خبرنگاران برند تهران باید بیانگر احساس شهروندان به شهر باشد

به گزارش ایپتن، تهران- خبرنگاران- شهردار تهران معتقد است در عین حالی که برند تهران باید بیانگر احساس عمومی شهروندان به شهرشان باشد باید بر نقاط قوت و مثبت شهر تاکید کند و از بیان نکات منفی به علت ماهیت رقابت پذیری برندینگ پرهیز کند.

خبرنگاران برند تهران باید بیانگر احساس شهروندان به شهر باشد

به گزارش خبرنگاران از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پیروز حناچی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران گفت: برند سازی برای تهران، کوششی است برای این که ما بتوانیم خود را بشناسانیم و دیگران هم به واسطه آن ما را بشناسند. خیلی نکات منفی در شهرهای دیگر هم هست اما وجوه منفی را در فرآیند برندسازی به نمایش نمی گذارند و البته آنچه که به نمایش می گذاریم نیز نباید از واقعیت دور باشد.

وی اضافه نمود: به نظر من کوشش شده که همه جوانب در برندسازی دیده گردد اما بخشی از برند بر اساس احساس عمومی جامعه نسبت به آن برند است که در طول زمان شکل می گیرد.

حناچی با تاکید بر برجسته سازی نقاط قوت در برند تهران، گفت: وقتی وارد عرصه رقابت می شویم قطعا نباید به نقاط منفی بپردازیم بلکه کوشش برای تاکید بر نقاط مثبت است. با این حال جمع بندی نظرات کارشناسان در جلسه نشان می دهد که زمان بیشتری برای طرح این موضوع ضروری است.

به گفته وی، در تهران 1400 نیز شهرداری با این مسائل روبرو بود و در نهایت به این نتیجه رسید که یک لوگوی تعیین نمی توان برای آن داشت.

حناچی افزود: به دست آوردن حس مشترک سخت است در حالی که آن حس مشترک ما را به مقصد می رساند.

وی گفت: دوستان نگران تعجیل در موضوع نشان برتر تهران هستند و در عین حال زمان زیادی برای این کار نداریم و می خواهیم زودتر به نتیجه برسیم . عجله ریشه های این موضوع را سست می نماید. باید کوشش کنیم اجماع در این زمینه به وجود بیاید.

شهر انسان محور، احتیاجمند برند است

همچنین رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: با توجه به این که شهرهای عظیم دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب نموده اند، شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است احتیاج به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می گردد.

غلامحسین محمدی در نخستین جلسه شورای راهبری نشان برتر تهران با ارائه گزارشی درباره فرآیند اجرایی نشان برتر گفت: با توجه به این که شهرهای عظیم دنیا نشان برتر را برای خود انتخاب نموده اند و رویکرد جدید شهر تهران نیز حرکت از یک شهر سازه محور به شهری برای همه و انسان محور تبدیل است احتیاج به داشتن یک نشان برای تهران بیشتر احساس می گردد.

وی برند را نقشه راه استراتژی شهر دانست و افزود: برندسازی به رقابت شهر با سایر شهرهای دنیا یاری می نماید. برند سازی می تواند گردشگری را تقویت و تجربه ای مطلوب برای جهانگرد ها فراهم کند. این مزیت های رقابتی به نقطه کانونی شهر تبدیل می گردد.

محمدی تاکید نمود: ما می خواهیم در ساخت نشان برتر تهران فرآیندی را طی کنیم که عناصر دیداری و کلامی و رفتاری همه شهفرایندان تهرانی را در خود جمع کند. تهران تصویر مخدوشی دارد که نتیجه روش های مدیریتی پیشین در تهران است .

وی با تاکید بر وظیفه شهرداری برای ارائه نشان برتر طبق قانون گفت: در برنامه پنجم توسعه، شهرداری تهران ملزم شده است که نشان برتر تهران را تعیین کند ، شورای راهبری نشان برتر نیز برای تحقق این وظیفه تشکیل شده است.

احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: بسیاری از هنرمندان که در تهران بالیدند و رشد کردند از شهرهای دیگر آمده اند. تهران یک ویژگی قبل از پایتختی دارد و آن این است که پذیرای همه بوده است .در اولین گزارش های سفرنامه نویسان که از تهران عبور نموده اند آمده است که خانواده های مسیحی در اینجا ساکن بوده اند .

وی اضافه نمود: اولین موقوفه تهران مربوط به یک خانواده کرمانشاهی و دوره صفویه بوده است. در نخستین آمارگیری های تهران هم می بینیم که از عرب ها یا ترکمن ها و نمودها در تهران هستند. تهران طوری بوده است که اگر حتی در ولایت خودشان عده ای دعوا داشتند در تهران در کنار هم با صلح زندگی می نمایند.

همچنین سیدمحمد بهشتی رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این جلسه با تاکید بر هویت تاریخی تهران گفت: بعضی شهرها مثل شهرهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستند که به شکل مصنوعی برای آنها برند ساخته می گردد . بعضی شهرها تاریخی و دارای ارزش های تاریخی هستند . در بسیاری از مواقع این شهرها به دلیل بحران هایی که داشته اند ارزش هایشان را غبار می گیرد. باید دید این ارزش ها چیست و از آنها غبار روبی نمایند.

وی اضافه نمود: تا یکی دو دهه پیش تحصیلنموده های ما هم تهران را شهری بی هویت می دانستند. وقتی برای شورای اول تهران شرح دادیم که تهران شهری تاریخی است برایشان جالب بود.

بهشتی با بیان این که چرا اخیرا به سراغ برند تهران رفته ایم و چرا در سال های اخیر جامعه به دنبال برندها رفته است، گفت: به نظر می رسد احوال مردم تهران تغییر نموده است و بنا به تغییر احوالشان است که تقاضای برند هم برای تهران ایجاد شده است.

توجه جامعه به برند شهر می گوید که الان زمان پرداختن به آن است و سی سال پیش زمان آن نبود چون مسائل کمی معتبر بود و مدیریت شهری هم کمیت را دنبال می کرد.

بهشتی با بیان اینکه برندسازی به دنبال کیستی شهر است ، اضافه نمود: زمانی که سیطره کمیت در شهر تهران بود زندگی در شهر نبود اما حال شهر تهران رو به بهبود است و شواهد فراوانی هست که اهالی شهر سعی می نمایند به فضای شهری کیفیت ببخشند و مدیریت شهری هم متناسب با آن دگرگون می

وی گفت: چیزهایی در شهر است که ویژگی تهران به عنوان پایتخت است. تمام پایتخت های قدیمی ایران در زمانی که پایتخت می شوند نخبگان جامعه در همه زمینه ها آنجا ساکن می شوند. این خصوصیت پایتخت بودن در ایران است و اختصاص به تهران ندارد. تهران از زمانی که پایتخت می گردد این خصوصیت را دارد.

در این جلسه بعد از گزارش فرایند اقدامات صورت گرفته برای نشان برتر تهران اساتید حاضر در جلسه گزارش ارائه شده را واکاوی و نظرات خود را مطرح کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1515

به "خبرنگاران برند تهران باید بیانگر احساس شهروندان به شهر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران برند تهران باید بیانگر احساس شهروندان به شهر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید