اپل و اتفاقات هیجان انگیزی که در سال 2020 انتظار این شرکت را می کشند!

به گزارش ایپتن، در این مقاله قصد داریم نگاهی بیندازیم به برنامه های شرکت اپل برای سال 2020 میلادی؛ شرکتی که ماجراجویی های بسیاری در سال 2019 داشت و فراز و نشیب های زیادی را نیز تجربه کرد.

اپل و اتفاقات هیجان انگیزی که در سال 2020 انتظار این شرکت را می کشند!

دیگر زمان زیادی به شروع سال 2020 میلادی باقی نمانده و معمولا در این زمان ها، جذاب ترین اخبار، مربوط به برنامه شرکت ها برای سال جدید است. اگرچه این اطلاعات ممکن است آنچنان دقیق نباشد، اما در کنار گزارشات تحلیل گران و شایعه های فراوان، می توان تا حدود زیادی از صحت آن ها مطمئن بود.

اپل با عرضه آیفون های سری X، آنچنان که انتظار می رفت در بازار گوشی های هوشمند پیروز عمل نکرد. با عرضه آیفون های 11 اگرچه این شرکت توانست تا حد زیادی شکست های خود را جبران کند، اما باز هم عملکرد این شرکت مورد انتظار واقع نشد. برای مثال بیشتر فروش آیفون های جدید مربوط به آیفون 11 بود. آن هم نه به خاطر نوآوری خاصی که نسبت به سری قبل داشت. بلکه به خاطر قیمت استثنائی آن.

بنابراین در بین محصولات اپل، در درجه اول فقدان یک نوآوری خاص به شدت حس می گردد. اما تحلیل گران معتقدند سال 2020، این شرکت تغییرات زیادی را در آیفون ها اعمال خواهد نمود که از عمده ترین آن ها، پشتیبانی همه گوشی های آن از اینترنت 5G است. فناوری محبوبی که می تواند عده زیادی از کاربران را به خرید گوشی های جدید اپل ترغیب کند.

از آیفون ها که بگذریم، به آیپادها می رسیم که فروش خوبی را در سال 2019 داشتند و پیش بینی می گردد در سال 2020 نیز در همین جهت پیروزیت آمیز خود پیش بروند. اما خب در این بین، مسائلی نظیر نقض قوانین ضد تراست (antitrust) وجود دارد که می تواند برای اپل دردسرساز گردد.

با این حال نگاهی می اندازیم به برنامه های اپل در سال آینده تا ببینیم این شرکت چه محصولاتی را برای عرضه در سال 2020 در نظر دارد و راه چاره آن در قبال مواجهه با مسائل چیست!

آیفون 12؛ محصولی که می تواند آیفون ها را به شکوه قبل بازگرداند!

آیفون 12 مهم ترین عامل پیروزیت اپل در سال 2020 خواهد بود

برند آیفون شرکت اپل یکی دو سالی است که شرایط خوبی به نسبت سال های قبل ندارد و دلیل عمده آن هم قیمت بالای این محصولات در کنار نوآوری های پایین آن است. فروش پایین و برخلاف انتظار آیفون ها باعث شد اپل بخش بزرگی از درآمد و سود خود را مدیون سرویس ها و گجت های پوشیدنی نظیر ایرپادها و اپل واج باشد.

اما با همه گیر شدن فناوری 5G و تفاوت سرعت چند برابری آن با اینترنت 4G، باید انتظار کوچ عظیم کاربران به گوشی های نسل جدید را داشته باشیم. این مسئله خصوصا برای اپل و علاقه مندان به محصولات این شرکت می تواند بیشتر تاثیرگذار باشد. به گفته تحلیل گران، اپل با تجهیز کردن آیفون 12 به فناوری 5G، می تواند مجددا شاهد رشد سودآوری در این بخش باشد. چون عده زیادی از کاربران به خرید این گوشی ها رغبت نشان خواهند داد و این امر هم دو دلیل دارد.

اول اینکه با ورود 5G به گوشی های هوشمند، قابلیت های جدیدتری نیز به آن ها اضافه می گردد که حداقل خیال کاربران از لحاظ نوآوری های جدید تا حدودی راحت می گردد و از این نظر دلیل خوبی برای تغییر گوشی وجود دارد. دوم اینکه در بین کاربران گوشی های هوشمند بالارده، دارندگان آیفون جز آن دسته از کاربرانی هستند که به ندرت گوشی خود را تغییر می دهند چون هم از لحاظ سخت افزاری معمولا شرایط خوبی دارند و هم از نظر دریافت بروزرسانی ها. بنابراین دلیل خاصی برای خرید گوشی دیگر وجود ندارد. لذا با عرضه گوشی های جدید با قابلیت های هیجان انگیز، این دسته از کاربران که مدت زمان زیادی نیز گوشی خود را تعویض ننموده اند، بیشتر وسوسه خواهند شد و تمایل بیشتری برای خرید آیفون های جدید از خود نشان می دهند.

به گفته دنیل ایوز، تحلیلگر موسسه Wedbush Securities، در سال 2020، پیروزیت آیفون ها مجددا تکرار خواهد شد. چرا که احتمالا حدودا 350 میلیون نفر از کاربران و دارندگان گوشی های اپل، به بروزرسانی دستگاه های خود و خرید نسخه جدیدتر تمایل خواهند داشت. حتی قبل از معرفی آیفون های 11 در ماه سپتامبر سال 2019 نیز تحلیلگرانی چون مورگان استنلی از موسسه Canaccord Genuity و ریموند جیمز اعلام نموده بودند پیروزیت اپل در فروش آیفون ها در سال 2020 و با معرفی گوشی های مجهز به فناوری 5G محقق خواهد شد. حتی خود اپل نیز به افزایش فروش آیفون ها در سال 2020 اعتقاد دارد و این می تواند نویدبخش یک آینده ای جذاب برای علاقه مندان به محصولات این شرکت باشد.

آیفون SE 2 در سال 2020 معرفی خواهد شد؛ چیپست آیفون 11 در کالبد آیفون 8

ایرپاد؛ تداوم سلطه اپل در بخش گجت های پوشیدنی

ایرپادها از سال 2016 تا به امروز بخشی از درآمدهای اپل را تشکیل می داده اند اما هدفون های بی سیم اپل در سال 2019 به اوج شهرت و پیروزیت رسیدند. اپل در سال 2019 دو ایرپاد جدید معرفی کرد. کاربر متناسب به سلیقه خود می توانست مدلی را که از شارژ وایرلس پشتیبانی می کرد و به دستیار صوتی سیری اپل نیز دسترسی داشت انتخاب کند، یا مدل گران قیمت تر آن که پسوند پرو را به همراه داشت و از قابلیت حذف صدای مزاحم نیز برخوردار بود. همچنین مدل پرو طراحی جدیدتری داشت و ضد آب نیز بود!

اپل آمار دقیقی از تعداد ایرپادهای فروش رفته منتشر نکرد اما گزارشات حاکی از آن است که مدل پرو علی رغم قیمت 250 دلاری که داشت توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. جالب اینجاست که این محصول در ماه اکتبر روانه بازار شد و این یعنی برای پیروزیت تنها کمتر از سه ماه زمان احتیاج داشت! تقاضا برای خرید ایرپاد پرو به قدری زیاد بوده که اپل تصمیم دارد فراوری آن را دوبرابر کند.

علاوه بر این ها، درآمد اپل از فروش گجت های پوشیدنی و لوازم جانبی در سال 2019 حدودا 50 درصد رشد داشته که عمده این محصولات را ایرپادها و اپل واچ تشکیل می دادند. محصولاتی که علی رغم قیمت بالا، آنقدر قابلیت های جذابی داشتند که هم اکنون در صدر پرفروش ترین لوازم جانبی در نوع خود قرار دارند.

به اعتقاد تحلیل گران، فروش بالای ایرپاد و اپل واچ در سال 2020 نیز ادامه خواهد داشت. ایرپادها در سال 2019 حدودا 6 میلیارد دلار برای اپل سود داشته اند و پیش بینی می گردد این مقدار در سال آینده به 15 میلیارد دلار برسد! این خبر را Toni Sacconaghi به CNBC بیان کرد که تقریبا هم راستا با پیش بینی دنیل ایوز است. تحلیل گری که اعتقاد دارد فروش ایرپادها از 60 میلیون دستگاه در سال 2019، به 85 تا 90 میلیون در سال 2020 خواهد رسید!

تمرکز اپل روی واقعیت افزوده؛ فناوری جدید در خدمت محصولا عمده اپل!

اینطور که به نظر می رسد، اپل میخواهد آیفون ها و آیپدهای سری پرو را به دوربین های سه بعدی مجهز کند. با توجه به گزارشی که وب سایت بلومبرگ از این ماجرا منتشر کرد، این دوربین ها می توانند با اسکن سه بعدی، محیطی بازسازی شده از یک دنیای واقعی را به نمایش بگذارند. قدرت لیزری این دوربین ها باعث می گردد تصاویر ساخته شده سه بعدی در واقعیت مجازی، بیشترین شباهت را به واقعیت بیرونی داشته باشند.

البته دوربین آیفون ها سال ها است که از برنامه های واقعیت افزوده پشتیبانی می نمایند. اما علاوه بر اینکه دوربین های جدید از کیفیت و قدرت بیشتری برخوردار هستند، با تبدیل آن ها به قابلیت محوری دوربین های آیفون و قرار دادن آن در مرکز توجه (کاری که اپل در انجام دادن آن بسیار ماهر است)، نه تنها به فروش بیشتر آیفون ها یاری می نماید، بلکه می تواند تقاضا برای خرید هدست های واقعیت افزوده اپل را نیز افزایش دهد!

شایعه ساخت گجت پوشیدنی واقعیت افزوده سال هاست که وجود دارد اما معین نیست دقیقا برنامه اپل در قبال این فناوری چیست. برای مثال در سال 2017، گزارشی از بلومبرگ منتشر شد مبنی براینکه اپل قصد فراوری یک هدست واقعیت افزوده را دارد که نمایشگر، پردازنده و سیستم عامل مخصوص خود را دارد و به گوشی هوشمند یا محصول دیگری جهت تغذیه احتیاج ندارد.

در ماه اکتبر سال 2019 اما مینگ چی کو، تحلیل گر نام آشنای اپل، بیان کرد اپل در حال همکاری با شرکت های شخص ثالث است تا بتواند در سه ماه دوم 2020، لوازم جانبی واقعیت افزوده را برای آیفون ها روانه بازار کند. از طرفی در جدیدترین گزارشات وب سایت بلومبرگ، معین شد اپل میخواهد یک هدست با ترکیبی از قابلیت های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2021 و 2022 و یک عینک با قابلیت واقعیت افزوده را در سال 2023 روانه بازار کند!

سوای این مسائل، تیم کوک، مدیرعامل فعلی شرکت اپل، به پیروزیت واقعیت افزوده و فوائدی که این قابلیت برای کاربران محصولات اپل به همراه خواهد داشت بسیار امیدوار است. او سال هاست که حمایت خود از واقعیت افزوده را به صراحت اعلام نموده و در سال 2018، حین اعلام درآمد سه ماه اول شرکت اپل، گفته بود واقعیت افزوده یک فناوری بسیار کامل و اساسی است که پتانسیل این را دارد عملکرد انسان ها را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: مروری بر تمام محصولاتی که اپل در سال 2019 عرضه کرد

عملکرد سرویس های جدید اپل نظیر اپل تی وی پلاس چگونه خواهد بود؟

طبق پیش بینی و گفته های تحلیل گران، اپل در بخش خدمات سرگرمی دیجیتال اگرچه کار بسیار سختی را پیش رو دارد، اما سرویس اپل تی وی پلاس این شرکت می تواند در صنعتی که کاملا تحت سلطه Netflix درآمده و با ورود سرویس هایی نظیر دیزنی نیز به شدت رقابتی شده، عملکرد خوبی از خود بجای بگذارد و کاربران زیادی را به سوی خود جذب کند.

با این اوصاف، سال بعد برای اپل تی وی پلاس بسیار حیاتی خواهد بود. به این خاطر که اشتراک رایگان 12 ماهه که به خریداران محصولات جدید اپل به عنوان هدیه داده شده بود، به خاتمه می رسد و باید دید آیا آن ها تمایل دارند ماهی 5 دلار برای این سرویس هزینه نمایند یا خیر.

طبق تخمین موسسه Barclays، اپل تی وی پلاس که در ماه نوامبر سال 2019 عرضه شد، می تواند در عرض یک سال 100 میلیون مشترک جذب کند. موسسه Wedbush Securities اما کاملا نظر متفاوتی دارد! آن ها معتقدند اپل می تواند 100 میلیون مشترک جذب کند، اما نه در طول یک سال، بلکه بعد از 3 یا 4 سال! دن ریبورن، تحلیل گر موسسه Frost & Sullivan نیز معتقد است اپل در سال اول می تواند تنها 10 میلیون کاربر را به پیوستن به اپل تی وی پلاس مجاب کند.

آیا اپل از بزرگی خود سوءاستفاده می نماید؟

فعالیت شرکت های بزرگ فناوری از جمله اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک در سال 2019 به بهانه اینکه آن ها سیاست های ضد رقابتی را در پیش گرفته اند شدیدا تحت آنالیز نهاده شد و بعید به نظر می رسد مسائلی از این قبیل در سال 2020 از بین برود.

برای مثال در ماه جولای، دیوان عدالت آمریکا، بیان کرد تحقیقات گسترده ای را در رابطه با آنالیز موتورهای جستجو، بسترهای رسانه ای و تجارت الکترونیک شرکت های پیشرو فناوری شروع خواهد نمود. نمایندگان شرکت های اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون نیز در دادگاه حضور پیدا کردند تا شرح دهند آیا قصد سوءاستفاده از بزرگی، نفوذ و قدرت خود را دارند یا خیر!

شکایت هایی که بیشتر گریبان اپل را گرفته مربوط به اپ استور است! الیزابت وارن، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020، پیش تر اعلام نموده بود شرکت هایی نظیر اپل در حال سوءاستفاده از قدرت خود هستند و باعث شده اند نوآوری کسب و کارهای کوچک از بین برود. اتهاماتی از این قبیل و همچنین انحصار طلبی که اپل بارها به آن متهم شده، باعث شده الیزابت وارن از رجحان زیاد اپل به نسبت دیگر شرکت ها شاکی شده و پیشنهاد تجزیه آن را بدهد. او معتقد است اپل یا باید صاحب یک پلتفرم باشد یا روی یک فروشگاه یا فروشندگان نفوذ داشته باشد و نباید همزمان کنترل این بخش ها را در اختیار داشته باشد.

بعضی از توسعه دهندکان معتقدند اپل از رجحان برنامه های شخص ثالث به برنامه ها و سرویس های خود شرکت هراس دارد و همین مسئله نیز باعث شده این شرکت به کاربران خود که از برنامه های شخص ثالث استفاده می نمایند این اجازه را ندهد تا از آن برنامه ها به جای قابلیت های اصلی خود iOS استفاده نمایند. هم عقیده با الیزابت وارن، این افراد نیز باور دارند بزرگی و نفوذ بیش از حد اپل در صنعت گوشی های هوشمند و همچنین سیاست هایی که در رابطه با فروشگاه خود در پیش گرفته، به این شرکت در برابر دیگر شرکت ها رجحان بسیار زیادی داده!

مثلا در ماه آوریل، به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، اپل بعضی از برنامه های کنترل والدین را از فروشگاه خود یا حذف یا دسترسی به آن ها را محدود کرد! چرا که خود شرکت، برنامه ای با قابلیت مشابه را طراحی نموده بود. همچنین اسپاتیفای نیز اوایل سال جاری به شدت از سیاست رقابتی اپل گله مند بود.

محصولات برنده و بازنده اپل در سال 2019

اپل به خاطر سیستم پرداخت اپ استور، 30 درصد از سهم اسپاتیفای را دریافت می کرد که نتیجه آن افزایش قیمت برنامه و سرویس های اسپاتیفای شد و کاربران باید هزینه بیشتری برای بهره مندی از خدمات آن پرداخت می کردند. همین مسئله نیز باعث شد برنامه موسیقی خود اپل که تحت عنوان اپل موزیک شناخته می گردد، با قیمت مناسب تر، کاربران بیشتری را به خود جذب کند. Apple Music احتیاجی ندارد که سی درصد کارمزد مخصوص توسعه دهندگان را بپردازد و از همین رو می تواند با قیمت ده دلار به صورت ماهانه عرضه گردد که همین باعث می گردد برای کاربران آیفون، انتخاب بهتری باشد.

اگرچه اپل اقداماتی را جهت حل این موضوعات انجام داده، اما همچنین نگرانی هایی در رابطه با سیاست های انحصار طلبی این شرکت و نقض قوانین آنتی تراست وجود دارد که ممکن است در سال 2020، قانون گذاران را مجاب به اتخاذ تصمیماتی علیه اپل کند.

اپل همچنان سودآورترین شرکت در بازار موبایل است

منبع: businessinsider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 709

به "اپل و اتفاقات هیجان انگیزی که در سال 2020 انتظار این شرکت را می کشند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل و اتفاقات هیجان انگیزی که در سال 2020 انتظار این شرکت را می کشند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید