بسته بندی، ویترین فروش سفال

به گزارش ایپتن، در یک نگاه تخصصی باید گفت بسته بندی چهره کالاست و نخستین ارتباط مستقیم با مشتری است و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از کالا را برعهده دارد. از نظر روانی برخورد نخست و تصویری که ما از اشخاص داریم مهم ترین تصویر و تعیین کننده ترین است، این قاعده در مورد کالا نیز صادق است.

بسته بندی، ویترین فروش سفال

به تعبیری این مقوله چراغ قرمزی است در برابر توقف عابران جلوی ویترین خرده فروشی ها و به حق آن را به عنوان فروشنده خاموش می شناسند. بسته بندی چهره کالاست چون مشتری از طریق بسته بندی محصول را شناسایی می کند و پیام تولیدکننده را به خریدار می رساند و بین آنها ارتباط برقرار می کند و به محصول شخصیت می دهد.

بسته بندی از ابزارهای مهم بازاریابی در دنیاست که شرکت ها و دولت ها برای افزایش توان رقابتی خود در بازارهای داخلی و خارجی از آن سود می برند. امروزه از بسته بندی فقط برای محافظت از کالا استفاده نمی شود بلکه برای آن نقش ها و مسئولیت های زیادی قائلند. از جمله اینکه ارزش افزوده ایجاد کند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات دهد، باید مشتری را جلب کند جذابیت داشته باشد و شخصیت و شأن مشتری را حفظ کند و به مصرف کننده احترام بگذارد.

امروزه بسته بندی و تبلیغات حرف اول را در فروش و جلب مشتری در بازار بین المللی می زند؛ صنایع دستی همدان اما در این زمینه چندان حرفی برای گفتن ندارد، اطلاعاتی که بسته بندی صنایع دستی به مشتری می دهد یک معرف و بازاریاب با مهارت است. شکل تعریف شده ابتدایی و استاندارد نقش زیادی در ترغیب مشتری برای خرید آن خواهد داشت؛ این در حالی است که صنایع دستی همدان بدون بسته بندی مناسب برای عرضه در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شوند و به همین دلیل صادرات حوزه صنایع دستی استان بی نام و نشان است.

در این زمینه آنچه بیش از هر چیز مهم جلوه می کند باز هم نبود بسته بندی برای صنایعی است که با دست نقش گرفتنشان بر اعتبار آنها می افزاید. بنابراین، نباید هزینه بسته بندی آنقدر زیاد باشد که بهای فروش کالا را نسبت به کالاهای مشابه غیرقابل رقابت کند.

حال این نکته را باید برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان مشخص کرد که منظور از بسته بندی در این برهه زمانی، گران بودن مواد اولیه بسته بندی و رکود بازار فروش مزید بر علت بر عدم استقبال از بسته بندی صنایع دستی شده است اما باید گفت قرار نیست تمام هزاران نوع جنس تولیدی کارگاه ها هر کدام در یک قطعه کارتن درجه یک با تزئینات آنچنانی به بازار عرضه شود.

باید تلاش کرد با همکاری تولیدکنندگان و فروشندگان، بیشترین کارتن های مصرفی فعلی (مواد شوینده، تخم مرغ و...) جای خود را به کارتن هایی دهند که با افزایش تنها 10 تا 20 درصدی در قیمت کارتن با مرغوبیتی بسیار بهتر از کارتن های مصرفی فعلی با برند لالجین پایتخت سفال ایران در بین فروشندگان و توزیع کنندگان توزیع شود که می تواند پله اول بسته بندی در صنعت سفال لالجین باشد و به مرور با رونق بازار و سنجش میزان رضایت مندی خریداران این هنر زیبای سفالگری با استقبال از روش های جدید بسته بندی در رونق بازار و افزایش ارزش افزوده برای هنرصنعت سفال و سرامیک لالجین گام های اساسی برداشته شود.

در صورت نبود بسته بندی مناسب و برچسب معرفی کالا، ارتباط منطقی با مشتری برقرار نشده و در این صورت استقبال برای خرید کم شده، آمار صادرات کاهش یافته و کیفیت تولیدات نیز به همین میزان با کاهش روبه رو می شود و در نتیجه صادرات صنایع دستی کشور به دلیل نبود توجه به بحث بسته بندی مناسب با مشکل روبرو می شود.

امروزه بازار صنایع دستی در دنیا به شدت رقابتی است و برای باقی ماندن و پیشرفت در این بازار باید سعی در تولید و صادرات کالاهای صنایع دستی با بسته بندی های مناسب و مرتبط با کالای تولید شده داشت. برای هویت بخشی و شناسنامه دار شدن صنایع دستی کشور باید به بسته بندی اهمیت داده شود.

اگر می خواهیم کالایی مانند خاک را تبدیل به محصولی قابل صادرات برای ارز آوری کنیم؛ ناگزیر از بسته بندی زیبا و مناسب هستیم، بحثی که متأسفانه روز به روز موجب کمرنگ تر شدن استقبال خریداران از محصولات سفال ما می شود.

یافتن راهی برای فروش، جذب بیشترین مشتری و ایجاد جذابیت برای کسب بازارهای جدید همواره در رأس برنامه های هر بازرگان پیروز قرار گرفته است.

نبود بسته بندی برای صنایع دستی خطری برای این هنر است و از راه های کسب جذابیت، ایجاد بسته بندی مناسب و شکیل است، اما با این حال شماری از تولیدکنندگان و فروشندگان لالجینی عوامل گوناگونی از جمله تنوع بیش از حد محصولات تولیدی، بالا بودن هزینه بسته بندی و امکان رکود بازار یک محصول (به طوری که تولیدکننده باید نوع دیگری را تولید کند و امکان استفاده از کارتن های طراحی و آماده شده قبلی نیست) را از جمله مسائل موجود اعلام می کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1411

به "بسته بندی، ویترین فروش سفال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته بندی، ویترین فروش سفال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید