ایران به خواست دولت و ملت سوریه در این کشور می ماند ، نشست ایران، روسیه و ترکیه در سوئیس

به گزارش ایپتن، نشست چهارجانبه وزیران خارجه ایران، روسیه، ترکیه با گی یر پترسون، نماینده سازمان ملل، یک روز پیش از نشست کمیته قانون اساسی سوریه در شهر ژنو سوئیس برگزار گردید.

ایران به خواست دولت و ملت سوریه در این کشور می ماند ، نشست ایران، روسیه و ترکیه در سوئیس

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش یورونیوز، در بیانیه پایانی این سه کشور نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید نمودند و گفتند این اصول باید مورد احترام همه طرف ها باشد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در نشست خبری مشترک با همتایان روس و ترک خود تاکید نمود ایران و روسیه به دعوت دولت و ملت سوریه در این کشور حضور دارند و تا وقتی آنها اجازه دهند، ایران در این کشور می ماند.

وی همچنین اضافه نمود: ملت سوریه در هشت سال گذشته از فقدان توافق رنج می برد و ما تاکید نموده بودیم که هیچ گونه راهکار نظامی برای اوضاع سوریه وجود ندارد. نشست کمیته قانون اساسی سوریه شروع یک روند است که سختی هایی همراه خواهد داشت و شروع فعالیت کمیته قانون اساسی شروع روند سیاسی در سوریه است. ضمانت نمایندگان روند آستانه باید عدم مداخله خارجی در روند کمیته قانون اساسی سوریه را هم تضمین نمایند.

ظریف گفت: ایران و روسیه در سوریه حضور دارند و تا زمانی که دولت و ملت سوریه این را بخواهند، آنجا باقی خواهیم ماند. وی در ادامه گفت: دست کم ترامپ درباره باقی ماندن نیروهای آمریکایی در سوریه برای محافظت از میدان های نفتی صادقانه حرف زده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم در این نشست خبری گفت که کار کمیته قانون اساسی سوریه باید بدون هر گونه دخالت خارجی پیش برود. وی همچنین تاکید نمود حضور آمریکا در سوریه و اقدام هایش در این کشور غیرقانونی است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه هم در این نشست گفت که کمیته قانون اساسی سوریه می تواند در راستای تغییرهای سیاسی بزرگ در سوریه عمل کند و تنها راهکار بحران سوریه تبادل نظر میان دولت سوریه با مخالفان است.

از سوی دیگر، در بیانیه پایانی این نشست، ایران، روسیه و ترکیه از تشکیل کمیته قانون اساسی و شروع به کار آن در ژنو در 30 اکتبر 2019 به عنوان نتیجه یاری موثر ضامنین آستانه و اجرای تصمیم های کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی استقبال کردند. در بند سوم بیانیه آمده است که شروع به کار کمیته قانون اساسی تایید می نماید که راهکار نظامی برای منازعه سوریه وجود ندارد و این سه کشور همچنین بر تعهد خویش مبنی بر پیشرفت فرایند سیاسی سوری-سوری پایدار و مداوم با تسهیل سازمان ملل در راستای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل مجددا تاکید نمودند.

در بند دیگر بیانیه تاکید شده است که کمیته قانون اساسی باید با احساس مصالحه و تعامل سازنده، بدون دخالت خارجی و تحمیل جدول های زمانبندی خارجی، با هدف رسیدن به توافق کلی اعضای آن که نتیجه کار بتواند گسترده ترین حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند، اداره گردد.

نشست کمیته قانون اساسی سوریه قرار است با مشارکت 150 نفر روز چهارشنبه 30 اکتبر (هشت آبان) در ژنو برگزار گردد که 50 نفر از مشارکت نمایندگان به نمایندگی از دولت بشار اسد، 50 نفر به نمایندگی از مخالفان دولت و 50 نفر به نمایندگی از جامعه مدنی سوریه حضور دارند. این کمیته زیر نظر سازمان ملل متحد است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 552

به "ایران به خواست دولت و ملت سوریه در این کشور می ماند ، نشست ایران، روسیه و ترکیه در سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران به خواست دولت و ملت سوریه در این کشور می ماند ، نشست ایران، روسیه و ترکیه در سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید