5 تجربه مشترک میان بیمارانی که از مرگ بازگشتند

به گزارش ایپتن، همه ما شاید گاهی به این موضوع فکر نموده باشیم که در آخرین لحظات زندگی خود که آرام آرام به سوی مرگ پیش می رویم، چه بر ما خواهد گذشت و چه حسی را تجربه خواهیم کرد.

5 تجربه مشترک میان بیمارانی که از مرگ بازگشتند

ما انسان ها چیز زیادی درباره مرگ نمی دانیم و به همین علت ممکن است برای بسیاری از ما موضوع ترسناکی باشد.

حالا یک پزشک آی سی یو یا همان بخش مراقبت های ویژه که بیشتر از 25 سال بر روی این لحظه خاص مطالعه نموده، از 5 نکته کلیدی گفته که بیماران به او درباره مرز زندگی و مرگ گفته اند.

دکتر سام پرنیا، استادیار مرکز پزشکی NYU Langone Health در نیویورک می گوید بیماران به او گفته اند زمانی که قلب شان از حرکت ایستاده بود، با افزایش هوشیاری روبرو شده بودند.

حتی در مواردی هم که پزشکان هیچ نشانه ای از هوشیاری در بیمار ندیده بودند و به نظر می رسید بیمار دیگر جان خود را از دست داده هم همین اتفاق اتفاق افتاده بود.

به گفته این پزشک، 5 تجربه مشترک کلی میان بیماران مورد مطالعه او وجود داشت:

احساس انجام گرفتن عملیات احیا بر روی آن ها

شنیدن صحبت های تیم پزشکی

آگاهی از کار هایی که بعد از عملیات احیا در بخش مراقبت های ویژه اجرا شده بود

رفتن به سوی یک مقصد

ارزیابی زندگی خود

به گفته دکتر پرنیا، بسیاری از بیماران در آن لحظات، به تأثیر اعمال و رفتار خود بر دیگران فکر نموده بودند.

بعضی از بیماران گفته بودند احساس می کردند به سوی جایی شبیه به خانه می روند.

بعضی بیماران هم خاطرات قدیمی را به یاد آورده بودند و حتی برای بعضی لحظات ترسناکی زندگی شان یادآوری شده بود.

دکتر پرنیا می گوید: ما از اظهارات بیماران متوجه شدیم یک تجربه خاص از مرگ وجود دارد که با باقی تجربیاتی که افراد ممکن است در بیمارستان یا هر جای دیگری داشته باشند فرق دارد.

این ها توهم یا خیال نیستند. تجربیاتی واقعی هستند که هنگام مرگ رخ می دهند.

این پزشک در پژوهش خود به تجزیه و تجلیل داده های به دست آمده از 567 مرد و زن پرداخته که بعد از توقف ضربان قلب شان، تحت عملیات احیا قرار گرفته بودند.

در همان حال که کادر درمان برای زنده کردن آن ها کوشش نموده بودند، دستگاه های مانیتورینگ مغز هم به بیماران متصل بودند تا وجود هر گونه علامتی از یادگیری غیرآگاهانه را نشان دهند.

این دستگاه ها بعلاوه تصاویر از قبل ذخیره شده ای را به نمایش می گذاشتند و صدایی را نیز پخش می کردند که هر 5 دقیقه یک بار کلماتی همانند سیب، گلابی و موز را در آن بیان می شد.

تنها 10 درصد از این بیماران زنده مانده بودند که 28 نفر از آن ها برای مصاحبه انتخاب شدند.

در مورد بعضی از بیماران که لحظاتی از تجربه نزدیک به مرگ خود را به یاد داشتند، احتمال سوء برداشت از اتفاقات پزشکی ای که در آن موقع در حال اجرا بود، وجود داشت.

برای مثال، یک بیمار مدعی بود که احساس نموده بود در حال سوختن در آتش جهنم است که به گفته دکتر پرنیا احتمالاً واکنشی به دریافت سرم پتاسیم بوده.

در مورد تصاویری که روی یک صفحه به نمایش درآمده بود، هیچ یک از بیماران نتوانسته بودند آن ها را به خاطر آورند، اما یک بیمار نام میوه ها را که حین انجام عملیات احیا بر روی او پخش شده بود، به خاطر آورد.

کارشناسان می گویند در بعضی موارد تا 60 دقیقه بعد از آغاز عملیات احیا امواج مغزی حاکی از فعالیت مغز مشاهده شده بود.

مرگ یک فرآیند است

دکتر کاترین منیکس، پژوهشگر انگلیسی حوزه مرگ می گوید: مردن به آن بدی که فکر می کنید نیست. مرگ مثل به جهان آمدن در واقع یک فرآیند است. فرد به تدریج خسته تر و کسل تر می گردد. با گذشت زمان، فرد بیشتر می خوابد و کمتر بیدار است.

در مارس 2018، پزشکان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستانی در کانادا پی بردند فردی تا 10 دقیقه بعد از خاموش کردن دستگاه تنفس مصنوعی او، فعالیت مغزی مداوم داشت.

برای مدتی بیش از 10 دقیقه پس از اعلام مرگ فرد به وسیله پزشکان، کماکان امواج مغزی ای، همانند آن هایی که در خواب تجربه می کنیم، مشاهده شده بود.

خبرنگاران وب گردی وبگردی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2155

به "5 تجربه مشترک میان بیمارانی که از مرگ بازگشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 تجربه مشترک میان بیمارانی که از مرگ بازگشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید