آیا آمریکا برای خروج شرکت های خود از چین آماده است؟

به گزارش ایپتن، آن چه بیشتر مایه نگرانی شرکت های آمریکایی خواهد بود این است که با قطع روابط مالی، آنها بازار عظیم چین را از دست خواهند داد.

آیا آمریکا برای خروج شرکت های خود از چین آماده است؟

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به گزارش رادیو بین المللی چین، وال استریت ژورنال در مقاله ای هشدار داد: تندروهای امنیتی آمریکا باید بدانند که قطع زنجیره عرضه و ارتباطات آموزشی بین دو کشور آسیب عظیمی به توانایی رقابتی آمریکا وارد خواهد نمود.

در شرایط شیوع جدی کرونا در آمریکا، بعضی سیاستمداران آمریکا با بی اعتنایی به چگونگی همکاری بین المللی در مقابله با آن و در نظر داشتن نظریه جنگ سرد و بازی مجموع صفر، ادعاهایی مبنی بر قطع روابط اقتصادی با چین و حذف چین از زنجیره عرضه خود را بیان نموده اند. بعضی از آن ها مدعی شده اند که یک صندوق بازگشت به مبلغ 25 میلیارد دلاری در یاری به بازگشت شرکت های آمریکایی از چین ایجاد گردد. اما آیا آمریکا واقعا برای این کار آماده است؟

از نظر اقتصادی، زنجیره عرضه و صنعتی کنونی دنیا پس از تقسیم بندی کار و انتخاب بازار اجرا شده است. شرکت های چند ملیتی بر اساس قانون اقتصادی و به منظور کسب سود مطلوب تر منابع خود را توزیع نموده اند.

جنگ یونگ نیان، استاد پژوهشگاه آسیای شرقی دانشگاه دولتی سنگاپور در این باره گفت: شرکت های آمریکایی در توزیع کار بین المللی بیشترین سود را کسب نموده اند و قطع اجباری روابط با چین مغایر با منطق سرمایه داری است.

روزنامه وال استریت ژورنال در این مقاله توضیح داد: وابستگی آمریکا به چین تنها محدود به ماسک یا گوشی آیفون نمی گردد. چین مشتری اصلی محصولات علمی و فنی آمریکاست و دانشجویان چینی به افزایش درآمد دانشگاه ها، رفع کردن ضعف آمریکا در علوم پایه و همچنین حل مساله کمبود سرمایه گذاری در دانش ریاضیات این کشور یاری نموده اند. در پی قطع روابط یاد شده با چین، آمریکا بودجه فدرال بیشتری را در تحقیقات علوم پایه اختصاص خواهد داد و مصرف کنندگان آمریکایی نیز هزینه های بیشتری خواهند پرداخت که این هزینه ها به مراتب از 25 میلیارد دلار بیشتر خواهد بود.

آن چه بیشتر مایه نگرانی شرکت های آمریکایی خواهد بود این است که با قطع روابط اقتصادی، آن ها بازار عظیم چین را از دست خواهند داد.

بر اساس آمار منتشر شده، حتی در دوران شیوع جدی کرونا، سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در چین در سه ماهه نخست امسال همچنان به 2 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که تنها کمی پایین تر از میزان متوسط سال گذشته است.

در نیم قرن گذشته، آمریکا از یک ابرقدرت صنعتی به یک ابرقدرت اقتصادی و صنایع خدماتی تبدیل شده است. با توجه به کمبود زیرساخت های صنعتی و نیروی مستعد لازم، در صورت قطع روابط اقتصادی با چین، آمریکا حتی نمی تواند نیروی کار کافی داشته باشد.

پایگاه اینترنتی سیاست خارجی (Foreign Policy) نیز با انتشار مقاله ای خاطرنشان کرد: بعضی مقامات آمریکا بر این باور بودند که شیوع کرونا سبب بازگشت فرصت های شغلی به آمریکا می گردد، این تنها یک تصور خودخواهانه است. هیچ گونه شواهدی درباره اشتیاق شرکت های آمریکایی برای بازگشت به داخل آمریکا وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1059

به "آیا آمریکا برای خروج شرکت های خود از چین آماده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آمریکا برای خروج شرکت های خود از چین آماده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید