واکاوی طنزهای اکبر اکسیر با شاعران بزرگ در شماره تازه مطالعات زبان فارسی

به گزارش ایپتن، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این شماره مقاله های علمی واکاوی طنزهای اکبر اکسیر با شاعران بزرگ کلاسیک و معاصر نوشته خدابخش اسداللهی و زهرا فتحی، تحلیل تاثیر شاهنامه بر نام گذاری های دوران غزنوی و سلجوقی به یاری نظریه تاریخ ذهنیت ها به قلم مصطفی آرزومند لیالکل، آنالیز طبیعت در صومعه تین ترن ورد زورث و صدای پای آب نوشته امید حقی خانقاه، نگاهی تازه به کاربرد تک واژ که در بندهای ساده از منظر دستور نقش گرای نظام مند نوشته علیرضا راستی، آنالیز ظرفیت های ساختاری شعر حجم برای گریز از گفتمان مسلط به قلم علی صادقی منش، علی تسنیمی و هادی طیطه، آنالیز تطبیقی اضافت و انواع آن در زبان عربی و فارسی دری نوشته سیدعظیم الله عصمتی، جاوید میریان و جارالله بهروز و بلاغت روایی ژرار ژنت و کارکرد روایت در رمان های زویا پیرزاد به قلم ماندانا یاسمی و آذر دانشگر گنجانده شده است.

واکاوی طنزهای اکبر اکسیر با شاعران بزرگ در شماره تازه مطالعات زبان فارسی

مخاطب با مطالعه این شماره نشریه مطالعات زبان فارسی با نتایج پژوهش های نویسندگان در حوزه های مختلف آشنا می گردد. از جمله اینکه در طنزهای اکسیر، اطلاعاتی مانند عشق به فرهنگ و زبان فارسی، مولفه های شعر امروزی، انتقاد از شاعرنمایان، انتقاد از بی توجهی مردم به شاعران عصر و توجه و اقبالشان به شاعران درگذشته با ایجاز ارائه می گردد که اندیشه ها و دغدغه های شاعرانه اکسیر را نشان می دهد.

سپهری و وردزورث، دو زبان، دوو فرهنگ و سنت شعری گوناگون دارند. مبنای این مقاله مقایسه صدای پای آب سپهری و مجموعه شعری صومعه تیت ترن وردزورث است. در شمارش تعداد ابیات و قالب بی تفاوت نیستند اما در یک وجه بسیار مهم که همان طبیعت ستایی است نقاط مشترکی دارند.

شاعر حجم سرا برخلاف بعضی شعرای پیرو جریان های پسامدرن در پی گریز از معنا یا گریز از تعهد نیست. شاعر در این گونه از شعر در جست وجوی یک ساختار ویژه است که فضایی آزاد از تاثیرات ایدئولوژیک و گفتمان غالب ایجاد کند. فضا و حجمی که مخاطب بتواند در آن بکرترین معانی را تداعی کند.

شماره دوازدهم مطالعات زبان فارسی با صاحب امتیازی فتانه قملاقی و سردبیری فاطمه مدرسی در 149 صفحه با بهای 68 هزار تومان منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2261

به "واکاوی طنزهای اکبر اکسیر با شاعران بزرگ در شماره تازه مطالعات زبان فارسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکاوی طنزهای اکبر اکسیر با شاعران بزرگ در شماره تازه مطالعات زبان فارسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید