تمام مجموعه هایی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار دارد

به گزارش ایپتن، با اینکه خرید اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت یکی از بزرگترین اتفاقات چند سال اخیر در صنعت بازی های ویدیویی محسوب می گردد، قرار نیست عملا همه چیز را در اختیار ایکس باکس و صاحب فرانچایز هیلو (Halo) قرار دهد. سونی همچنان با انحصاری های بی نظیر و باثبات خود حرف های زیادی برای گفتن دارد، در حالی که الکترونیک آرتز، تیک-تو و یوبیسافت روی تمام پلتفرم های اصلی عملکرد قابل توجهی دارند.

تمام مجموعه هایی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار دارد

با این حال، مایکروسافت اکنون صاحب بسیاری از فرانچایزهای پرطرفدار و پیروز است. از سال 2014، زمانی که مایکروسافت با مبلغ خیره کننده 2.5 میلیارد دلار استودیو مویانگ و ماینکرفت را به تصاحب خود درآورد، این شرکت به مرور استودیوها و شرکت های بیشتری را خریداری نموده تا تعداد عناوین بزرگ آن افزایش پیدا کند و سرویس گیم پس به آمار شگفت انگیزی امروزی خود یعنی 25 میلیون کاربر برسد.

اوایل نسل هشتم، اوضاع ایکس باکس اصلا خوب به نظر نمی رسید. زمانی که فیل اسپنسر مدیریت این شرکت را به دست گرفت، سونی با اختلافی فاحش بر بازار کنسول غلبه نموده بود و هر ساله انحصاری های بی نظیری روانه بازار می کرد. با این حال، مدیریت عالی اسپنسر آرام آرام شرایط را تغییر داد و اکنون می توانیم به جرات بگوییم رقابت کنسولی میان مایکروسافت و سونی بسیار تنگاتنگ و هیجان انگیز شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم به تمامی فرانچایز های بزرگ، توسعه دهندگان و بازی هایی بپردازیم که مایکروسافت هم اکنون - پس از خرید اکتیویژن بلیزارد - در اختیار دارد.

هیلو

این فرانچایز عملی-تخیلی و شوتر از روز نخست حیات خود در انحصار ایکس باکس بوده است. اما خب برای تکمیل این فهرست، لازم بود به این دارایی مهم و غیر قابل جایگزین مایکروسافت و ایکس باکس اشاره کنیم که پس از حدود 20 سال، همچنان محبوب کم نظیری میان طرفداران دارد. نوترین قسمت از این سری بازی Halo: Infinite بود که اواخر 2021 روانه بازار شد و با تحسین فوق العاده مخاطبان و منتقدان روبه رو گشت.

مایکروسافت در سال 2000 استودیو بزرگ بانجی را خریداری نمود و در سال 2001 بازی Halo: Combat Evolved را منتشر ساخت. این کمپانی سپس زمانی که بانجی از آن جدا شد، استودیو Industries 343 را تاسیس کرد تا میراث سری هیلو از میان نرود.

گیرز آو وار

فرانچایز گیز آو وار (ساخته کلیف بلزینسکی) یک فرانچایز انحصاری برای پی سی و ایکس باکس محسوب می شود که از سال ها پیش حقوق مالکیت آن متعلق به اپیک گیمز بود، تا اینکه در سال 2014 مایکروسافت آن را خریداری کرد.مایکروسافت پس از خرید حقوق فرانچایز گیرز آو وار، توسعه آن را به استودیو Black Tusk - که بعدها به The Coalition تغییر نام داد - سپرد. مدتی بعد راد فرگوسن مشهور برای نظارت روی توسعه ریمستر Gears of War1 و سپس ساخت Gears of War 4 و Gears 5 به استودیو ملحق شد.

درست مثل هیلو، گیرز آو وار یکی از نقاط قوت مهم گیم پس ایکس باکس از زمان راه اندازی این سرویس در سال 2017 بوده است. فرگوسن طی سال 2020 استودیو The Coalition را به مقصد اکتیویژن بلیزارد ترک نمود تا همکاری مهمی با سازندگان Diablo 4 داشته باشد. حال با خریداری اکتیویژن بلیزارد به وسیله مایکروسافت، فرگوسن یک بار دیگر به صورت رسمی کارمند این کمپانی بزرگ محسوب می شود.

ماین کرفت

نخستین خرید بزرگ و تکان دهنده مایکروسافت که نهایتا به انحصار پلتفرم ایکس باکس هم در نیامد، بازی مشهور ماینکرفت و سازنده آن یعنی استودیو سوئدی موجنگ بود. حدود هفت ماه پس از خرید سری Gears of War، مایکروسافت 2.5 میلیارد دلار بابت این بازی سندباکس و بقا پرداخت کرد. از سال 2014، ماینکرفت با تغییرات گسترده ای روبرو شده و علی رغم اینکه روی تمامی پلتفرم های اصلی در دسترس قرار گرفته است، یکی از عناوین مهم گیم پس ایکس باکس و پی سی محسوب می شود.

هل بلید، Wasteland، State of Decay و بازی های آبسیدین و دابل فاین

طی رویداد E3 2018، مایکروسافت خرید استودیو نینجا تئوری (سازنده Hellblade: Senuas Sacrifice) و Undead Labs (سازنده سری زامبی محور State of Decay) را خاطرنشان کرد. گرچه این خاتمه ماجرا نبود و دو استودیو دیگر آن موقع به مجموعه مایکروسافت پیوستند؛ یکی Compulsion Games، توسعه دهنده بازی We Happy Few در سال 2018 و Playground Games که از سال 2012 ساخت سری فورتزا هورایزن را برعهده داشت.

پنج ماه بعد، حین نمایشگاه X018، مایکروسافت اعلامیه نوی داشت. استودیو مشهور Obsidian Entertainment (خالق Baldurs Gate، Fallout: New Vegas و Pillars of Eternity) در کنار استودیو InXile Entertainment (سازنده سری نقش آفرینی Wasteland) نوترین اعضای خانواده ایکس باکس بودند.

از آن موقع، بازی هایی نظیر State of Decay 3، Wasteland 3، The Outer Worlds 2 و Senuas Saga: Hellblade 2 همگی به عنوان انحصاری پی سی و ایکس باکس معرفی شده اند و هوداران پلی استیشن از تجربه این عناوین محروم بوده اند.

خریدهای مایکروسافت سال بعد نیز ادامه پیدا کرد و طی E3 2019 متوجه شدیم Double Fine Productions که به خاطر ساخت Brutal Legend، Costume Quest و Broken Age مشهور است، به وسیله ابرکمپانی صنعت تکنولوژی خریداری شده است. پس از این خرید، بازی Psychonauts 2 - دنباله ای برای Psychonauts، محصول 2005 - که ابتدا کارش را با حمایت اقتصادی طرفداران شروع نموده بود، به وسیله ایکس باکس منتشر گشت. و بازهم مثل هیلو، گیرز آو وار و ماینکرفت، بازی هایی که بالاتر نام بردیم حسابی به کتابخانه وسیع گیم پس قوت بخشیده اند.

ولفنشتاین، الدر اسکرولز، دووم، کوایک، فال آوت

شاید تا همین یک هفته پیش کسی باورش نمی شد خریدی بزرگتر از خرید بتسدا و زنیمکس مدیا به وسیله مایکروسافت وجود داشته باشد. این قرارداد 7.5 میلیارد دلاری - که تقریبا یک دهم قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن بلیزارد است - بازی ها و فرانچایزهای شگفت انگیزی را در اختیار ایکس باکس قرار داد که شامل Dishonored، Prey، The Evil Within، The Elder Scrolls، Wolfenstein، Doom، Quake، Starfield و Fallout می شد.

خرید بتسدا و شرکت مادر آن به وسیله مایکروسافت به بازی های انحصاری پلی استیشن - از جمله Deathloop و GhostWire: Tokyo - آسیبی وارد نکرد، زیرا قرارداد بازی های مذکور پیش از آن خرید ثبت شده بود. فیل اسپنسر یک بار خاطرنشان کرد مایکروسافت به قراردادهای پیشین کاملا پایبند خواهد بود اما پس از آن انتشار یا عدم انتشار بازی های بتسدا روی پلتفرم های شخص ثالث (مثل پلی استیشن 5 و نینتندو سوییچ) را به صورت موردی آنالیز خواهند کرد. سپس، طی رویداد E3 2021 تاد هاوارد خاطرنشان کرد بازی استارفیلد در انحصار پی سی و کنسول های ایکس باکس خواهد بود و از روز نخست عرضه، روی گیم پس در دسترس قرار می گیرد. انتظار می رود بازی الدر اسکرولز 6 - که در سال 2018 کنار استارفیلد معرفی شده بود - نیز همین راستا را طی کند.

کال آو دیوتی، دیابلو، اورواچ، وارکرفت و کلی بازی دیگر

قرارداد 68 میلیارد دلاری مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد تعداد استودیوهای داخلی ایکس باکس را به 30 می رساند. این استودیوها هم بعضی از فرانچایزهای میلیارد دلاری و محبوب مثل Call of Duty و World of Warcraft را می سازند. از سوی دیگر بلیزارد اینترتینمنت صاحب فرانچایزهای دیابلو و اورواچ است که قسمت نو آن ها طی 2023 روانه بازار می شود. بعلاوه یکی از بزرگترین توسعه دهندگان بازی های موبایل، یعنی King (صاحب فرانچایز فوق العاده محبوب Candy Crush) اکنون زیر سایه مایکروسافت فعالیت می نماید.

گرچه این تمام ماجرا نیست. اکتیویژن بلیزارد صاحب عناوین متعددی دیگری مثل Tony Hawks Pro Skater 1+2، سه گانه Spyro Reignited و Crash Bandicoot 4: Its About Time است. یک سری فرانچایز و بازی قدیمی دیگر هم وجود دارد که اکتیویژن بلیزارد از سال ها پیش رها نموده و می تواند در صورت درخواست مایکروسافت، آن ها را احیا کند. از Guitar Hero و Skylanders گرفته تا !Pitfall و… که همگی پتانسیل بالایی در جذب مخاطب دارند.

با اینکه مایکروسافت اکنون صاحب پرفروش ترین فرانچایز صنعت بازی یعنی کال آو دیوتی و بعلاوه چند فرانچایز بسیار مهم دیگر است، این خرید 68 میلیارد دلاری تاریخچه ای باورنکردنی در اختیار آن ها قرار می دهد که قدمتشان به ظهور کنسول های بازی برمی شود.

منبع: Polygon

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2006

به "تمام مجموعه هایی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام مجموعه هایی که مایکروسافت پس از خرید اکتیویژن بلیزارد در اختیار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید