علوم شناختی، محصول ترکیب چند رشته است

به گزارش ایپتن، دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف گفت: علوم شناختی رشته مستقلی نیست، بلکه محصول ترکیب چند رشته است.

علوم شناختی، محصول ترکیب چند رشته است

به گزارش خبرنگاران، ابوطالب صفدری، امروز در نشست تحول در هوش مصنوعی با تکیه بر نظارت علوم شناختی و فلسفه که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: وقتی به فیس بوک های اصلی هوش مصنوعی مراجعه می کنیم، عملاً موضوعی که توجه را جلب می نماید این است که علوم شناختی رشته مستقلی نیست، بلکه محصول ترکیب چند رشته است.

وی در ادامه اضافه نمود: رشته های خاصی مصادیق و روش های مشترکی دارند و در نقطه هم پوشانی چند رشته علوم شناختی اتفاق می افتند، روانشناسی، هوش مصنوعی، انسان شناسی، زبان شناسی و فلسفه از جمله رشته هایی هستند که در علوم شناختی دارای اهمیت می باشند.

دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف بیان نمود: هوش مصنوعی مانند علوم شناختی ترکیبی از چند رشته است، بدین منظور که محل اشتراک چند رشته با یکدیگر، هوش مصنوعی را مانند رشته فلسفه نتیجه بخش می نماید.

وی با بیان اینکه فلسفه از جهات مختلف هم در علوم شناختی و هم در هوش مصنوعی دخالت زیادی دارد و خیلی جدی در این زمینه یاری می نماید، بیان نمود: هنگامی که در علوم شناختی و هوش مصنوعی نگاه فلسفی را کنار می گذاریم، ضرورتاً بخشی از مسئله را از دست می دهیم و دیگر نمی توانیم به آن بپردازیم؛ زمانی که فلسفه را در هوش مصنوعی و رشته های دیگر کنار می گذاریم؛ عملاً هوش مصنوعی را تبدیل به کدنویسی می کنیم و دیگر با آن هوش مصنوعی که می تواند دنیا را تکان دهد، طرف نیستیم و تنها یک کدنویسی معمولی است که هر فردی بعد از گذراندن 6 ماه آموزش، فرا می گیرد.

دانشجوی دکتری فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: در حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی، دو مورد پدیدار شناسی و رویکرد بیضی گرایانه مطرح است؛ موضوعاتی که هم به شناخت و هم به هوش مصنوعی مربوط می شوند.

صفدری بیان نمود: اگر به متونی که در حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی وجود دارد، مراجعه کنیم به این نتیجه می رسیم که هوش مصنوعی ذیل علوم شناختی قرار می گیرد، بدین معنا که هر پیشرفتی در علوم شناختی اتفاق می افتد، هوش مصنوعی را نیز تحت تأثیر قرار داده و در رابطه ای قرار می گیرند که با مشاهدات در تاریخ متوجه می شویم ظهور پارادایم های (به زبان ساده می توان پارادایم را یک مفهوم و چهارچوب ذهنی دانست که افراد رفتار و عادات خود را از آن الگوبرداری نموده و طبق آن عمل می نمایند) علوم شناختی، هوش مصنوعی را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 210

به "علوم شناختی، محصول ترکیب چند رشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم شناختی، محصول ترکیب چند رشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید