فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟

به گزارش ایپتن، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا به فاصله سه ماه تزریق می شود که این فاصله زمانی در ایران هم رعایت می شود.

فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟

به گزارش خبرنگاران، مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و محقق اصلی واکسن کرونای ایرانی در گفتگو با برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با تاکید بر اینکه افراد بالای 80 سال باید واکسن تزریق کنند گفت: در تمامی دنیا واکسن های مختلف وجود دارد اما فضای مجازی باعث نگرانی و ترس مردم برای تزریق واکسن کرونا شده است. اطمینان برای انجام کارها مهم است. ضمن اینکه دارو و واکسن ها عوارض دارند اما تاثیر آنها بیشتر از عوارض است. این نگرانی که فضای مجازی مسبب آن است موجب شده تا مردم برای واکسیناسیون مراجعه نکنند. افراد بالای 70 سال خطر بالایی در مواجهه با کرونا دارند و حتما باید واکسن بزنند به ویژه اینکه بیماری زمینه ای هم داشته باشند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره عوارض واکسن های کرونا گفت: واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک که عوارضی داشته اند هم برای میلیون ها نفر تزریق شده اند . میلیون ها نفر از مردم انگلستان با واکسن آسترازنکا تزریق شده اند. در افراد زیر 50 سال عوارضی دیده شده ولی برای افراد بالای 50 سال توصیه می گردد حتما این واکسن ها تزریق شوند چون عوارض کمتری دارد.

وی اضافه نمود: دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا به فاصله سه ماه تزریق می گردد که این فاصله زمانی در ایران هم رعایت می گردد.

محرز با تاکید بر استفاده از ماسک حتی پس از تزریق واکسن به ویژه برای سالمندان گفت: مسئله مهم این است که برخی فکر می کنند پس از تزریق دوز اول می توانند از ماسک استفاده نکنند . 75 درصد جمعیت آمریکا واکسینه شده اند و در حال حاضر بر روی واکسیناسیون 12 تا 16 سال کار می کنند. نکته این است که پس از اینکه جامعه واکسینه شد تمامی کارها به روال عادی باز می گردد. جامعه پر از ویروس کووید است. اگر فردی دوز اول واکسن را دریافت کند و در جامعه آلوده حاضر گردد می تواند مبتلا به بیماری گردد.

وی اضافه نمود: ثابت شده که واکسیناسیون می تواند از مرگ و ابتلاء شدید و بستری در بیمارستان جلوگیری می کند اما اینکه فرد ناقل خواهد بود یا نوع خفیف بیماری را خواهد گرفت یا خیر؟ هنوز چیزی مشخص نیست. اگر چه بر اساس آخرین مطالعات، افراد پس از تزریق واکسن های تولید شده در آمریکا ناقل نخواهند بود. اما این مطالعات برای واکسن های دیگر به نتیجه نرسیده است. مهم این است که جامعه باید واکسینه گردد. حتی اگر واکسنی 50 درصد اثر بخشی داشته باشد کافیست. برای بازگشت به حالت عادی همه باید به نوبت واکسینه شوند و ترس از عارضه بی مورد است.از بین میلیون ها نفرکه واکسن را تزریق کرده اند تعداد اندکی دچار عارضه شده اند. نکته آخر اینکه تا نوبت دوم واکسن را تزریق نکرده ایم و تا زمانیکه جامعه واکسینه نشده باید به ماسک زدن ادامه دهیم.

محقق اصلی واکسن کرونای ایرانی در مورد اینکه آیا می توان برای تاثیرگذاری بیشتر، دوز اول واکسن را از یک برند و نوع دیگر را از برند دیگر استفاده کرد؟ گفت: هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد ولی من به شخصه معتقدم باید برای دوز اول و دوم از یک نوع واکسن استفاده کرد و برای یادآوری می توان از برند دیگری از واکسن کرونا استفاده کرد. تحقیقاتی برای پاسخ به این موضوع در اروپا و آمریکا در حال انجام است اما هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده است.

محرز گفت: هرچه این ویروس بیشتر از انسان به انسان سرایت کند جهش آن هم بیشتر خواهد بود به همین دلیل واکسیناسیون توصیه می گردد.در حال حاضر ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور غالب است. ویروس های آفریقای جنوبی و هندی هم وارد کشور شده که خبر از وسعت آنها نداریم.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1692

به "فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله زمانی تزریق دوز اول و دوم واکسن کرونا چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید