آمریکا ماه ها قبل از شیوع کرونا، یک سِمت کلیدی شناسایی بیماری ها در چین را حذف کرد

به گزارش ایپتن، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به نقل از چهار منبع مطلع نوشت که دولت ترامپ درست چند ماه قبل از شیوع کرونا یکی از سمت های کلیدی در شناسایی کووید-19 در چین را حذف کرد.

آمریکا ماه ها قبل از شیوع کرونا، یک سِمت کلیدی شناسایی بیماری ها در چین را حذف کرد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت که چند ماه قبل از شروع شیوع ویروس ناشناخته کرونا، دولت آمریکا یکی از سمت های کلیدی سازمان بهداشت و درمان عمومی این کشور مستقر در چین را که نقش مهمی در شناسایی شیوع بیماری ها داشت، حذف کرد.

بنا به گفته چهار منبع مطلع، دکتر لیندا کوئیک یک کارشناس آمریکایی شناخت بیماری و اپیدمولوژیست بود که در سازمان کنترل بیماری چین (زیرمجموعه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا) فعالیت می کرد و در ماه ژوئیه (اواسط تیرماه و اوایل مردادماه) پست خود را ترک کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) آمریکا مسئول تأمین بودجه این صندلی شغلی در چین بود. آنطور که منابع مطلع می گویند در پی جدال تجاری واشنگتن و پکن، آمریکایی ها در نظر داشتند که دیگر بودجه ای به این برنامه تخصیص ندهند.

منابع مطلع گفتند، کوئیک در ماه ژوئیه بعد از آن سمت خود را ترک کرد که به دنبال جدال تجاری چین و آمریکا پی برده بود که ممکن است از ماه سپتامبر 2019 بودجه وی قطع گردد.

طبق این گزارش، اولین موارد از ابتلا به ویروس کرونا احتمالاً اوایل نوامبر (اواسط آبان ماه 98) بروز پیدا کرد و با افزایش موارد ابتلا به کرونا در ووهان مرکز شیوع کرونا، دولت ترامپ در ماه فوریه (اواسط بهمن ماه)، دولت چین را به سانسور اطلاعات مربوط به شیوع این ویروس ناشناخته متهم کرد و از مقام های این کشور به دلیل ممانعت از ورود کارشناسان آمریکایی به چین برای یاری در زمینه مقابله با این ویروس انتقاد کرد.

بائو پینگ ژو کارشناس آمریکایی-چینی که در بین سالهای 2007 تا 2011 بعنوان کارشناس در سمت شناسایی شیوع بیماری فعالیت داشت، در این خصوص گفت: مشاهده چنین چیزی بسیار مایه دلشکستگی است. اگر کسی آنجا بود، مقامات بهداشت عمومی و دولت های سراسر دنیا می توانستند سریع تر (در شناسایی و مقابله با کرونا) پیش بروند.

ژو و دیگر منابع تصریح کردند که لیندا کوئیک کارشناس آمریکایی که در ماه ژوئیه سمت خود را ترک کرد، مربی اپیدمولوژیست هایی بود که زمینه ردیابی و تحقیق و مهار بیماری به مرکز شیوع بیماری اعزام می شدند.

طبق این گزارش، کوئیک به عنوان یک کارمند اداره کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا در صندلیی مناسب برای مراقبت و مشاهده بروز کرونا بود و می توانست کشورهای دنیا را چند هفته زودتر نسبت به این خطر رو به گسترش مطلع کند.

بنا به گفته منابع مطلع، بعد از آنکه کوئیک در ماه ژوئیه سمت خود را ترک کرد، هیچ کارشناس بیماری خارجی برای راهنمایی این برنامه منصوب نشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا گفت، 31 دسامبر (10 دی ماه) برای اولین بار به گروهی از 27 مورد شبیه به ذات الریه با منشأیی نامعلوم در ووهان چین پی برد و از آن موقع، شیوع بیماری معروف به کووید-19 به سرعت در دنیا شیوع پیدا کرد و هم اکنون بیش از 13 هزار و 600 نفر را قربانی نموده و 317 هزار نفر را آلوده نموده است.

دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز یکشنبه خود، درست مدت اندکی بعد از انتشار خبر رویترز، ضمن رد این گزارش بدون اشاره به حذف این سمت گفت که اینگونه گزارش ها 100 درصد اشتباه است.

دکتر رابرت ردفیلد مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا بدون ارائه هرگونه توضیحاتی گفت که حضور این سازمان در چین همانطور که ما از آن حرف می زنیم، تقویت یافته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 895

به "آمریکا ماه ها قبل از شیوع کرونا، یک سِمت کلیدی شناسایی بیماری ها در چین را حذف کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا ماه ها قبل از شیوع کرونا، یک سِمت کلیدی شناسایی بیماری ها در چین را حذف کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید