شرم آورترین کپی های چینی خودروها!
به گزارش ایپتن، وب سایت پدال: تنها مسئله ای که پیش روی خودروسازان چینی برای ورود به بازار آمریکا وجود داشته زمان بوده است. بسیاری از کوشش های چینی ها در سال های قبل به در بسته خورده اما هم اکنون زوتی چین اعلام نموده شاسی بلند خود را از سال 2020 در آمریکا عرضه خواهد نمود. با توجه به این مورد حدس می زنیم الآن زمان برجسته ساختن خودروهای چینی ای است که به صورت بی شرمانه ای از محصولات مرسدس بنز، جیپ، بنتلی، فراری و پورشه کپی شده اند.
اگرچه بعضی از خریداران چینی تحت تأثیر این دزدهای آشکار طراحی قرار می گیرند اما غربی ها اصلاً از این کار خوششان نمی آید. خب ما سری به آرشیو خودرویی زده و بعضی از خودروهای چینی را که کپی واضحی از مدل های مشهور جهانی داشته اند را پیدا نموده ایم. قوانین شل و یک طرفه چینی ها باعث شده شکایت خودروسازان مطرح جهانی از کپی کاری های چینی ها بی ثمر باقی بماند؛ بنابراین انتظار نداریم این همچونسازی ها به این زودی ها متوقف گردد.
ایگل کیم
خب بیایید فهرست را بدترین کپی شروع کنیم. ایگل کیم در سال 2015 معرفی شده و ترکیبی از فراری و پورشه می باشد. چراغ های جلو و جلوپنجره این خودرو کاملاً مشابه فراری کالیفرنیا T بوده درحالی که باقی بدنه نیز کپی آشکاری از پورشه 718 کیمن محسوب می گردد. حتی نشان های نصب شده نیز از پورشه کپی شده است.
این خودروی الکتریکی به وسیله سوژو ساخته شده و شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.8 ثانیه ای دارد.
BYD S8
آیا این یک مرسدس بنز CLK کانورتیبل با لوگویی فرق دارد؟! نه با BYD S8 طرف هستیم. BYD مخفف کلمات Build Your Dreams (رویاهاتو بساز) بوده اما در این یک مورد کوشش داشته رویاهای یک نفر دیگر را بسازد! S8 کانسپت برای اولین بار در سال 2006 ظاهر شد و سال 2009 نیز نسخه فراوریی آن پدیدار گشت. خوشبختانه این خودرو تنها یک سال فراوری شد و تنها 7 دستگاه از آن به فروش رفت.
برخلاف مرسدس، S8 خودرویی دیفرانسیل جلو بوده و از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری 140 اسب بخاری استفاده نموده است. سقف خودرو نیز از نوع فلزی تا شونده می باشد. موضوع جالب اینکه BYD در گذشته توافقنامه ای فنی با مرسدس امضا نموده بنابراین به جرات می توان گفت مرسدس چشم خود را روی این کپی کاری بسته است.
بایک BJ80
این شاسی بلند دو دیفرانسیل کاملاً شبیه مرسدس بنز G کلاس است. البته نیمه پر لیوان اینکه قیمت آن بسیار کمتر بوده و بهای پایه حدود 43 هزار دلاری دارد. Bj80 در سال 2016 عرضه شده و از پیشرانه 4 سیلندر توربودیزل و گیربکس 6 سرعته دستی یا اتوماتیک استفاده می نماید.
BJ80 نیز همچون نسل اول G کلاس در ابتدا برای ارتش پیشرفته بود اما درست در زمانی که فکر می کردیم بایک دیگر نمی خواهد خودرویی کپی فراوری کند شاهد کپی کاری نو آن بودیم. این خودرو را در ادامه معرفی می کنیم.
بایک BJ90
اشتباه نکنید! این جیپ گرند چروکی نیست بلکه BJ90 است و البته کمی هم به مرسدس بنز GL کلاس رفته است. بله واقعاً همین است. BJ90 بر پایه GL کلاس ساخته شده و بخشی از توافقنامه بایک با مرسدس است. کمپانی دایملر هم اکنون مالک 12 درصد سهام بایک می باشد.
استفاده قانونی از پلتفرم یک خودروساز و کپی غیرقانونی از طراحی یک خودروساز دیگر؟ به چین خوش آمدید! قوای محرکه BJ90 هم از مرسدس گرفته شده است. دو پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی 333 اسبی و 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربوی 421 اسب بخاری در دسترس خریداران هستند. حتی گیربکس 7 سرعته اتوماتیک و سیستم چهار چرخ محرک 4Matic هم از مرسدس گرفته شده اند. کابین نیز از مرسدس گرفته شده اما لوگوی ستاره سه پر مرسدس جای خود را به لوگوی بایک روی فرمان داده است.
هاوتای B35
خواهش می کنیم کمتر بخندید اما هاوتای B35 اساساً کپی پورشه کاین در سال 2011 بوده است. امروز هم شاهد کپی بنتلی بنتایگا هستیم که حداقل در بخش جلو این گونه است. همان گونه که گفتیم چینی ها خجالت نمی کشند.
زیر پوست زشت این خودرو پلتفرم اولین نسل هیوندای سانتافه قرار گرفته است. نیروبخش خودرو هم پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری 184 اسب بخاری یا 1.8 لیتری توربوی 160 اسبی است. دو گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک در دسترس هستند.
جیلی GE
شاید تا به امروز کاملاً عصبانی شده باشید اما بازهم موارد بدتری وجود دارد. جیلی GE یک کپی کامل از رولزرویس فانتوم می باشد. خودروی یاد شده در سال 2010 معرفی شده و در ابتدا مدلی کانسپت بود اما در سال 2014 وارد خط فراوری شد. البته جیلی برای بهبود وجهه خود در سال های اخیر وارد صنعت خودروی جهانی شده و اقدام به خرید ولوو و لوتوس نموده است.
GE ثابت کرد چینی ها می توانند خودروی لوکس بسازند هرچند که طراحی آن کپی باشد. با نگاهی دقیق به GE حتی کپی کردن از مجسمه مشهور رولزرویس را نیز خواهید دید؛ اما GE خیلی مقرون به صرفه تر بوده و حدود 45 هزار دلار قیمت دارد.
جینما JMW 2200
این خودرو خیلی کوشش نموده که یک ب ام و i3 باشد. فقط به جلوپنجره کلیوی شکل و پانل های بدنه آن نگاه کنید! واقعاً افتضاح است! این خودروی تمام الکتریکی از باتری سرب-اسیدی استفاده نموده و حداکثر سرعت آن تنها 50 کیلومتر در ساعت اعلام شده است. شارژ کامل باتری آن نیز 7 ساعت طول می کشد. چرا فردی باید این خودرو را بخرد؟ خرید موتورسیکلت یا اسکوتر بهتر است.
Landwind X7
برای تماشا این خودرو باید به سال 2017 و نمایشگاه خودروی شانگهای برویم. لندویند X7 کاملاً شبیه لندروور رنجروور اووک است. بریتانیایی ها حتی از جیانگ لینگ موتور به خاطر کپی طراحی شکایت کردند اما دولت چین اهمیتی به آن نداد.
پ
منبع: برترین ها