رزاقی: کلیستنیکس بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش همگانی دارد

به گزارش ایپتن، رئیس کمیته کلیستنیکس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: کلیستنیکس تنها ورزشی است که با حداقل امکانات ورزشی قابلیت جذب عموم مردم به فعالیت بدنی را داراست.

رزاقی: کلیستنیکس بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش همگانی دارد

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی فدراسیون ورزش های همگانی، بهادر رزاقی عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی کلیستنیکس (استریت ورک اوت) و رئیس کمیته کلیستنیکس فدراسیون ورزشهای همگانی در خصوص قابلیت این رشته ورزشی در جذب مردم به فعالیت بدنی گفت: کلیستنیکس بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش همگانی داراست و فراگیری آن حتی از پاندمی نیز بیشتر است، در صورتی که به ظرفیت های این رشته ورزشی توجه گردد، شاهد خواهید بود که جمعیت قابل توجهی به فعالیت بدنی روی آورده اند و ورزشی مفید و در عین حال هیجان انگیز با حداقل امکانات در هر زمان و مکانی قابل اجرا خواهد بود. فهرست قابل توجهی از رشته های ورزشی نیازمند به زیرساخت است اما این رشته با حداقل امکانات زیرساختی قابلیت اجرا را در هر مکان و زمانی دارد که از ویژگی های این رشته ورزشی می باشد.

رزاقی با تاکید بر پیشینه این ورزش یادآور شد: کلمه کلیستنیکس ریشه در ادبیات یونان باستان دارد، این واژه برای نخستین بار در نبرد ترموپیل (480 سال پیش از میلاد) به کار برده شد. در سالهای 550- 330 قبل از میلاد امپراطوری پارس یکی از نخستین دولت هایی بود که از تمرینات با وزن بدن در آموزش سربازان تاکتیک های هجومی بهره برد.

پارسیان بچه ها خود را از شش سالگی به آموزش رزم مشغول می کردند. در سال 776 قبل از میلاد، بنا بر مستندات تاریخی، نخستین دوره بازی های المپیک در این سال ها برگزار گشت و مسابقاتی که برگرفته از حرکات پایه ای کلیستنیکس بود نیز در این مسابقات حضور داشت، در سال های آغازین قرن بیستم حد فاصل 1904- 1955، جرج هیبرت، دریانورد مشهور، طی سفرهایش در جهان به شدت تحت تاثیر چالاکی و آمادگی جسمانی بومیان محلی سرزمین های مختلف قرار گرفت که اغلب به انجام ورزش کلیستنیکس مشغول بودند.، از آغاز هزاره جدید به این سو، توسعه و استفاده از این ورزش (کلیستنیکس) در مراکز نظامی امریکایی و اروپایی بدلیل تردد نیروهای نظامی به نقاط مختلف و نیاز حداقلی آنان به هرگونه ابزار ورزشی رونق گرفت.

پس از وقوع بحران اقتصادی در سال 2008، در جهان بالاخص کشورهای امریکای شاقتصادی استفاده از این ورزش در خیابان ها و مکان های عمومی افزایش یافت و کم کم واژه ای جدید به اسم ورزش های خیابانی (street workout)) از دل این ورزش بیرون آمد. در سال 2011 فدراسیون جهانی این رشته در کشور حوزه شنگن لتونی تشکیل شد و در ادامه سال 2017 این رشته در وزارت ورزش و جوانان ثبت و به طور رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز کرد.

وی درباره ورود کلیستنیکس به ایران یادآور شد: ورود غیررسمی این رشته به ایران به سال 1392 بر می گردد، در این مقطع بود که من پس از قهرمانی در مسابقات کلیستنیکس شرق آسیا انتخابی جام جهانی، در حین ورود به این مسابقات دریافتم که این رشته از چه قابلیت بالایی در جذب مخاطب برخوردار است. سال 93 به عنوان اولین ایرانی در این مسابقات شرکت کردم و پیروز به کسب رتبه سی و هفتم در بین 68 ورزشکار جهانی این رشته شدم.

رزاقی تاریخ ثبت رسمی این رشته در ایران را سال 1395 خواند و اضافه کرد: در سال 1395 بود که پیروز به ثبت این رشته در ایران شدم. پس از ثبت رسمی در وزارت ورزش و جوانان این رشته به فدراسیون ورزش های همگانی ارجاع داده شد و سپس پس از برگزاری نشست های کمیته فنی به صورت آزمایشی در این فدراسیون فعال بودم، پس از گذراندن دوران آزمایشی این کمیته ثبت نهایی شد و هم اکنون این کمیته عضوی از خانواده ورزش های همگانی است.

وی در خصوص پیشینه فدراسیون جهانی کلیستنیکس (استریت ورک اوت) گفت: فدراسیون جهانی این رشته در سال 2011 آغاز به کار کرد. می توان گفت از آن زمان تا به امروز تغییرات گسترده ای در راستای بهبود این رشته رخ داده است که همه آنها ناشی از نوآوری ورزشکاران ورزش های خیابانی در تورنمنت های بین المللی، آسیایی و بین قاره ای بوده است. اعضای این فدراسیون در سرتاسر جهان همواره در هر مسابقه ای اجرایی نوین از خود ارائه می دهند، بنابراین نوآوری در عین وفاداری به اصول نخستین این رشته یکی از اصلی ترین شاخصه های پیروزیت در کلیستنیکس (استریت ورک اوت) است. البته هم اکنون به دلیل فراگیری ویروس کرونا و گذار مسابقات از حالت فیزیکی به مجازی، اعمال هرگونه تغییرات و ثبت آخرین ابتکارات ورزشکاران این رشته را سخت کرده است.

رزاقی در خصوص فعالیت های آکادمی بین المللی ورزشهای خیابانی گفت: اساس فعالیت های آکادمی بین المللی ورزشهای خیابانی از ابتدا بر فضای مجازی استوار بود، پس از وقوع کرونا نه تنها دچار شوک نشد بلکه در این ایام با افزایش تقاضای علاقمندان به این رشته ورزشی از سرتاسر جهان روبرو شده است.

وی در خاتمه در خصوص فعالیت های این رشته در سال جاری خاطر نشان کرد: کمیته کلیستنیکس (استریک ورک اوت) فدراسیون ورزش های همگانی در سال جاری کلیه برنامه های خود را به فضای مجازی منتقل نمود و یکی از چالش های ما که با استقبال قابل توجهی همراه بود # هر روزهر مکان کلیستنیکس و چالش دیگر ما # کلیستنیکس درخانه بود. به موازات چالش های فوق مسابقات سبک آزاد و استقامت قدرت به صورت مجازی برگزار گشته و همچنین این کمیته برای ایام نوروز برنامه ویژه ای در نظر گرفته است و برنامه های آموزشی این رشته طبق تقویم ارائه شده به آکادمی ملی فدراسیون ورزشهای همگانی ادامه خواهد داشت.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1505

به "رزاقی: کلیستنیکس بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش همگانی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رزاقی: کلیستنیکس بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش همگانی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید