بایدن: کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست، جنگ آمریکا در افغانستان اوت به انتها می رسد

به گزارش ایپتن، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که جنبش طالبان افغانستان از سال 2001 تا به امروز به بالاترین سطح نظامی خود رسیده است.

بایدن: کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست، جنگ آمریکا در افغانستان اوت به انتها می رسد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، بایدن روز پنجشنبه گفت که مأموریت نظامی نیرو های آمریکایی در افغانستان در تاریخ 31 اوت سرانجام می یابد.

وی در توجیه تصمیم خود برای سرانجام دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان در شرایطی که طالبان در منطقه ها قابل توجهی از کشور به پیشروی های زیادی دست یافته است، گفت که او نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ افغانستان نمی فرستد.

وی خطاب به کسانی که خواهان ادامه حضور آمریکا در افغانستان هستند، پرسید: چند نفر دیگر، چند هزار دختر و پسر آمریکایی دیگر را می خواهید به خطر بیندازید؟ من نسل دیگری از آمریکایی ها را به جنگ افغانستان نمی فرستم، آن هم بدون انتظار منطقی برای دستیابی به نتیجه ای متفاوت.

رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که در هیچ لحظه ای نمی توان گفت که مأموریت تمام شده است و اضافه نمود: تن ها از آن جهت که ما اسامه بن لادن را به چنگ آوردیم و دیگر تروریسم از آن نقطه از دنیا نشأت نمی گیرد، مأموریت تمام شده است.

بایدن تا به امروز بار ها تأکید نموده است که پیروزی در جنگ افغانستان ممکن نیست و مسئله این کشور راهکار نظامی ندارد.

وی بعلاوه گفت: ما در حال سرانجام دادن به طولانی ترین جنگ آمریکا هستیم. ما برای ساختن یک کشور وارد افغانستان نشدیم. این حق و مسئولیت مردم افغانستان است که به تنهایی در خصوص سرنوشت خود تصمیم بگیرند و اینکه چگونه می خواهند کشور خود را اداره نمایند.

در خصوص آینده افغانستان هم بایدن گفت که از نظر سازمان اطلاعات آمریکا سقوط دولت افغانستان بعید است و کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست.

بایدن اضافه نمود که او به طالبان اعتمادی ندارد، اما در مقابل به توانایی های نیرو های افغان اعتماد دارد.

وی تأکید کرد که ایالات متحده مسئولیت تلفات غیرنظامیان را در صورت کنترل طالبان بر افغانستان بر عهده ندارد و به کار خود برای آزادی آمریکایی های بازداشت شده در افغانستان ادامه خواهد داد.

بایدن بعلاوه به متحدان افغان که به نیرو های آمریکایی در افغانستان یاری می کردند اطمینان داد که در ایالات متحده خانه ای برای آن ها وجود دارد و خواهان تسریع در فرایند صدور ویزای ویژه برای افغانانی شد که با نیرو های آمریکایی همکاری داشتند.

وی خطاب به مترجمان و سایر شهفرایندان افغان که در دوران جنگ به امریکا یاری نموده و اکنون بیم انتقام گیری طالبان را دارند، گفت: پیغام ما به آن زنان و مردان روشن است. در صورت انتخاب، خانه ای برای شما در ایالات متحده وجود دارد. همانگونه که شما در کنار ما ایستادید، ما هم در کنار شما خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور آمریکا از رهبران افغانستان خواست تا با هم به توفق برسند و به سوی آینده حرکت نمایند. وی بعلاوه از کشور های منطقه خواست که کوشش های خود را برای احیای راهکار سیاسی در افغانستان تشدید نمایند.

رئیس جمهور ایالات متحده تأکید کرد که کشورش در حال تغییر موقعیت و توانایی های خود و نیرو های ضد تروریسم برای مقابله با تهدیدات در هر کجا که هستند است.

وی اضافه نمود که ایالات متحده باید بر روی جمع آوری قدرت تمرکز کند و کوشش های خود را بر روی رقابت استراتژیک خود با چین و سایر کشور ها متمرکز کند.

نیرو های آمریکایی اوایل این هفته پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کردند. این پایگاه مرکز اصلی راهنمایی عملیات آمریکا برای براندازی طالبان و شکار عوامل القاعده در حملات تروریستی 11 سپتامبر بود؛ عملیاتی که در واقع به نقطه شروع 20 سال جنگ تمام عیار در افغانستان بدل شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1709

به "بایدن: کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست، جنگ آمریکا در افغانستان اوت به انتها می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن: کنترل طالبان بر افغانستان حتمی نیست، جنگ آمریکا در افغانستان اوت به انتها می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید