آب یخ زده در بطری، سرطان زاست

به گزارش ایپتن، ما از راه های مختلفی آب بدن خود را تامین می کنیم: نوشیدن نوشیدنی ها، مصرف ترکیبات مواد غذایی و فعل و انفعالات درون بدن. از جمله نوشیدنی ها آب های بطری است که در سال های اخیر جایگاه زیادی بین مردم پیدا کرده است. با توسعه صنایع بسته بندی، استفاده از بطری های ساخته شده از پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن و ترکیباتی از این دست در صنایع

آب یخ زده در بطری، سرطان زاست

آب یخ زده در بطری، سرطان زاست

گفتگو با دکتر سیدضیاء الدین مظهری، رئیس انجمن متخصصان تغذیه

ما از راه های مختلفی آب بدن خود را تامین می کنیم: نوشیدن نوشیدنی ها، مصرف ترکیبات مواد غذایی و فعل و انفعالات درون بدن. از جمله نوشیدنی ها آب های بطری است که در سال های اخیر جایگاه زیادی بین مردم پیدا کرده است. با توسعه صنایع بسته بندی، استفاده از بطری های ساخته شده از پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن و ترکیباتی از این دست در صنایع غذایی افزایش یافته است. آب های معدنی از جمله محصولاتی هستند که در قالب این بطری ها به بازار عرضه می شوند. آب داخل بطری ها این اطمینان خاطر را به مصرف کننده می دهد که محصولی سالم را مصرف می کند؛ این در حالی است که بعضی از این قبیل محصولات از کیفیت کافی برخوردار نیستند. با دکتر مظهری، رئیس انجمن متخصصان تغذیه، گفتگویی در همین زمینه ترتیب داده ایم که می خوانید:

آقای دکتر بفرمایید چرا مردم آب بطری ها را به دیگر آب های موجود ترجیح می دهند؟

از دیدگاه مصرف کننده آب بطری طعم و مزه بهتری نسبت به آب لوله کشی دارد که این مساله می تواند به دلیل محتوای املاح و نوع فرآیند تولید آن باشد، سبک بودن این نوع ظروف و سهولت حمل آن از دیگر مزیت های این نوع آب ها است. برای ضد عفونی کردن این نوع آب ها از روش کلر زدن استفاده نمی شود و در عوض از روش هایی مثل اشعه مادون قرمز، فیلتراسیون و روش ضد عفونی کردن با ازن استفاده می شود. این روش ها با کیفیت مناسبی محتوای میکروبی آب را از بین می برند در حالی که طعم خاصی در آب به جای نمی گذارند. بسیاری از انواع آب های بطری که به آب های معدنی هم معروف هستند، محتوای املاحی بالایی دارند. کلسیم، مهمیم و دیگر املاحی که در این نوع آب ها وجود دارند می توانند تا حدودی تامین کننده نیاز های بدن به این نوع املاح باشند.

استفاده از آب های بطری با چه خطراتی همراه است؟

محتوای فلوراید بیشتر آب های بسته بندی شده در بطری پایین است در حالی که این ماده برای سلامت دندان ها و استخوان ها ضروری و آب منبع مناسبی برای تامین آن است. منابع استحصال این آب ها، به ویژه انواعی که از آب های پایین دست تهیه می شوند، در معرض آلوده شدن با انواع آفت کش ها هستند. بسته بندی کردن آب داخل بطری این اطمینان را به مصرف کننده می دهد که محصولی سالم را مصرف می کند. این در حالی است که ممکن است بعضی از محصولات از کیفیت کافی و استاندارد لازم برخوردار نباشند و تولیدکنندگان آنها بسیاری از استاندارد ها را رعایت نکرده نباشند. بعضی از این محصولات از محتوای سدیم، نیترات، نیتریت، سرب، کادمیوم و جیوه بالایی برخوردارهستند به نام مثال در بعضی موارد مقدار سدیم آنها بیش از 10 میلی گرم در لیتر است و با توجه به اینکه دریافت سدیم، نیترات و نیتریت به دلیل استفاده از غذا های حاضری معمولا در رژیم غذایی افراد بالا است بنابراین توصیه می شود هنگام خرید به برچسب این محصولات دقت زیادی شود.

نوع بسته بندی این محصولات خود می تواند سلامتی افراد را تهدید کند، که به دو صورت می توان به آن پرداخت:

1) استفاده از بطری های نامرغوب و غیراستاندارد، 2) وارد شدن ترکیبات پلیمری مورد استفاده در ظروف به داخل آن. وارد شدن ترکیبات پلیمری مورد استفاده در ساخت ظروف PVC و PET به داخل آب می تواند سرطان زا باشد، ضمن اینکه در دمای بالاتر ورود این مواد به داخل آب شدت بیشتری پیدا می کند و هرچه از زمان تولید محصول بیشتر گذشته باشد مقدار بیشتری از این مواد در آن حل خواهد شد. بنابراین توصیه می شود هنگام خرید به زمان تولید و ترکیبات محصول دقت و محصول در محل مناسبی نگهداری شود.

یخ بستن یا فریز کردن آب درون بطری مسئله ای ایجاد می کند؟

یخ بستن آب درون بطری موجب ایجاد ترکیبات سرطان زا می شود و نباید درجه خنک کردن بطری تا مقدار یخ بستن محتوای بطری کاهش پیدا کند.

نظر شما در رابطه با پر کردن مجدد بطری های آب آشامیدنی و معدنی با آب های شهری یا موادی مثل آب غوره، آب لیمو و نگهداری آنها در یخچال چیست؟

در این موارد تاکید می شود نه تنها از این شیشه های خالی برای خنک کردن و یخ بستن آب استفاده نشود بلکه از نگهداری موادی که خواص اسیدی یا بازی دارند مثل ترشی و سرکه خودداری شود چرا که موجب شروع فعل و انفعالاتی با دیواره بطری می شود که خطرآفرین و سرطان زا است.

در بسیاری از مغازه ها آب های بطری پشت شیشه های مغازه طوری قرار گرفته اند که در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند در این موارد مسئله ای ایجاد نمی شود؟

گرما و تابش مستقیم نور آفتاب واکنش بین محتویات بطری و جداره آن را افزایش می دهد، که این امر موجب انتقال ترکیبات جدار بطری به درون مواد داخل آن می شود که زمینه افت کیفیت و فساد مایعات را فراهم می کند.

چرا بعضی از مواقع به آب بطری ها گاز دی اکسیدکربن اضافه می کنند؟

با افزایش گاز دی اکسیدکربن آب خوش خوراک تر می شود، منتها استفاده از این آب های گازدار خالی از اشکال نیست. از یک طرف موجب صدمه به مینای دندان می شود و از طرف دیگر برای افرادی که بیماری ریفلاکس یا نفخ دارند توصیه نمی شود.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1800

به "آب یخ زده در بطری، سرطان زاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب یخ زده در بطری، سرطان زاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید