برنامه چین برای تقویت اقتصاد دیجیتال تا سال 2025

به گزارش ایپتن، به گزارشخبرنگاران؛ شورای دولتی جمهوری خلق چین، روز چهارشنبه، مورخ 12 ژانویه 2022، طرحی تازه جهت بهبود فراید توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور در قالب بخشی از طرح پنج ساله توسعه این کشور طی سال های 2021 تا 2025، ارائه و آنالیز کرد.

برنامه چین برای تقویت اقتصاد دیجیتال تا سال 2025

وبگاه خبرگزاری شینهوا طی گزارشی کوتاه به آنالیز برنامه چین برای توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته است. بر اساس این برنامه، دولت چین میخواهد نسبت ارزش افزوده صنایع شاخص حوزه اقتصاد دیجیتال را در فراوری ناخالص داخلی این کشور تا سال 2025 به 10 درصد برساند.

پکن در برنامه پیشین خود و تا سال 2020، این مقدار را به 7.8 درصد رسانده است. حال متخصصان این کشور پیش بینی می نمایند که چین تا سال 2025، شاهد رسیدن تحول دیجیتال صنایع خود به سطوح تازه ای خواهد بود.

بی شک در این دوره، ارائه و استفاده از خدمات عمومی دیجیتال فراگیرتر خواهد شد و سیستم های مبتنی بر حکمرانی اقتصاد دیجیتال به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

جزئیات این برنامه کلان، بر تقویت چین، در 8 حوزه کلیدی متمرکز است که اهم این حوزه ها، مواردی چون ارتقای زیرساخت دیجیتال کشور، پیشبرد تحول دیجیتال در شرکت ها و مؤسسات و توسعه همکاری های بین المللی در زمینه اقتصاد دیجیتال را شامل می شوند.

بر اساس سند مربوط به این طرح، چین حمایت خود از تحقیق و توسعه در زمینه اینترنت 6G را تقویت خواهد نمود و افزایش نوآوری در زمینه فناوری های استراتژیک چون مدارهای مجتمع و هوش مصنوعی را نیز در دستور کار قرار می دهد. علاوه بر این، تمرکز بر اقسام نو و نوآورانه فعالیت های تجاری نیز در زمره برنامه های دولت این کشور، به شمار می رود.

دولت چین توسعه نظام حقوقی مربوط به این حوزه را نیز مدنظر قرار داده و در صدد ایجاد مقررات نو در زمینه های جریان فرامرزی داده ها، دسترسی به بازار، انحصار زدایی از بازار فناوری، تبادل یوان دیجیتال و حفاظت از حریم خصوصی است. بر اساس این سند، تدوین نظام حقوقی مذکور، با تکیه بر قوانین و تجربیات بین المللی صورت خواهد پذیرفت.

این در حالی است که همزمان با طرح این بحث در شورای دولتی جمهوری خلق چین، جین پینگ، رئیس جمهور این کشور نیز، طی مقاله ای در نشریه حزب کمونیست چین، بر لزوم توسعه دیجیتال در همه ابعاد، از جمله توسعه حوزه های استراتژیک مانند هوش مصنوعی و تجهیزات مخابراتی، حمایت از کسب و کارهای این حوزه و تقویت صنایع دیجیتال تاکید نموده است.

وی در بخشی از مقاله خود، اذعان داشت که صنایع دیجیتال چین در مقایسه با شرکت های بزرگ و قدرتمند دنیا، به مقدار کافی نیست و اقتصاد دیجیتال این کشور اگرچه با شتاب در حال توسعه است، اما هنوز به اقتصاد دیجیتال برتر بدل نشده است.

تاکید جین پینگ بر لزوم توسعه دیجیتال و همزمانی آن با طرح بحث برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد دیجیتال چین در میان دولتمردان این کشور، می تواند مبین قرار گرفتن این موضوع در اولویت های دولت چین در راستای برنامه توسعه کلان این کشور و نگاه به این حوزه، به عنوان یکی از مهم ترین ارکان رقابت آینده پکن با واشنگتن باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1989

به "برنامه چین برای تقویت اقتصاد دیجیتال تا سال 2025" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه چین برای تقویت اقتصاد دیجیتال تا سال 2025"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید