کهرم: با توسعه کشاورزی مقبره کوروش در فروچاله مدفون می گردد

به گزارش ایپتن، اسماعیل کهرم، فعال محیط زیست و مشاور پیشین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در امور محیط طبیعی گفت: در صورت توسعه کشاورزی، مقبره کوروش تا 40 سال آینده در فروچاله ها مدفون می گردد.

کهرم: با توسعه کشاورزی مقبره کوروش در فروچاله مدفون می گردد

به گزارش امتداد، این استاد برجسته دانشگاه، توضیح داد: اگر توجه و اهتمام ویژه و شایسته به ظرفیت های منطقه ای صورت بگیرد، مردم پاسارگاد می توانند از راه عایدی توریسم که ظرفیت وجود این مقبره و بنای تاریخی و فرهنگی در آن منطقه به یادگار گذاشته از انجام فعالیت های کشاورزی بی احتیاج شوند. منتها مشروط بر اینکه، تولی گری در این منطقه بر عهده کسانی باشد که ارزش این میراث ارزشمند فرهنگی را دانسته و درک نمایند.

در سی و سه پل و پل خواجو هم شاهد شکاف هایی در پایه های این پل ها هستیم

کهرم در ادامه هم با اشاره به تبعات حفر چاه و احیای کشاورزی در منطقه پاسارگاد، یادآور شد: تاثیری که خشک شدن رودخانه زاینده رود بر سی و سه پل و پل خواجو در اصفهان گذاشته در صورت حفر چاه و توسعه کشاورزی در منطقه پاسارگاد برای مقبره کوروش هم قابل انتظار خواهد بود. تمام سنگ های این پل ها در اصفهان فروریخته و شکافی در بین آجر ها و سنگ های آن ایجاد شده است.

وی در ادامه گفت: اگر خوب نگاه کنیم، خواهیم دید که با کمال تاسف، استخراج آب های زیرزمینی که در تمام کشور از حد مجاز و علمی فراتر رفته، باعث فرونشست دشت ها شده است. وقتی دشت فرو نشیند، سازه های سنگی به مانند آرامگاه کوروش هم فروخواهد نشست. چرا که این ابنیه، وزن زیادی را روی سطح خاک ایجاد می نمایند و نتیجه بار زیاد در کنار برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، این خواهد شد که این آرامگاه در میان مدت فروبنشیند.

این فعال محیط زیست، بیان داشت: آب هایی که به صورت باران و نزولات آسمانی باریده اند در بین ذرات خاک به سمت عمق زمین حرکت نموده و سفره های آب زیرزمینی را تشکیل می دهند. این آب ها با تجمع در این قسمت از زمین، به مانند ستون سطح بالایی خاک را نگهداری می نماید. اگر ما به مانند بسیاری از نقاط کشور از این آب در منطقه پاسارگاد بهره برداری کنیم با کمال تاسف، دشت فرونشسته و دو عارضه فرونشست و فروچاله را در پی خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1839

به "کهرم: با توسعه کشاورزی مقبره کوروش در فروچاله مدفون می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهرم: با توسعه کشاورزی مقبره کوروش در فروچاله مدفون می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید