اختصاص 4 هزار میلیارد به شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال

به گزارش ایپتن، مهدی محمدی در تبادل نظر با خبرنگاران با اشاره به برآوردهای صورت گرفته از شرایط پیشرفت شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال از منظر تعداد و اندازه عایدی گفت: برآورد ما نشان می دهد که در سال 99 شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال به طور میانه از نظر تعداد و اندازه عایدی با نرخ رشدی در حدود 30 تا 50 درصد روبرو شدند.

اختصاص 4 هزار میلیارد به شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال

وی گفت: به سبب شیوع ویروس کرونا بعضی از این شرکت ها در سال 99 از نظر نرخ رشد عایدی تقویت شدند اما بعضی دیگر هم تضعیف شده اند. آنالیز نشان می دهد که شرکت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک رشد بیشتری را تجربه نموده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تفکیک این آمار هم نشان می دهد که شرکت های سخت افزاری و نرم افزاری حوزه اقتصاد دیجیتال مقدار نرخ رشدی حدود 10 تا 20 درصد داشته اند که این نرخ رشد مربوط به مقدار فروش این شرکت ها می گردد.

وی ادامه داد: اما در حوزه تجارت الکترونیک و کسب و کارهای آنلاین سال گذشته این شرکت ها بیش از 50 درصد رشد عایدیی داشته اند.

محمدی علت این افزایش عایدی را بروز اتفاقات مهمی از جمله شیوع ویروس کرونا اسم کرد که باعث شده مردم به استفاده از ابزارهای دیجیتال روی آورده و کالاهای آنلاین خریداری نمایند.

وی گفت: از سوی دیگر سواد دیجیتالی مردم افزایش یافته و این موضوع در کنار حمایت از کسب و کارها با اختصاص پهنای باند، رونق این حوزه را به همراه داشته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ رشد پهنای باند در سال های اخیر قابل مقایسه با چند سال گذشته نیست، اعلام نمود: دولت با در اختیار قرار دادن پهنای باند مناسب به کسب و کارها توانسته از این کسب و کارها حمایت ویژه ای به عمل آورد. در کنار این موضوع، بحث حمایت های اقتصادی هم به رونق کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال یاری نموده است.

وی با اشاره به اینکه سبد حمایتی کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی و هم منابع وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات تأمین می گردد، اضافه نمود: در سال 99 وزارت ارتباطات به کسب و کارهای آنلاین خرد بالغ بر 150 میلیارد تا 200 میلیارد تومان از محل وام وجوه اداره شده پرداخت نموده است.

محمدی اضافه نمود: سال گذشته صندوق نوآوری و شکوفایی هم در قالب تسهیلاتی بالغ بر 8 تا 10 هزار میلیارد تومان از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها حمایت نموده است که نزدیک به 40 درصد این مبلغ یعنی 4 هزار میلیارد تومان آن به تسهیلات حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص یافته است.

به گفته وی، ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال معاونت علمی هم سال گذشته به صورت مستقیم مبلغ 100 میلیارد تومان را در قالب گرنت و وام به شرکت های حوزه اقتصاد دیجیتال اختصاص داده است. مجموع این حمایت ها باعث رشد شرکت های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و تحقق شعار جهش فراوری شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1734

به "اختصاص 4 هزار میلیارد به شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 4 هزار میلیارد به شرکت های خلاق حوزه اقتصاد دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید