نوعی باکتری می تواند افراد غیرالکلی را به بیماری کبد چرب مبتلا کند!

به گزارش ایپتن، پژوهشگران چینی در آنالیز جدیدی دریافتند که نوعی باکتری می تواند افراد غیرالکلی را به بیماری کبد چرب مبتلا کند.

نوعی باکتری می تواند افراد غیرالکلی را به بیماری کبد چرب مبتلا کند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از گیزمودو، پژوهشگران باور دارند که یک باکتری خاص می تواند به فراوری الکل در روده انسان منجر گردد و به کبد آسیب برساند. به گفته پژوهشگران، این باکتری حتی می تواند کبد افرادی که الکل مصرف نمی نمایند را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

جینگ یوآن(Jing Yuan)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما به صورت کاملا اتفاقی به این کشف رسیدیم.

یوآن و همکارانش، فردی که به نوع شدیدی از بیماری کبد چرب مبتلا بود، مورد آنالیز قرار دادند. این بیماری هنگامی پیش می آید که چربی بیش از اندازه در کبد انباشته می گردد. مصرف بالای الکل، متداول ترین دلیل بروز این بیماری است اما بعضی از افراد نیز به بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) مبتلا می شوند. این بیماری، نوعی از بیماری های مربوط به کبد چرب است که در نتیجه تجمع چربی ایجاد می گردد و به مصرف بیش از حد الکل ارتباطی ندارد. بیماری فردی که مورد آنالیز گروه یوآن بود، به قدری گسترش یافته بود که التهاب شدید کبد در او دیده می شد. این شکل از بیماری می تواند به آسیب دائمی کبد و سرطان کبد منجر گردد.

یوآن و گروهش در آنالیز های بیشتر دریافتند که الکل خون بیمار مورد نظر آنها، به صورت غیرمعمول بالاست و حتی می تواند کشنده باشد. تصور آنها این بود که بیمار دائما الکل مصرف می نماید اما بیمار در صحبت با پزشکان گفت که هرگز به صورت دائم الکل مصرف نکرده است.

افرادی که به چنین مسئله ای دچار می شوند، به نوعی سندروم موسوم به Auto-brewery مبتلا هستند. در این نوع اختلال، مقدار زیادی الکل به وسیله تجزیه یا تخمیر مواد غذایی نشاسته ای فراوری می گردد. مقدار الکل فراوری شده به حدی است که می تواند به مسمومیت بیمار بیانجامد.

یوآن اضافه نمود: ما در کمال تعجب دریافتیم که مشکل این بیمار، بیش از آن که ناشی از قارچ باشد، در اثر وجود یک باکتری پیش می آید؛ در نتیجه درمان های ضد قارچ، تاثیری بر این سندروم ندارند.

پژوهشگران برای آنالیز این مورد، آزمایش هایی را روی موش ها انجام دادند. آنها نمونه هایی از باکتری مورد نظر را مستقیما به معده موش ها منتقل کردند تا بیماری کبد چرب غیر الکلی در آنها ایجاد گردد. پژوهشگران در سرانجام آزمایش دریافتند که انتقال این باکتری، به شکل گیری نوعی کشنده از میکروبتا منجر می گردد.

پژوهشگران تاکید کردند که برای تایید نتایج این آزمایش و استفاده از آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن آنها، به آنالیز های بیشتری احتیاج دارند.

این پژوهش، در مجله Cell Metabolism به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 426

به "نوعی باکتری می تواند افراد غیرالکلی را به بیماری کبد چرب مبتلا کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوعی باکتری می تواند افراد غیرالکلی را به بیماری کبد چرب مبتلا کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید