شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری هنری می شوند

به گزارش ایپتن، ایرنا/ براساس سخنان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری هنری می شوند.

شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری هنری می شوند

داستان چیست؟

پویا محمودیان گفت: گردشگری و صنایع دستی دو بال پرواز اقتصاد مردم پایه هستند و با رویکرد هم افزایی و هم گرایی به این دو بخش، از سال گذشته تصمیم گرفته شد نمایشگاه این دو حوزه همزمان و در کنار هم برگزار شود تا فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی با توانمندی ها، فرصت ها و ظرفیت های همکاری با یکدیگر بیشتر آشنا شوند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال بدلیل شیوع ویروس کرونا شرایط در همه جهان بسیار متفاوت بود و نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران در شرایط بسیار سخت و سخت با تمهیدات لازم و رعایت و کنترل شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا برگزار شد.

محمودیان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 99 با توجه محدودیت هایی که برای اجتماعات و نمایشگاه ها ابلاغ شده بود، عملا بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی و به تبع آن بازار و اقتصاد صنایع دستی، صادرات رسمی و چمدانی با یک وقفه و رکود بی سابقه روبه رو شد؛ البته با روش های متمایز و برای گذر از این چالش و گشایش فضا، برگزاری نخستین نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی را با شرایط کاملا رایگان برای هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و در نظر دریافت 30 درصد تخفیف های ارسال پستی برای خریداران برنامه ریزی و اجرا کردیم.

وی رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تامین امنیت بهداشتی و سلامت هنرمندان را اولویت برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری دانست، گفت: در این دوره نمایشگاه، فضای نمایشگاه صنایع دستی را محدود به یک سالن و با تعداد محدودی از هنرمندان از استان ها که تمایل به حضور در این رویداد داشتند برنامه ریزی کردیم و البته براساس شیوه نامه های بهداشتی بازدید عمومی هم ایجاد نشد.

هنرمندان صنایع دستی تسلیم کرونا نشدند

محمودیان شرح داد: بعد از یک سال رکود نمایشگاهی امیدوارم با همه محدودیت هایی که در نمایشگاه های حضوری و فیزیکی امسال رعایت شد هنرمندان فروش خوبی داشتند. بیشر آنها براساس ثبت سفارش های آنلاین انجام گرفت و هنرمندان و صنعتگران با رضایتمندی نسبی به استان های خود بازگشتند؛ امیدواریم سال آینده با عبور از بحران کرونا بتوانیم نمایشگاه را وسیع تر و پر شورتر و البته با حضور مردم برگزار کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به روحیه و انگیزه و استقامت هنرمندان صنایع دستی در شرایط سخت این چند سال تحریم و یک سال کرونا گفت: هنرمندان صنایع دستی نشان دادند تسلیم سیاهی کرونا نشدند و با همه فشارهای روحی و اقتصادی که این بیماری به این حوزه تحمیل کرد، ناامید نشدند. آنها در سخت ترین شرایط با وجود همه مسائل، تولید صنایع دستی را ادامه دادند. ما هم در حد توان و بضاعت با جلب همکاری و هم افزایی سایر نهادها تلاش کردیم تا اندکی از مسائل هنرمندان این حوزه را برطرف کنیم، البته با توجه به مسائل و مسائل هنرمندان کارهای بیشتری هم باید انجام شود.

روستاهای جهانی صنایع دستی، مقصد گردشگری

محمودیان با اشاره به ثبت 52 شهر و روستای ملی صنایع دستی و ثبت 11 شهر و 3 روستای صنایع دستی کشور در شورای جهانی صنایع دستی گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی فرصت مناسبی برای معرفی شهر و روستاهای صنایع دستی ملی و جهانی است، این مناطق اکنون به عنوان برندهای صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هستند و باید به گردشگران بیشتر معرفی شناخته شوند. تلاش می کنیم این مناطق را به عنوان مقصد و هدف گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم.

وی با اشاره به ضرورت طراحی تورهای هدفمند به سوی شهرها و روستاهای صنایع دستی خاطرنشان کرد: برنامه ریزان گردشگری و تورگردانان در این زمینه می توانند بر طراحی و اجرای تورهایی با مفهوم گردشگری هنری تمرکز کنند، سفرها را به گونه ای برنامه ریزی کنند که گردشگران داخلی و خارجی از کارگاه های توبافی در روستای خراشاد بازدید کنند یا با سفر سیستان و بلوچستان از کلپورگان بازدید کنند و از نزدیک ببینند زنان و مردان و هنرمندان در کارگاه های تولیدی چگونه این محصولات بی نظیر و منحصربفرد را تولید می کنند و به صورت مستقیم این محصولات را از تولیدکننده به عنوان سوغات و رهاورد سفر خریداری کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به تشکیل شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی در تاکید کرد: برای هر کدام از این شهرها و روستاها برنامه و نقشه راه در معاونت صنایع دستی وزارتخانه تدوین و به استان ها ابلاغ شده است؛ امسال شهرداری ها، استانداری ها و فرمانداری ها به عنوان حامی در کنار هنرمندان این مناطق قرار دریافتد. در نمایشگاه در سردر غرفه ها عنوان روستا و شهرهای صنایع دستی ملی و جهانی ثبت و معرفی شد. این گام های اول برندسازی و معرفی این مناطق است و این ظرفیت ها و دارایی ها باید به مردم کشور و جهان معرفی شوند.

تجهیز و طراحی بوتیک هتل ها با محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی

محمودیان گفت: اینکه فعالان صنایع دستی و گردشگری در کنار هم در قالب یک نمایشگاه قرار دریافتد باعث شد تا اجزا و ارکان صنعت گردشگری از دفاتر خدمات گردشگری و تورگردانان تا هتلداران و هتل سازان و راهنمایان تور با ظرفیت های صنایع دستی و هنرهای سنتی آشنا شوند، کیفیت و مرغوبیت محصولات را از نزدیک ببینند تا بتوانند هم از بعد ترویجی و هم از بعد کارکردی در تاسیسات و بخش های مرتبط با فعالیت خود استفاده کنند.

وی گفت: صنایع دستی این قابلیت را دارد که در بخش های مختلف بوتیک هتل ها از طراحی اتاق ها و تجهیز رستوران ها تامین ظروف، از محصولات منحصر و منسوب به همان منطقه یا بخش های مختلف کشور استفاده کنند، که هم به طراحی و نماسازی و روح بخشی در فضاهای اقامتی و پذیرایی در تاسیسات گردشگری کمک می کند و هم باعث رونق در اقتصاد و بازار صنایع دستی می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به نزدیک بودن نوروز و بهار و آغاز سال جدید گفت: طبق سنت ایرانیان خانه تکانی ها نوسازی ها و طراحی داخلی خانه های ایرانی در راه است، امیدواریم مردم با خرید صنایع دستی داخلی و تولیدات هنرمندان ایرانی علاوه بر حمایت از صنایع دستی کشور با بردن هنر ناب ایرانی به خانه های خود، روحیه و حالشان بهتر شود که رسالت ذاتی و اصلی هنر است.

منبع: همگردی
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1546

به "شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری هنری می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی مقصد گردشگری هنری می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید