زایمان طبیعی یا سزارین؟ کدام بهتر است؟

به گزارش ایپتن، در این مقاله این دو نوع روش زایمان را آنالیز نموده و مزایا و معایب هر کدام را ذکر خواهیم کرد و اینکه کدام زایمان بهتر است سزارین یا طبیعی.

زایمان طبیعی یا سزارین؟ کدام بهتر است؟

سزارین چیست؟

سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم همراه است بطور میانه، 10 درصد زایمان ها در جهان به روش سزارین انجام می گردد، طبق آمار رسمی در ایران حدود 25 تا 35 درصد زایمان ها به صورت عمل جراحی یعنی سزارین صورت می گیرند، در حالی که طبق آمار غیر رسمی در ایران سزارین 5 برابر سایر نقاط جهان است. امروزه در بعضی از بیمارستان های ایران این آمار حتی 100 درصد هم گزارش شده است. به عقیده بعضی متخصصین علت افزایش گرایش زنان به انتخاب سزارین فرار از درد زایمان است. اما عمل سزارین خود با درد فراوان همراه است و عواقب منفی متعددی هم به همراه دارد.

سزارین یا طبیعی؟هر دو روش سزارین یا طبیعی مزایا و معایب خود را دارند و معمولا انتخاب روش زایمان باید بر اساس آگاهی انجام گردد اما محققین می گویند عوارض زایمان طبیعی یک سوم زایمان سزارین است و دوره نقاهتش بسیار کمتر است و مهم تر اینکه در آن از ماده بیهوشی استفاده نمی گردد. نوزادی که با زایمان طبیعی به جهان می آید ریه هایش خالی است و احتمال بیماری مشکل تنفسی برایش کمتر است. این نوزادان وقتی به جهان می آیند خیلی هوشیارتر هستند و کمتر به اکسیژن احتیاج پیدا می نمایند.

علاوه بر این درد زایمان طبیعی بعد از زایمان کمتر است اما قبل از زایمان بیشتر است که اگر هم از روش های بدون درد استفاده گردد دیگر بیمار دردی حس نخواهد کرد. بعلاوه برش آن کوچک تر و در حد 5سانتی متر است و فقط 3 تا 4 لایه شکم باز می گردد اما در سزارین حدودا 7 لایه از شکم باز می گردد.

روش های زایمان بدون درد که امروزه در جهان رایج شده است متاسفانه در بیشتر مراکز زایمان کشور اجرا نمی گردد یا به طور ناقص اجرا می گردد. درد زایمان یکی از دردهای بسیار شدید می باشد و برای کاهش درد زایمان از روش هایی چون یوگا، طریقه تنفس صحیح، بیهوشی با گاز و طب سوزنی استفاده می گردد، از روش های زایمان در آب و زایمان اپیدورال (بی حسی از کمر) هم استفاده می گردد که متاسفانه بیشتر این روش ها به صورت محدود در بیمارستان های ایران انجام می شوند.

چه زمانی احتیاج به عمل سزارین است؟بعضی مواقع برای حفظ سلامت مادر و کودک، سزارین بهتر از زایمان طبیعی است، مانند:

مادر، بیماری خاصی داشته باشد مثل: بیماری قلبی، فشارخون بالا و یا عفونتی که ممکن است در حین زایمان به نوزاد منتقل گردد مانند عفونت ایدز.

نوزاد مشکل خاصی داشته باشد.

سر کودک پایین قرار نگیرد.

سر نوزاد بیرون نیاید.

سلامتی نوزاد در خطر باشد.

مادرانی که چندقلو دارند.

مادری که یک بار سزارین شده است.

جفت و یا بند ناف مشکل ساز گردد.

عوارض زایمان به روش سزارینمقدار خونریزی: در خانم هایی که دوقلو یا چند قلو باردار بوده اند، خونریزی بیشتری اتفاق می افتد. برای این خانم ها همواره باید خون آماده در اتاق عمل وجود داشته باشد.

عفونت: در سزارین نسبت به زایمان طبیعی به علت وجود محل برش از درصد بالاتری برخوردار است.

بیهوشی: ممکن است مادر نسبت به داروهای بیهوشی از خود حساسیت نشان دهد. مسائل ریوی و تنفسی پیدا کند. حتی محتمل است دچار سردردهای شدید هم بگردد.

فشار خون بالا

چسبندگی داخل رحمی: در سزارین بعدی، وقتی پزشک زائو را تحت عمل جراحی قرار می دهد، جنین خارج می گردد اما جفت نه؛ چرا که جفت داخل عضلات رحم فرو رفته است. به همین علت پزشک مجبور می گردد رحم را برای جلوگیری از مرگ مادر از شکم خارج کند.

صدمه به احشای داخل شکم مادر در هنگام سزارین

دیر تر جمع شدن رحم: در سزارین بیشتر است و علل مختلفی دارد. استفاده از داروهای بیهوشی، داشتن فیبروم های رحمی، خانم هایی که جنین درشت داشته یا دوقلو یا چند قلو باردار بوده و سزارین نموده اند.

عفونت محل سزارین: در کسانی که کیشه آبشان پاره شده است یا درگیر ترشحات عفونت شده اند و علائمی مثل تب، قرمزی، تورم و خروج ترشحات چرکی از محل برش دارند. با این عوارض مادر احتیاج مجدد به بستری شدن دارد.

افسردگی

ناباروری ثانویه

فواید زایمان سزارینمقدار درد زایمان برای سزارین: در زایمان طبیعی درد پیش از زایمان و پس از آن دیده می گردد اما درد سزارین عمدتا پس از زایمان در محل برش حس می گردد و به یاری مسکن های تزریقی و خوراکی می توان آن را برطرف کرد.

مقدار استرس: در زایمان به روش سزارین مقدار استرس مادر قبل از وضع حمل بسیار کمتر از روش طبیعی است.

عوارض و معایب زایمان طبیعیانقباض های رحم در حین زایمان مادر.

نامرتب شدن ضربان جنین.

تحت فشار قرار گرفتن بند ناف نوزاد در طول زایمان: در این حالت ممکن است مادر در حین زایمان دچار خونریزی گردد.

خونریزی: تا حد 500 سی سی طبیعی است. اگر مقدار خونریزی زیاد باشد و مادر دیر به پزشک مراجعه کند، احتمال اینکه جانش را از دست بدهد وجود دارد.

تغییر فرم دستگاه تناسلی: افتادگی مثانه یا پارگی قسمت انتهایی واژن، عمدتا در خانم هایی که زایمان های متعدد داشته اند یا جنین درشت دارند دیده می گردد.

عفونت

فشار خون بالا

درد شدید: یکی از روش های کنترل درد، تزریق داروی مسکن داخل عضله است. روش دوم استفاده از گازهای تنفسی است و درد زایمان مادر با تنفس این گاز تا حدودی کاهش پیدا می نماید. روش سوم، ایجاد بی حسی به وسیله اپیدورال در ناحیه کمر است. داروی بی حسی با استفاده از سوزن باریکی از میان ستون فقرات مادر به داخل فضای اپیدورال تزریق شده و زائو دچار بیهوشی موضعی در ناحیه کمر می گردد که این خود عوارضی را در پی دارد.

تولد دیررس نوزاد در نتیجه تزریق داروی بی حسی: تزریق داروی بی حسی در فضای اپیدورال، زایمان را به تاخیر می اندازد. یعنی اگر قرار است نوزاد در طول 6 ساعت به جهان بیاید، این زمان به 8 ساعت تغییر پیدا می نماید.

استرس زیاد: تولد به موقع نوزاد و جلوگیری از آسیب های بعدی به بچه و مادر

خونریزی های دیررس: یعنی ممکن است بعد از زایمان مقداری از جفت درون بدن به جای مانده و مادر بعد از چند روز دچار خونریزی شده و عفونت کند.

مزایای زایمان به روش طبیعیجمع شدن سریع رحم

سرپا شدن: اگر مادر بعد از زایمان طبیعی در قسمت انتهایی واژنش برش نداشته باشد، یکی دو ساعت بعد می تواند بنشیند. در صورتی که برش داشته باشد، با استفاده از مسکّن در کمتر از شش ساعت می تواند سرپا گردد اما نمی تواند فعالیت های روزمره اش را داشته باشد.

ارتباط بهتر نوزاد با مادر: در زایمان طبیعی چون نوزاد بلافاصله در آغوش مادر قرار می گیرد، نوزاد از اولین شیر مادر که به نوعی واکسن هم هست، تغذیه نموده و تکامل بهتری پیدا می نماید. علاوه بر اینها مادر هر چه زودتر نوزادش را در آغوشش بگیرد، خونریزی پس از زایمانش کمتر خواهد بود.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1832

به "زایمان طبیعی یا سزارین؟ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زایمان طبیعی یا سزارین؟ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید