لغو محدودیت تردد ماموران اعزامی دولت ایران به سازمان ملل

به گزارش ایپتن، یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته آمریکا محدودیت های تردد علیه دیپلمات های ایران را کاهش خواهد داد.

لغو محدودیت تردد ماموران اعزامی دولت ایران به سازمان ملل

به گزارش خبرنگاران از فارس، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت واشنگتن به نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اطلاع داده محدودیت های تردد اعمال شده علیه دیپلمات های ایران در نیویورک کاهش خواهند یافت.

این مقام گفته دولت آمریکا غیر از اطلاع رسانی درباره این کاهش این محدودیت های تردد هیچ تماسی با مقام های ایران نداشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم نوشته دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علاوه بر پس دریافت اقدام دولت دونالد ترامپ در بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، محدودیت های تردد دیپلمات های ایران را هم کاهش داده است.

شبکه خبری سی ان ان جزئیات بیشتری درباره دلیل اقدام آمریکا و جزئیات تصمیمات دولت بایدن فراهم نموده است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا به این شبکه گفته آمریکا به منظور تسهیل دیپلماسی و کوشش ها برای احیای توافق هسته ای این محدودیت های سفر را برطرف می نماید.

این مقام آمریکایی گفت: ایده ای که در اینجا وجود دارد این است که گام هایی در جهت حذف موانع غیرضروری بر سر راه دیپلماسی چندجانبه برداشته شده و محدودیت های مربوط به ترددهای داخلی اصلاح شوند. این محدودیت ها بسیار دست و پاگیر بوده اند.

سی ان ان نوشته دولت بایدن مقررات مربوط به تردد را به رویه های سابق برمی گرداند که مطابق آن، دیپلمات های کشورهایی نظیر ایران و کره شمالی مجوزهای محدودی برای سفر در داخل نیویورک و اطراف آن خواهند داشت.

مقام مورد استناد سی ان ان در شرح بیشتر گفت که تصمیم جدید دولت بایدن، صرفاْ محدودیت های تردد اضافی که دولت ترامپ وضع نموده بود را حذف نموده و آن را به سطح محدودیت های ترددی که قبل از ترامپ علیه نمایندگان ایران وجود داشت تقلیل می دهد.

قبل از تشدید محدودیت های تردد دیپلمات های ایرانی در دولت ترامپ، دولت های پیشین آمریکا رفت و آمد نمایندگان ایران را به حدود 25 مایل از مرکز منهتن محدود نموده بودند. این محدودیت تردد همان چیزی است که دولت بایدن آن را حفظ خواهد نمود.

دولت پیشین آمریکا به ریاست دونالد ترامپ تیرماه سال 1398 محدودیت هایی را علیه تردد دیپلمات های ایران در نیویورک اعمال نموده و از آنها خواست رفت وآمدهای خودشان را به جهت سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران، محل اقامت سفیر و فرودگاه جان اف کندی محدود نمایند.

اعمال این محدودیت ها بخشی از سیاست موسوم به فشار حداکثری بود که دولت ترامپ آن را بعد از خروج از برجام با هدف آوردن ایران پای میز مذاکره بر سر آنچه به زعم او توافق بهتر خوانده می شد شروع کرد.

دونالد ترامپ در حالی 20 ژانویه امسال میلادی کاخ سفید را ترک کرد که در تحقق این هدف ناکام ماند و به دلیل سیاست هایش در قبال ایران شدیداً مورد انتقاد گروه های مختلف نهاده شد.

جو بایدن و مقام های دولت او به خصوص در دوران رقابت های انتخاباتی بارها به شکست سیاست های ترامپ در قبال ایران اذعان نموده اند.

دولت بایدن بر همین اساس بعد از ورود به کاخ سفید اعلام نموده میخواهد آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته ای را معین ننموده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای قوی تر و طولانی تر کردن توافق هسته ای استفاده نمایند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته ای را نقض نموده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح نموده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض نموده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا صورت گرفته هر گامی از سوی تهران بعد از برطرف تحریم ها صورت خواهد گرفت.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1535

به "لغو محدودیت تردد ماموران اعزامی دولت ایران به سازمان ملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لغو محدودیت تردد ماموران اعزامی دولت ایران به سازمان ملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید