7000 هزار تن سیفی جات از البرز به کشورهای خلیج فارس صادر شد

به گزارش ایپتن، به گزارش خبرنگاران، سید مجید موسوی عصر امروز یکشنبه در نشستی خبری، ضمن تبریک هفته دولت، اظهار کرد: این سازمان در هفته دولت 28 طرح عمرانی، اشتغال زایی و تولیدی دارد که برای این تعداد 229 میلیارد ریال اعتبار منظور گردیده است.

7000 هزار تن سیفی جات از البرز به کشورهای خلیج فارس صادر شد

وی افزود: 178 میلیارد ریال این اعتبار تسهیلات بانکی و 42 میلیارد ریال آن در قالب اعتبارات و منابع دولتی بوده است که این تعداد پروژه 259 نفر اشتغال زایی در سطح استان ایجاد نموده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز، 10 طرح در شهرستان نظرآباد، پنج طرح در شهرستان ساوجبلاغ، چهار طرح در شهرستان کرج، سه طرح در شهرستان فردیس و چهار طرح در شهرستان طالقان اجرا می گردد.

موسوی بیان نمود: عمده طرح های قابل افتتاح این سازمان شامل 11 طرح درزمینهٔ فراوریات گیاهی عمدتاً گلخانه ای، 10 طرح آب وخاک، 4 طرح فراوریات دامی، 2 طرح صنایع تبدیل کشاورزی و یک طرح عشایری است که در شهرستان های مختلف قرار است، افتتاح گردد.

وی شرح داد: درزمینهٔ باغات و زمین های زراعی در البرز هم 25 هزار هکتار باغ درجه یک در سطح کشوری و 43 هزار هکتار زراعتی وجود دارد که به لحاظ عملکردی بی نظیر است.

البرز رتبه اول فراوری آلوی کشور را دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز اشاره نمود: بااینکه تنها نیم درصد سطح زیر کشت کشور را در استان البرز دارا هستیم، دو درصد فراوریات کشوری را به خود اختصاص داده ایم که نشان می دهد تمامی کارشناسان ما در این زمینه بسیار موفق عمل نموده اند.

موسوی شرح داد: میزان فراوریات زراعی استان 910 هزار تن، فراوریات باغی 535 هزار تن و فراوریات دامی 453 هزار تن است.

وی با اشاره به اینکه البرز ازنظر سطح زیر کشت در کشور کوچک است، افزود: ازنظر عملکرد اما رتبه اول کشور را دارا هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز بیان نمود: درزمینهٔ فراوری گندم با 5 هزار و 400 کیلوگرم در هر هکتار و فراوری جو با ظرفیت بالای 4 هزار و 200 کیلوگرم رتبه اول کشور را دارا هستیم و در کنار آن موفق به کسب رتبه دوم متوسط عملکرد پنبه به میزان 3 هزار و 900 کیلوگرم در هکتار گردیده ایم.

موسوی گفت: بالاترین رکورد فراوری گندم 13 هزار کیلوگرم در هکتار است که به البرز اختصاص دارد، همچنین در بحث ضایعات برداشت غلات کمترین ضایعات را در کل کشور داریم.

وی تشریح کرد: رتبه اول فراوری آلو در کشور به میزان 22 هزار و 848 تن و رتبه اول فراوری توت فرنگی به میزان 6 هزار و 181 تن را داشته ایم، بیشترین سطح کاشت گل لاله برابر 51 درصد گل لاله کشور نیز به استان البرز اختصاص دارد.

رتبه دوم فراوری قارچ خوراکی به البرز اختصاص دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز افزود: رتبه فراوری قارچ خوراکی البرز با فراوری سالانه 26 هزار تن در صندلی دوم کشوری است و در کنار این موفقیت ها رتبه دوم فراوری هلو با 107 هزار تن، رتبه دوم فراوری شلیل با 66 هزار تن، رتبه چهارم فراوری تخم مرغ با 90 هزار تن و رتبه 5 مرغ تخم گذار کشور را کسب نموده ایم.

موسوی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین طرح های کشاورزی به منظور بهره برداری از پساب ماهدشت در حال اجرا بر روی دو هزار هکتار از این اراضی است که با این اقدام پس از تصفیه فاضلاب در آینده با همکاری آب منطقه ای استان می توانیم این اراضی را زیر کشت ببریم.

وی گفت: اجرای طرح کاداستر کشاورزی در عرصه 43 هکتاری انجام گردیده است و برای 15 هکتار دیگر نیز تشریفات مناقصه ای در حال اجرا است. یکی دیگر از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی درزمینهٔ ایجاد ظرفیت فراوری واکسن دامی در البرز در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی در مورد سرمایه گذاری دولت در روستاها، گفت: در این حوزه تسهیلات خوبی با بهره 4 و 6 درصد ارائه می گردد که در این قالب تعداد 274 طرح از سال گذشته تاکنون به مبلغ 219 میلیارد ریال با اشتغال 2 هزار و 770 نفری انجام گردیده است.

موسوی بیان نمود: در خصوص مکانیزاسیون برای رسیدن به ارزش اضافه نموده بیشتر، 64 طرح به مبلغ دو هزار و 655 ریال معرفی نموده ایم در کنار این موارد 102 طرح هم به مبلغ 204 میلیارد ریال برای کمک به خانواده های کم بضاعت داشته ایم.

وی در مورد آمارهای ارائه گردیده توسط جهاد کشاورزی در خصوص توزیع مرغ و گوشت منجمد که نشان دهنده افزایش آن نسبت به سال گذشته است، اما موجب کاهش قیمت نگردیده است، گفت: ما تأمین کننده هستیم و نظارت بر قیمت ها بر عهده دستگاه های نظارتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مطرح نمود: به منظور تشویق و توسعه صنعت پرورش اسب در استان، اراضی کشاورزی را به منظور پرورش اسب تغییر کاربری می دهیم.

موسوی تأکید کرد: این تغییر کاربری فقط برای پرورش دهندگان است و شامل باشگاه های سوارکاری نمی گردد.

وی با اشاره به بارندگی و سرمای ابتدای سال گفت: حدود 7 هزار میلیارد ریال خسارت به درختان میوه مانند سیب و گلابی وارد شد.

موسوی بابیان اینکه کیفیت سیفی جات استان بالا و بسیار مرغوب افزود: سال گذشته هفت هزار تن سبزی و سیفی جات از استان به کشورهای خلیج فارس صادرگردیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 37

به "7000 هزار تن سیفی جات از البرز به کشورهای خلیج فارس صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7000 هزار تن سیفی جات از البرز به کشورهای خلیج فارس صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید