بهسازی سیستم های الکتریکی بناهای تاریخی برای جلوگیری از آتش سوزی

به گزارش ایپتن، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دلیل اصلی آتش سوزی در بناهای تاریخی را فرسودگی سیستم های برق رسانی و بارگذاری بیش از اندازه مطرح کرد و اضافه نمود: باید اقدامات اساسی در زمینه بهسازی سیستم های الکتریکی بناهای تاریخی انجام گردد.

بهسازی سیستم های الکتریکی بناهای تاریخی برای جلوگیری از آتش سوزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روز گذشته سه شنبه 30 مهر در نخستین نشست تخصصی (بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی) با اشاره به اینکه در سال های اخیر تهدیدات آتش سوزی نسبت به تهدیدات طبیعی بیشتر شده است، اظهار کرد: 10 سال پیش در بازار تبریز آتش سوزی رخ داد و علت آن هم مانند آتش سوزی اخیر اشکال در سیم کشی و بارگذاری بیش از حد بوده، با این تفاوت که این بار آتش زودتر خاموش شد.

او با اشاره به اینکه با برنامه ریزی و مدیریت در این حوزه می توان خسارات را به حداقل رساند، اظهار داشت: در مدیریت بناها، مجموعه های تاریخی و موزه ها باید کارهای ساختارمند انجام شود؛ به عنوان نمونه در اماکنی که شب بسته است باید نگهبان حضور داشته باشد.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه به بازسازی و مرمت مسجد ساری و بازار تبریز اشاره نمود و اضافه نمود: تجربه های زیادی در بعد از وقوع آتش سوزی وجود دارد، اما در حوزه پیشگیری باید کارهای اساسی انجام شود.

طالبیان توضیح داد: در اداره کل موزه ها کمیته پیشگیری تشکیل و در این زمینه چک لیست هایی تکمیل شده که قرار است برای موزه ها ارسال شود تا همکاران بدانند باید در هنگام آتش سوزی و برای پیشگیری از آن چه کاری انجام دهند .

او وجود سقف های چوبی را مشکل اصلی بناهای تاریخی گفت و اضافه نمود: براساس نظر کارشناسان آتش نشانی باید این سقف ها با پوشش مخصوصی پوشانده شوند تا مانع رسیدن سریع آتش به سایر قسمت های بنا شود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه تمامی موزه های کشور به سیستم دستی اطفای حریق و دو موزه نیز به سیستم اتوماتیک اطفای حریق مجهز است، توضیح داد: جلوگیری از خسارت های آتش سوزی در بناهای تاریخی نیازمند هم افزایی دستگاه های مرتبط است و در این میان همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی تاریخی و پژوهشکده بناها و بافت های فرهنگی تاریخی پژوهشگاه با معاونت میراث بسیار راه گشاست.

نبود نگاه مرمتی موجب تخریب عمارت عالی قاپوی تبریز شده است

بهروز عمرانی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به مطالعاتی که نشان می دهد سابقه شهر تبریز به قرن دوم باز می شود، اضافه نمود: پیگردی ها در زیر شبستان مسجدجامع تبریز به کشف بقایای محرابی مشابه مجموعه های عراق قرن دوم در زمان عباسی منجر شد و این موضوع نشان می دهد که محدوده شهر در سال های متمادی و حکومت های مختلف به شکل شعاعی پیرامون این مجموعه بوده است.

او در ادامه به عمارت عالی قاپو یا شمس العماره که در زمان زندیه و قاجاریه با الهام از مجموعه شمس العماره در ضلع شرقی بازار تبریز توسط نجفقلی خان دنبلی ساخته شده، اشاره و توضیح داد: این بنای نفیس چهار طبقه در سال 1310 دستخوش آتش سوزی شده و در سال 1312 توسط سیل تخریب می شود.

عمرانی با اشاره به اینکه در آن موقع نگاه مرمتی و بازسازی به این بنا وجود نداشته و همین موضوع موجب تخریب کامل آن شده است، اظهار کرد: پس از ویرانی این بنا ساختمان استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداری تبریز و مجموعه بانک ملی مرکزی در اراضی بسیار پهناور آن ساخته شده اند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه به ساخت نخستین تأسیسات آتش نشانی در تبریز اشاره و توضیح داد: شرایط بازار تبریز ایجاب می نموده که این تأسیسات 23متری هشت ضلعی در نزدیک ترین مکان به بازار تبریز ساخته شود.

او در خاتمه با اشاره به تجربیات خوبی که در مرمت بازار تبریز به دست آمده است، ابراز امیدواری کرد: با بهره گیری از تجربیات حوادث آتش سوزی در قم، تهران، تبریز و سایر شهرها و با توجه به اقدامات مطالعاتی و دانشی که در اختیار داریم می توانیم در کنترل بحران آتش سوزی پیروز باشیم.

آتش پدیده ای جهانی است و مختص بناهای تاریخی کشور ایران نیست

علیرضا انیسی رئیس پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی - فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع مقابله با سوانح، پیشگیری و چاره اندیشی یکی از کارهای مهمی است که باید مد نظر باشد، اضافه نمود: با این رویکرد باید به سمتی حرکت کنیم تا کاهش خطرات سوانح در برنامه های حفاظتی و طرح های پژوهشی گنجانده شود.

او در ادامه با اشاره به آتش سوزی بنای مجلس شورای اسلامی در سال 74 توضیح داد: آسیب جبران ناپذیری که آتش به بنای مجلس در آن موقع وارد کرد، ما را به این اندیشه واداشت که به فکر چاره اندیشی برای کاهش آسیب های ناشی از آتش سوزی در بناهای تاریخی به ویژه موزه ها باشیم.

انیسی با اشاره به اقداماتی که در سال 75 با هدایت سازمان آتش نشانی در مجموعه کاخ گلستان برای جلوگیری از آتش سوزی اجرا شده است، اظهار کرد: طی پنج سال گذشته اقدامات خوبی در راستای اصلاح سقف های چوبی و حذف دیوارهای پارچه ای در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان انجام شد که امیدوارم در بناها و موزه های دیگر نیز توسعه پیدا کند.

رئیس پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی - فرهنگی با اشاره به آتش سوزی های مهیبی که در چند سال گذشته در اماکن تاریخی کشور رخ داده است، به آتش سوزی مسجد ساری و بازارهای قم و تبریز اشاره نمود و گفت: در مقیاس جهانی نیز دو حادثه آتش سوزی در موزه برزیل و کلیسای نوتردام رخ داد و خسارات جبران ناپذیری را بر جای گذاشت.

دبیر علمی تخصصی (بناهای تاریخی و خطر آتش سوزی) اظهار داشت: این حوادث نشان می دهند که آتش پدیده ای جهانی بوده و مختص بناهای تاریخی ایران نیست و ما باید همیشه منتظر یک حادثه باشیم.

انیسی با ابراز خرسندی از اینکه تا به حال در موزه های کشور حادثه آتش سوزی نداشته ایم، توضیح داد: با این وجود باید تمهیداتی برای جلوگیری از اثرات آتش سوزی و مقابله با آن اندیشیده شود.

او درباره اهداف برگزاری این نشست گفت: آنالیز خطر آتش سوزی بناهای تاریخی و جلب توجه متخصصان و مسئولان به این موضوع از اهداف اصلی برگزاری این نشست است.

رئیس پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی - فرهنگی با اشاره به ضرورت برگزاری همایش هایی که در حوزه بحران توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می شود، توضیح داد: وظیفه ما در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان یک نهاد پژوهشی - تحقیقاتی طرح مسئله و به فکر واداشتن دیگران در قالب تهیه کتاب، نگارش مقاله و برگزاری همایش و تصمیم گیری با نهادهای اجرایی است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 531

به "بهسازی سیستم های الکتریکی بناهای تاریخی برای جلوگیری از آتش سوزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهسازی سیستم های الکتریکی بناهای تاریخی برای جلوگیری از آتش سوزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید