دستور تهیه حلوای بگل؛ خوراکی خوشمزه کردی

به گزارش ایپتن، حلوای بگل یا حلوای خرما بگل یکی از خوراکی های خوشمزه کردی است که سوغات استان یلام محسوب می گردد.

دستور تهیه حلوای بگل؛ خوراکی خوشمزه کردی

حلوای بگل یا شاتیه که در کردی به گل گفته می گردد یکی از تنقلات خوشمزه کردی و از سوغاتی های سنتی استان ایلام است. این حلوا از غذا های مقوی استان ایلام است که طرز تهیه ساده ای دارد و بسیار خوشمزه است. این غذا سرشار از کلسیم است و برای رشد بچه ها و تقویت عضلات ورزشکاران مفید است.

حلوا خرما بگل کالری بسیار بالایی دارد و بسیار مقوی است، به همین علت تبدیل به خوراکی همراه به خصوص برای کوهنوردان شده است، برای کوهنوردی و حرکت در مسافت های طولانی بدون این که احتیاج باشد فضای زیادی صرف حمل خوراکی کنید با یک لقمه از این حلوا می تواند تا مدت زیادی انرژی لازم بدن را تامین نمایید. مصرف این خوراکی در هوای سرد به گرم شدن بدن یاری می نماید.

در ترکیب این حلوا از خرما و بگل (کشک پودر شده)، روغن حیوانی و کنجد سفید استفاده می گردد.

حلوای بگل

مواد لازم

طرز تهیه

خرما را روی حرارت ملایم در روغن حیوانی گرم کنید و هم بزنید تا نرم گردد. مخلوط زعفران و کشک را که در کردی بگل می گویند به خرما اضافه کنید و مواد را با گوشت کوب له کنید تا خرما و بگل یکدست شوند.

تابه را از روی حرارت بردارید و بکوبید تا خمیری یکدست داشته باشید. نسبت خرما و بگل در این حلوا کاملا متناسب با ذائقه خودتان است، ولی به طور کلی اگر پر روغن و پر بگل باشد خوشمزه تر خواهد شد.

در روش دوم برای تهیه حلوا خرما بگل می توانید از بگل خیس خورده بهره ببرید. بعد از نرم شدن خرما روی حرارت، بگل خیس خورده را اضافه نموده و با پشت ملاقه مواد را به خورد هم بدهید و سپس حلوا را در دیس کشیده صاف کنید و رویش را با بگل خشک و دانه های کنجد تزئین نمایید.

منبع: فرارو
انتشار: 3 خرداد 1402 بروزرسانی: 3 خرداد 1402 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2238

به "دستور تهیه حلوای بگل؛ خوراکی خوشمزه کردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تهیه حلوای بگل؛ خوراکی خوشمزه کردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید