کتاب مقولات تئاتری در تبریز رونمایی شد

به گزارش ایپتن، به گزارش خبرنگاران در تبریز، کتاب مقولات تئاتری مشتمل بر هشت نوشتار پژوهشی- نظری پیرامون تئاتر و آیین های نمایشی، به توضیح 4 مقاله (به همراه ترجمه ترکی دو تا از مقالات) و 4 نوشتار نمایشی به قلم سیروس مصطفی است که با هدف توجه به حوزه پژوهش در هنر- بخصوص مسئله شناسی پژوهش در هنر- به رشتۀ تحریر درآمده و مقولات تخصصی همانند تعزیۀ شیر در تبریز به همراه معرفی این آیین نمایشی و اشاره به مستندات تاریخی آن، نگاهی مقایسه ای به دسته بندی نمایش های ایرانی، پنجاه سال از تئاتر تبریز؛ به عنوان سرچشمۀ تئاتر ایران،نمایش بیرونی از دیروز تا امروز، نکاتی چند پیرامون مجسمه تئاتر، نگاهی به آیین شمنیسم و نمایش فولکلوریک چمچه خاتین[خاتون]، با معرفی ویژگی ها و رمزگشایی عناصر به کار برده شده در این گونۀ نمایشی و.. را در بر می گیرد و نویسنده سعی نموده است ضمن ارائه نگاهی نو در عرصه هنر پژوهشی هنرهای نمایشی، تجارب تئاتری خود را با مخاطب به اشتراک بگذارد.

کتاب مقولات تئاتری در تبریز رونمایی شد

سیروس مصطفی یکی از چهره های تئاتر استان است که تجربه سال ها حضور در صحنه های ملّی و بین المللی تئاتر و تدریس در مراکز آموزشی- دانشگاهی را نیز دارد و یکی از مهم ترین فعالیت های وی در حوزه هنرهای نمایشی، تمرکز روی آیین ها و سنت های نمایشی بومی و پژوهش های تئاتری است.

کتاب هایی همانند منتشا؛ ریشه یابی نمایش هایی از فولکلور آذربایجان، مجموعۀ سه جلدی تبریز تیاتر(برگزیدۀ آثار نخستین جشنوارۀ ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی)، بخشی از فعالیت های پژوهشی- نوشتاری او در کنار فعالیت های اجرایی- صحنه ای و کارنامه هنری ایشان است.

کتاب مقولات تئاتری در قطع رقعی و در 192 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به زیور طبع آراسته شده است و علاقمندان می توانند در تبریز از کتابفروشی حامدپ نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

حوزه پژوهشی فرهنگی و هنری در آذربایجان شرقی مغفول مانده است

نویسنده کتاب مقولات تئاتری در آیین رونمایی و جشن امضای کتاب عنوان نمود: حوزه پژوهشی فرهنگی و هنری در استان آذربایجان شرقی مغفول مانده از همین رو نیازمند تقویت این مهم هستیم.

سیروس مصطفی اظهار کرد: متاسفانه در عرصه تئاتر حوزه پژوهشی کمی مغفول مانده است، ما اگر بخواهیم به تئاتر تبریز خدمت کنیم باید ابتدا چند پاشنه آشیل موجود را مد نظر قرار داده و بر روی آنها تمرکز کنیم.

وی در ادامه سخنان خود ابراز کرد: به نظر میرسد ما اگر بتوانیم ابتدا در حوزه پژوهشی در عرصه تئاتر اقدامات جدی و در خورشانی انجام دهیم با موفقیت های بیشتری همراه خواهیم شد، پس از آن ما باید فرهنگ خود را شناسایی نموده و با درکی از واقعیت های جامعه در راستای فراوری محتواهای ارزنده گام برداریم و نهایتا به سراغ مراحل بعدی رویم.

نویسنده کتاب مقولات تئاتری عنوان نمود: حوزه پژوهشی فرهنگی و هنری در استان آذربایجان شرقی مغفول مانده از همین رو نیازمند تقویت این مهم هستیم.

مصطفی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: طراحی روی جلد این کتاب با همکاری یکی از هنرمندان بنام تبریزی انجام شده است، می توان گفت تنها طرح روی جلد این اثر نیازمند رمزگشایی بوده و می توان در مورد آن مباحثی بیشتر جمع آوری کرد.

وی با بیان اینکه تنها راهمان این است که تئاتر را بیشتر از هر موضوعی دریابیم، ادامه داد: اگر سیاست گذاری ها در حوزه نمایشنامه نویی به سمت و سوی پاشنه آشیل های ذکر شده سوق داده گردد طبیعتا می توان آثار آن را به خوبی مشاهده کرد، چاره ما این است که به تئاتر تبریز بیندیشیم.

مصطفی در سرانجام سخنان خود خاطر نشان کرد: ما به تئاتر تبریز باید رسیدگی کنیم تا به جایگاه والای خود دست یافته و همیشه نامش در رده های نخستین قرار گیرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2256

به "کتاب مقولات تئاتری در تبریز رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب مقولات تئاتری در تبریز رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید