آتش بس بایدن به هوآوی و غول های چینی

به گزارش ایپتن، خبرنگاران : چین طی سال های اخیر در صنعت فناوری های پیشرفته سلطه بلامنازع آمریکا در این بازار را شدیدا به چالش کشیده است. ترامپ راه مقابله با قدرت چین را در تحریم غول های فناوری می دید، اما به نظر می رسد استراتژی بایدن متفاوت است.

آتش بس بایدن به هوآوی و غول های چینی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز، صنعت فناوری چین که یکی از اهداف اصلی دونالد ترامپ در اختلافاتی که میان واشنگتن و پکن بود، اکنون امیدوار است که با جو بایدن بتواند رابطه ای سازنده تر ایجاد کند. البته بسیاری از مدیران و تحلیلگران بر این باورند که رقابت سرسختانه بین این دو کشور در حوزه فناوری کاهش می یابد. آنها بر این باورند که دوره چهار ساله ترامپ اهمیت داشتن اعتماد به نفس و خوداتکایی را به این صنعت آموخته است و اهداف چین برای بهبود توانایی شرکت های فناوری داخلی خود تغییر نخواهد کرد. هوآوی، تنسنت، تیک تاک و مالک آن یعنی بایت دانس در دوران زمامداری ترامپ در کاخ سفید مورد شدید ترین تحریم ها و محدودیت ها قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید؛

بازار تلفن های هوشمند در تسخیر چینی ها

فانگ زینگدونگ، مدیر کنسرسیوم اینترنت و جامعه در دانشگاه ارتباطات ژیجیانگ می گوید: وقتی بایدن روی کار بیاید، شرکت های فناوری در چین خیالشان راحت می گردد. فانگ اضافه کرد: حداقل، ایالات متحده قرار است دوباره از بازار آزاد حمایت کند، به رقابت عادلانه احترام بگذارد و حامی نوآوری باشد. با این حال، در زمینه فناوری پیشرفته، رقابت و تئوری بازی انتها نخواهد یافت. چین و ایالات متحده در دهه آینده با ظرفیت های واقعی نوآوری با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

رفتار ضد رقابتی ترامپ علیه غول های فناوری چین

غول های فناوری چینی از شرکت هوآوی تکنولوژی (Huawei Technologies) تا شرکت بایت دانس (ByteDance) مالک اپلیکیشن تیک تاک (TikTok) و ابر هلدینگ تنسنت (Tencent Holdings) در حال حاضر با مسائلی از قبیل منقطع شدن زنجیره های تامین و کوشش های فراوان برای جلوگیری از توسعه بازار دنیای شان روبرو شده اند، که همگی ناشی از تحریم های شدید دولت ترامپ علیه غول های این صنعت در چین است. در دوران زمامداری ترامپ، واشنگتن این شرکت ها را متهم به تهدیداتی علیه امنیت ملی ملی آمریکا تلقی می نماید.

همچنین چندین شرکت چینی دیگر با به وجود آمدن لیست سیاه تجاری به اجبار روابط خود با تامین کنندگان آمریکایی خود را از دست دادند که بایت دانس و هوآوی را می توان شاخص ترین آن ها دانست که در آمریکا با دخالت دولت ترامپ به گوشه ای رانده شدند.

پس از آن که ترامپ در دخالتی آشکار و ضد رقابتی دستور داد اپلیکیشن معروف ویدیوی کوتاه تیک تاک در ایالات متحده باید به فروش برسد یا با ممنوعیت روبرو گردد، شرکت بایت دانس هم اکنون در حال نهایی کردن یک معامله مقدماتی برای ایجاد یک شرکت جدید با شراکت غول خرده فروشی زنجیره ای آمریکا یعنی شرکت والمارت (Walmart) و شرکت اوراکل (Oracle) است.

محدودیت های تجاری ایالات متحده دسترسی شرکت هوآوی، بزرگترین سازنده تجهیزات ارتباطی از راه دور و تلفن های هوشمند در دنیا را به تراشه های موجود در بازار قطع نموده و این غول چینی را از دست یابی به اجزای سازنده تلفن های فوق پیشرفته محروم نموده است.

خبر خوش برای هوآوی؛ چین اولویت جو بایدن نیست

تحلیلگران موسسه جفریز روز دوشنبه در یادداشتی گفتند که مبارزه با چین احتمالا در اولویت های موجود در سیاست بایدن نخواهد بود، زیرا او ابتدا میخواهد بر روی مسائل داخلی متمرکز گردد و ممنوعیت های همه جانبه ایالات متحده علیه صنعت نیمه هادی چین در دوره بایدن کمتر خواهد بود

البته هنوز هم بسیاری از مدیران معتقدند که اقدامات ترامپ نمایانگر میزان آسیب پذیری صنعت فناوری چین بود. آنها بر این باورند که تغییر این سطح از آسیب پذیری حالا یک اولویت در سیاست گذاری های چین است. اما با آمدن جو بایدن به راس قدرت احتمالا بار دیگر فضا برای رشد شرکتی چون هوآوی فراهم خواهد بود و در صورت لغو محدودیت های حاضر کار رقبای این شرکت مانند سامسونگ و اپل خصوصا در بازار فروش تلفن های هوشمند بسیار سخت خواهد بود. شرکت هایی چون وریزون و اریکسون نیز بی تردید شادمان نخواهند بود چرا که توانایی ها و قابلیت های شرکت هوآوی می تواند آن ها را در بازار گسترش تکنولوژی 5G در سراسر دنیا به سختی شکست دهد.

مدل رشد جدید اقتصاد چین

پکن در ماه های اخیر مدل رشد جدید گردش دوگانه را برای راهنمایی مالی چین اتخاذ نموده است. این استراتژی مالی منجر به کاهش تکیه و اعتماد به بازارها و فناوری های خارج از چین می گردد، به عنوان مثال در این مدل جدید میلیاردها دلار صرف می گردد تا فراوریکنندگان داخلی را به سمت گسترش صنعت فراوری تراشه ها سوق دهد.

یک مدیر ارشد یکی از شرکت های چینی که در لیست سیاه واقع شده است و رویترز نیز از افشای نام او به دلیل اینکه اجازه مصاحبه با رسانه ها را ندارد امتناع نموده، به این خبرگزاری گفته است: ممکن است چین و ایالات متحده فرصتی برای مذاکره داشته باشند تا بعضی از مسائل مرتبط به بخش فناوری را کاهش دهند. او در ادامه با اشاره به آینده صنعت تکنولوژی در چین نیز اضافه کرد: اما تغییر فرایند طولانی مدت سخت است. دولت ترامپ صنایع چینی را بیدار نموده و توسعه در زنجیره صنعتی داخلی به شکل خاصی و درجه مشخصی از استقلال ادامه خواهد یافت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1296

به "آتش بس بایدن به هوآوی و غول های چینی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آتش بس بایدن به هوآوی و غول های چینی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش بس بایدن به هوآوی و غول های چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید