مخالفت رهبران اروپا با پیشنهاد مرکل و ماکرون برای ملاقات با پوتین

به گزارش ایپتن، به گزارش خبرنگاران به نقل از یورو نیوز، در جریان نشست سران 27 کشور اروپایی در بروکسل که پنجشنبه 24 ژوئن (3 تیر) تا دیر وقت شب ادامه داشت، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک با این شرح که اروپا با پیشنهاد یاد شده پیامی اشتباه برای روسیه می فرستد با خواسته دو قدرت اول اروپا موافقت نکردند.

مخالفت رهبران اروپا با پیشنهاد مرکل و ماکرون برای ملاقات با پوتین

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

پس از ملاقات اخیر جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با ولادیمیر پوتین در ژنو در روز 16 ژوئن (26 خرداد) امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که نشست مشترک با رئیس جمهوری روسیه حاوی مصاحبهیی برای دفاع از منافع اتحادیه اروپا خواهد بود. او تأکید نموده بود که اتحادیه اروپا نباید در دیپلماسی خود با روسیه تنها به واکنش نشان دادن اکتفا کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پس از انتها مصاحبههای سران اروپا در نخستین ساعات بامداد آدینه گفت که آنها در نهایت نتوانستند در این زمینه به توافق برسند. وی به خبرنگاران گفت: بحث بسیار جامعی بود، موضوع ساده ای نبود. به هر روی امروز توافق بر سر ملاقات فوری رهبران صورت نگرفت.

نشست های مشترک سران اتحادیه اروپا با پوتین آخرین بار در ژانویه 2014 برگزار گردید و پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به دست روسیه در مارس 2014 و شروع تحریم های غرب، انتها یافت.

در طرح مرکل و ماکرون تأکید بر این است که اتحادیه اروپا باید در برخورد با مسکو ثابت قدم و متحد باشد، اما باید کوشش کند با کرملین در خصوص موضوعات مورد علاقه دو جانبه مانند تغییرات آب و هوایی، بهداشت، توافق هسته ای با ایران و درگیری ها در سوریه و لیبی وارد مصاحبه گردد.

موافقان و مخالفان

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش در نشست دیشب گفت که از پیشنهاد فرانسه و آلمان حمایت می نماید اما بسیاری از رهبران دیگر با آن مخالفت کردند.

هیتاناس ناوسدا، رئیس جمهوری لیتوانی پس از انتها جلسه گفت این حرف مشترک بسیاری از رهبران بود که موضع خود نسبت به روسیه را تغییر ندهند. وی پیش از این گفته بود که ایده ملاقات با پوتین مانند مصاحبه با خرس برای سالم نگه داشتن ظرف عسل است.

آرتور کریشیانیس کارینش، نخست وزیر لتونی هم گفت که مشکل درگیری با جدایی طلبان تحت پشتیبانی روسیه در شرق اوکراین با دیپلماسی حل نشده و برگزاری چنین نشستی با پوتین، به معنای آن است که اتحادیه اروپا به خاطر این شرایط به روسیه پاداش می دهد.

تأکید بر اهرم تحریم

رهبران اتحادیه اروپا در عین حال گفتند که در صورت ادامه اقدامات روسیه در دروغ پراکنی، حملات سایبری پنهانی و دخالت در امور اتحادیه و کوشش برای ایجاد تفرقه، به مسکو درباره تحریم های بیشتر هشدار می دهند؛ سیاستی که تا پیش از این هم اعمال نموده بودند.

سران اروپا در بیانیه انتهای اجلاس خود از کمیسیون اتحادیه اروپا و جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه خواستند گزینه هایی برای اقدامات محدود نماینده بیشتر، از جمله تحریم های اقتصادی علیه روسیه ارائه نمایند.

اتحادیه اروپا تا به امروز تحریم هایی را در زمینه انرژی، اقتصادی و تسلیحاتی روسیه و هم تحریم هایی فردی علیه اتباع روسی که در نقض حقوق بشر و استفاده از سلاح های شیمیایی ممنوعه دست داشته اند، وضع نموده است.

دیپلمات ها می گویند ممکن است تحریم های تازه علیه اقدامات روسیه در زمینه پولشویی یا ایجاد الیگارشی قدرتمند مظنون به فساد در خارج از کشور وضع کند. انگلیس، کشور غیر عضو اتحادیه اروپا برای نخستین بار در ماه آوریل نظیر این تحریم ها را علیه روسیه تصویب کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مرداد 1400 بروزرسانی: 15 مرداد 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1737

به "مخالفت رهبران اروپا با پیشنهاد مرکل و ماکرون برای ملاقات با پوتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت رهبران اروپا با پیشنهاد مرکل و ماکرون برای ملاقات با پوتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید