیانیه وزارت خارجه عراق درباره گفتگوهای عمیق فواد حسین با مقامات ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه وزارت خارجه عراق درباره گفتگوهای عمیق فواد حسین با مقامات ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید