آخرین شرایط بازدهی صندوق پالایش یکم

به گزارش ایپتن، خبرنگاران- پس از مدت ها کش و قوس، در اوایل شهریورماه، دومین صندوق قابل معامله دولتی با نام پالایش یکم پا به عرصه پذیره نویسی گذاتش. این اتفاق در حالی افتاد که بازار از 19مرداد ماه، تا آخرین روز قبل از پذیره نویسی کاهش شدیدی را تجرهب نموده بود. بهمین علت، دولت برای بهبود جذابیت این صندوق، قیمت نمادهای موجود در این صندوق را مطابق با آخرین روز معاملاتی قبل از پذیره نویسی، یعنی سه شنبه مورخ 4شهریور ماه، مبنای ارائه تخفیف درنظر گرفت.

آخرین شرایط بازدهی صندوق پالایش یکم

به گزارش خبرنگاران، هرچند پس از آن بازار باز هم روزهای سختی به خود دید، اما تا اواخر هفته گذشته، خرید این صندوق ها همچنان دارای حاشیه سود به نسبت قابل قبولی بود. اما با تداوم شرایط کاهشی بازار، این صندوق جذابیت خود را از دست داد و دول برای بار دیگر مجبور شد این تخفیف 20 درصدی را به 30 درصد افزایش دهد.

در جدول بالا، میزان تخفیف واقعی هر سهم و صندوق با تخفیف های 20درصدی و 30درصدی ارائه شده است. طبق محاسبات اجرا شده، چنانچه تخفیف 20درصدی را مبنا قرار دهیم، تنها پالایش نفت بندرعباس (شبندر) قیمتی بالاتر از روز مبنای پذیره نویسی را دارد. سه نماد دیگر، پالایش نفت تهران (شتران) با افت 20درصدی، پالایش نفت اصفهان با 9درصد و پالایش نفت تبریز با 8درصد طی این مدت روبرو شدند. به طور میانگین نیز پالایش یکم افت ارزش 3 درصدی نسبت به قیمت پذیره نویسی را تجربه نموده است.

اما اگر تخفیف 30درصدی جدید دولت را مبنای کار قرار دهیم، شرایط قدری متفاوت خواهد بود. نماد شبندر با 40درصد، شبریز با 5درصد، شپنا با 4درصد و شتران با 8-درصد بازدهی به معاملات امروز خود نسبت به قیمت پذیره نویسی خاتمه دادند. به طور متوسط هم صندوق پالایش یکم با تخفیف 30درصدی دولت، به بازدهی 10درصدی رسیده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1220

به "آخرین شرایط بازدهی صندوق پالایش یکم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بازدهی صندوق پالایش یکم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید