2525 پروژه گردشگری در دست اجراست

به گزارش ایپتن، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه در حال حاضر 2525 پروژه گردشگری به حجم سرمایه گذاری یک میلیون و 350 هزار میلیارد ریال در سطح کشور در دست اجراست، گفت: وزارتخانه در کوشش است صنعت گردشگری که متأثر از کرونا شده را برای دوران پساکرونا سرحال نگه دارد، به همین دلیل نیز سند توسعه گردشگری کشور به تصویت هیئت دولت رسیده است.

2525 پروژه گردشگری در دست اجراست

علیرضا بای روز یکشنبه 29 تیرماه 99 در گفت وگو با برنامه بدون خط خوردگی رادیو تبادل نظر بیان نمود: در هفته گذشته طی نامه های جداگانه ای مراتب ثبت ملی 88 اثر به پنج استاندار توسط دکتر مونسان ابلاغ شد. از این تعداد 9 اثر فرهنگی و هنری به استاندار خوزستان، 24 اثر به استاندار فارس، 13 اثر به استاندار قزوین، 30 اثر به استاندار لرستان و 12 اثر طبیعی به استاندار گیلان ابلاغ شد.

او ادامه داد: دکتر مونسان در نامه ای به استاندارهای استان تهران و قزوین مراتب ثبت استاد غلامحسین امیرخانی را به عنوان گنجینه زنده بشری در خط نستعلیق در فهرست نادره کاران میراث فرهنگی ناملموس ابلاغ کرد.

او همکاری مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با مرکز فرش ایران را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه میراث فرهنگی طی هفته گذشته مطرح نمود و اضافه کرد: با همکاری آینده این دو نهاد فعالیت گسترده ای در زمینه معرفی فرش کرمان و سیستان وبلوچستان صورت خواهد گرفت. در حوزه فرش دستبافت ایرانی تا به امروز 29 نشان جغرافیایی به ثبت رسیده و 53 فرش کشور ثبت ملی شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز امیدواری کرد که همکاری این دو نهاد منجر به اخذ نشان جغرافیایی برای دو فرش کرمان و سیستان و بلوچستان گردد.

بای با اشاره به اینکه در حوزه توسعه زیرساخت های گردشگری کشور در دولت دوازدهم اقدامات گسترده ای انجام شده است، شرح داد: ارائه تسهیلات، اختصاص اعتبارات زیرساختی، صدور مجوزهای متعدد، موافقت های اصولی از جمله این اقدامات بوده که با تدوام این فرایند شاهد روزهای اثربخشی در حوزه صنعت گردشگری کشور خواهیم بود.

او اضافه کرد: تعداد 2525 پروژه گردشگری به حجم سرمایه گذاری یک میلیون و 350 هزار میلیارد ریال در سطح کشور در دست اجرا است. از ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم 2160 پروژه با حجم سرمایه گذاری 210 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید که از مجموع این 2160 پروژه، 404 هتل چهار و پنج ستاره ساخته شده و 278 کمپ به بخش خصوصی واگذاری شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ارتباط با حوزه صنایع دستی به آنالیز طرح آدینه بازارهای تخصصی اشاره نمود و اضافه کرد: در نشستی که با حضور معاون صنایع دستی کشور و مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع در مشاغل شهر تهران برگزار گردید، شهرداری برای یاری و توسعه هر چه بیشتر صنایع دستی کشور اعلام امادگی کرد.

او گفت: موضوع برگزاری بازارهای صنایع دستی در میدان های شهر، چگونگی راه اندازی و بهره برداری از کیوسک های ثابت و سیار، باجه های صنایع دستی و استفاده از ظرفیت های 22 گانه شهر تهران و اختصاص هر منطقه به یک استان خاص از موارد مطرح شده در این نشست بود.

بای استفاده از فضای شهری مناسب را در ارتقای صندلی این هنرصنعت مؤثر دانست و مطرح نمود: با توجه به اینکه سال جاری با نام جهش فراوری نام گذاری شده است این حوزه می تواند یکی از اقدام های مهم برای توسعه و رونق فراوری، همچنین عرضه و فروش باشد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تأثیر بحران کرونا روی فعالیت های وزارتخانه شرح داد: تمامی ارگان های کشور فعالیت های خود را هماهنگ با ستاد مقابله با کرونا تنظیم می نمایند. ما نیز به واسطه شرایط قرمز بعضی کلان شهرها مجبور به محدود کردن فعالیت هایمان شدیم. با تشدید شیوع کرونا فعالان و برگزارنمایندگان حوزه گردشگری نیز به واسطه سرمایه گذاری هایی که انجام داده اند و عدم بازگشت سرمایه هایشان متضرر شده اند.

او در ادامه به کاهش فعالیت و درآمد موزه ها اشاره نمود و اضافه کرد: در سه ماه نخست سال جاری مجموع درآمد از محل موزه های کشور هشت میلیارد ریال بود که این رقم در مدت مشابه سال قبل 2300 میلیارد ریال بود.

بای ادامه داد: بخشی از درآمد موزه ها صرف نگه داشت اماکن تاریخی می گردد که شرایط کنونی، تأثی خود را روی حوزه گردشگری و به تبع حوزه میراث فرهنگی نشان می دهد. با ادامه این فرایند اقتصاد کشور هم تحت تأثیر قرار می گیرد و فعالان بخش خصوصی ضررهای هنگفتی را متحمل خواهند شد. امیدواریم با رعایت مردم هر چه زودتر شاهد از بین رفتن این بیماری و عبور از این شرایط باشیم.

او گفت: وزارتخانه در کوشش است صنعت گردشگری را که متأثر از کرونا شده برای دوران پساکرونا سرحال نگه دارد و به همین دلیل نیز سند توسعه گردشگری کشور پس از مدت ها رایزنی و کار کارشناسی تصویب شد که تمامی ارگان های زیربط را درگیر می نماید، طی روزهای آینده درباره جزئیات مبسوط آن اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1114

به "2525 پروژه گردشگری در دست اجراست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2525 پروژه گردشگری در دست اجراست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید