ویزای آمریکا: پس از یک سال توقف هنوز ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است

به گزارش ایپتن، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر شده، پس از یک سال توقف هنوز ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است.

ویزای آمریکا: پس از یک سال توقف هنوز ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است

اگر علاقمند به دریافت خدمات انواع ویزای آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

قضیه چیست؟

از زمان شیوع ویروس کرونا صدور ویزای توریستی ایران متوقف شده است، اما بیماران، تجار و اتباع خارجی که قصد سفر غیرتوریستی دارند، همچنان می توانند وارد ایران شوند. وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی در میانه زمستان 99 اعلام نمود که تاییدیه ازسرگیری ورود محدود جهانگردان خارجی را از کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا گرفته و فقط مصوبه آن باقی مانده است. پیش بینی ها بر این بود که صدور ویزای توریستی ایران نهایت تا اواخر سال 99 از سر گرفته گردد، اما با شناسایی ویروس جهش یافته در برخی کشورها، از جمله انگلیس و عراق و توقف برخی پروازهای بین المللی،این طرح بایکوت شد.

اینک ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران از مذاکرات تازه ای با وزارت امور خارجه اطلاع داد و گفت: در جلسه ای با آقای سجادی، معاون کنسولی وزیر خارجه قرار شد ما یکسری اطلاعات و طرحی را برای صدور ویزا ارائه دهیم تا همانطور که ویزای ایران برای جهانگردان سلامت صادر می گردد، موضوع سفر سایر جهانگردان به ایران نیز در ستاد کرونا به وسیله وزارت خارجه پیگیری و شرایط آن تسهیل گردد.

او به این سوال که آیا گروه های جهانگرد، با وجود اعلام شرایط پرخطر در بیشتر مناطق ایران، همچنان متقاضی سفر به ایران هستند، پاسخ داد: افرادی که واکسن کرونا تزریق نموده اند یا کشورشان به لحاظ ویروس کرونا ایمن تر محسوب می گردد و یا جهانگردان طبیعت گرد، از جمله گروه هایی هستند که درحال حاضر شرایط سفر به ایران را دارند و اتفاقا متقاضی هم هستند. به هر حال کشور ما در جاده ابریشم واقع شده و جهانگردانی که با خودرو و یا هر نوع وسایل نقلیه شخصی دیگری سفر می نمایند، همچنان مایلند از این راستا عبور نمایند. بنابراین قرار شد در قالب طرحی که به وزارت امور خارجه ارائه می دهیم، همه جوانب و چگونگی سفر گروه هایی از جهانگردان خارجی را آنالیز و تعیین کنیم.

رئیس جامعه تورگردانان ایران درباره پیش بینی هایی که برای شروع ورود جهانگرد خارجی به ایران وجود دارد، با توجه به گذشت بیش از یک سال از توقف صدور ویزای توریستی گفت: در حال حاضر نمی توان پیش بینی یا تخمین زمانی داشت. حتی نمی دانیم اگر وزارت امور خارجه طرح ما را بپذیرد و ستاد ملی کرونا تایید کند، حتما در موعد مقرر ویزا صادر می گردد. اصلا نمی دانیم به آژانس ها و جهانگردان متقاضی چه پاسخی بدهیم، درحالی که بیشتر کشورها دست کم یک برنامه پیش بینی شده برای ازسرگیری سفر جهانگردان خارجی دارند.

او با انتقاد از برخی سیاست های وزارت بهداشت و طرح این گله به وسیله نامه با رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: دلیل این حجم از اظهارات و تبلیغات منفی که علیه ایران می گردد و هجمه ای که به صنعت جهانگردی وارد شده، چیست!؟ انگار برخی بدشان نمی آید مدام خبر سیاه از ایران بدهند.

پورفرج اضافه کرد: سفرهایی که در نوروز صورت گرفته است با صنعت جهانگردی ارتباطی ندارد. آژانس هایی که تور اجرا می کردند یک سال است بیکار شده اند و نیروهای متخصص را یا تعدیل نموده و یا کامل از دست داده اند. ظرفیت بیش از نصف هتل ها خالی مانده است. راننده ها و راهنمایان جهانگردی بیکار شده اند و ما از آبان 98 تعطیل شده ایم، حال چرا شرایط کنونی کشور به نام صنعت جهانگردی تمام شده است!؟

او ادامه داد: برای جهانگردان خارجی ایمن بودن مقصد اهمیت زیادی دارد، آنها سوال می پرسند چند درصد از مردم واکسن زده اند، اصلا برنامه واکسیناسیون در آن کشور شروع شده است، آیا راهنما و راننده تور واکسن کرونا را کامل تزریق نموده اند. با توجه به پرسش هایی که مطرح می گردد و اخباری که ما منتشر می کنیم، در حال حاضر ایران نه تنها مقصدی ناایمن معرفی شده، بلکه اخبار آن بسیار منفی و نگران نماینده است. درحال حاضر گروه هایی به ویژه از جهانگردان طبیعت گرد متقاضی سفر به ایران هستند، چون آنها معمولا در فضای باز حضور دارند، کمتر وارد شهرها می شوند و با وسایل نقلیه شخصی یا کوچک سفر می نمایند، اما با این شیوه از اظهارات برخی مسؤولان، این بار خودمان ایران را به عنوان مقصد ناایمن معرفی نموده ایم.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تاکید نمود: مسؤولان باید کوشش نمایند راه درمان را سریع تر به ایران برسانند. اگر برای دریافت راه درمان از کشورهای غربی مساله داریم، چرا از کشورهای دوست مثل روسیه و چین، آن را دریافت نمی کنیم؟ درحالی که همین کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای عربی سراغ واکسن های همین کشورها رفته اند.

پورفرج گفت: ما تابع نظر ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، اما آنها بگویند برنامه مردمی که یک سال است بدون راه چاره زندگی نموده و خسته شده اند و مدام دستور تعطیلی کسب و کارشان را گرفته اند و از طرفی هم، مشکل معیشت دارند، چیست؟ راه چاره این ستاد برای ادامه زندگی مردم چیست؟ بسیاری از شرکت های جهانگردی از آبان 98 تعطیل شده اند، حتی شرکت های عظیم که تا الان دوام آورده بوده اند، دیگر توان ادامه دادن ندارند. جهانگردی حتی مثل سایر مشاغل نیست، چون هر هزینه ای که برای جذب جهانگرد خارجی نموده بودیم از بین رفته است، چراکه علاوه بر کرونا با مشکل تحریم و انتقال ارز به کشور هم روبرو ایم. از طرفی، برخی از شرکت های خارجی که با آنها کار می کردیم در این دوران ورشکسته شده اند و امکان پرداخت هزینه ها را ندارند. با این شرایط و بدون هیچ راه چارهی، صنعت جهانگردی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1580

به "ویزای آمریکا: پس از یک سال توقف هنوز ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویزای آمریکا: پس از یک سال توقف هنوز ویزای توریستی ایران بلاتکلیف است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید