کتاب مفتاح الفلاح در مجموعه نیاوران به نمایش درآمد

به گزارش ایپتن، کتاب مفتاح الفلاح

به مناسبت روز بزرگداشت شیخ بهایی کتاب مفتاح الفلاح اثر این استاد بزرگ در موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه نیاوران به نمایش در آمد. بر اساس گزارش ایرنا از روابط عمومی مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، موزه کتابخانه اختصاصی این مجموعه در ادامه نمایشگاه های دوره ای و رونمایی از آثار خود، این بار به مناسبت روز بزرگداشت استاد بزرگ، شیخ بهایی، نسخه اصلی و خطی کتاب مفتاح الفلاح اثر این دانشمند بنام دوران صفویه را برای نخستین بار در معرض نمایش قرار داد. این نسخه خطی نفیس از کتاب مفتاح الفلاح متعلق به قرن یازدهم هجری قمری بوده و فاقد رقم می باشد و با خط ثلث عالی در قطع ربعی نگاشته شده و به سلطان شاه صفی دوم اهدا شده است. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد این خبر بیشتر بخوانیم.

کتاب مفتاح الفلاح در مجموعه نیاوران به نمایش درآمد

کتاب مفتاح الفلاح در شش باب درباره ادعیه، اعمال واجب و مستحب و همچنین آداب پسندیده ای که یک مسلمان انجام می دهد، نوشته شده است. این کتاب نزد عالمان دینی و دانشمندان شیعه همواره دارای اهمیت بسیار بوده است و ترجمه ها، شرح ها و تعلیقه های فراوانی بر اساس آن نوشته شده است. شیخ بهاالملک محمد عاملی معروف به شیخ بهایی از جمله دانشمندان بنام دوران شاه عباس صفوی است. او در سال 953 هجری قمری در بعلبک متولد شده و در 13 سالگی همراه با پدرش به ایران مهاجرت کرد. شیخ بهایی کتاب های بسیاری را به فارسی و عربی دارد که مجموع آن ها شامل 88 کتاب و رساله می باشد. از آثار او می توان به کشکول، دیوان غزلیات، خلاصه الحساب، تشریح الافلاک و دو مثنوی معروف نان و حلوا و شیر و شکر نیز اشاره کرد.

شیخ بهایی در بین باب های کتاب مفتاح الفلاح ابواب بحث های دقیق علمی را مطرح نموده و به اثبات نظریه های گوناگون پرداخته است. از جمله آن ها می توان گفت شیخ بهایی در مورد تسبیحات حضرت زهرا (س) موارد مفصلی را مطرح می کند. بحث هایی مانند آداب لباس پوشیدن، خوردن و آشامیدن، راه شناختن زوال آفتاب و آداب مسواک را نیز در فصول مختلف و در مناسبت های گوناگون مطرح نموده است. کتاب مفتاح الفلاح در شش باب تهیه شده که باب اول در مورد اعمال واجب و مستحبی است که بین الطلوعین انجام می گردد. باب دوم اعمال مختص به طلوع آفتاب تا ظهر شرعی و زوال آفتاب است. باب سوم شامل اعمال زوال آفتاب تا غروب آن است. باب چهارم اختصاص به اعمال غروب خورشید تا وقت خواب دارد. باب پنجم شامل اعمال نیمه شب بوده که آداب خواب و تسبیح حضرت زهرا (س) را نیز در این قسمت ذکر نموده است. باب ششم اعمال بین نیمه شب تا طلوع فجر است.

شیخ بهایی در سال 1030 هجری قمری در اصفهان دار فانی را وداع گفته و جنازه او را به مشهد انتقال دادند تا در مسجد گوهرشاد دفن گردد. علاقه مندان جهت بازدید از این اثر ارزشمند می توانند از سوم اردیبهشت ماه به مدت دو هفته از ساعت 9 تا 18 به موزه کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در میدان شهید باهنر مراجعه کنند و این مجموعه تا ساعت 19 باز است.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 966

به "کتاب مفتاح الفلاح در مجموعه نیاوران به نمایش درآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب مفتاح الفلاح در مجموعه نیاوران به نمایش درآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید