امکان استعلام آنلاین شرایط اعتباری صادرکننده چک فراهم شد

به گزارش ایپتن، بر اساس قانون جدید چک، دریافت کنندگان چک های صیادی می توانند پیش از انجام معامله از شرایط اعتباری صادرکننده چک آگاه شوند.

امکان استعلام آنلاین شرایط اعتباری صادرکننده چک فراهم شد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بانک دی، بانک مرکزی در راستای توسعه خدمات سامانه صدور یکپارچه الکترونیک دسته چک (صیاد) و با هدف ایجاد شفافیت در فضای کسب و کار، امکان استعلام آنلاین مربوط به سوابق چک برگشتی مشتریان و اطلاع از شرایط اعتباری صادرنماینده چک صیادی را فراهم نموده است.

بر اساس این گزارش، دریافت نمایندگان چک های صیادی می توانند با استفاده از وارد کردن شناسه 16 رقمی مندرج در چک ها در صفحه استعلام شرایط اعتباری چک صیادی در پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir یا به وسیله ارسال پیامکی آن به سرشماره 701701 از شرایط اعتباری صادرنماینده چک از نظر تعداد و مبلغ چک های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی آگاه شوند.

پس از وارد کردن شناسه 16 رقمی مندرج در چک های صیادی در سامانه صیاد یا ارسال آن به وسیله پیامک، شرایط صادرنماینده چک به شکل چند رنگ اعتباری سفید، زرد، نارنجی، قهوه ای و قرمز به فرد استعلام نماینده گزارش می گردد.

رنگ سفید گویای این است که صادرنماینده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد برطرف سوء اثر شده است. اما رنگ زرد هشدار می دهد که صادرنماینده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 50 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

شرایط نارنجی بیانگر این است که صادرنماینده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 200 میلیون ریال تعهد برگشتی است و رنگ قهوه ای نیز نشان می دهد که صادرنماینده چک دارای 5 تا 10 فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

لازم به ذکر است در شرایط قرمز، استعلام نماینده متوجه می گردد که صادرنماینده چک دارای بیش از 10 فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ 500 میلیون ریال تعهد برگشتی است.

هزینه هر استعلام پیروز 3,500 ریال است و درحال حاضر از هر شماره تلفن، روزانه امکان انجام چهار استعلام وجود دارد.

هم وطنان گرامی، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قانون جدید چک های صیادی به نشانی http://day24.ir/check.html مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1351

به "امکان استعلام آنلاین شرایط اعتباری صادرکننده چک فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان استعلام آنلاین شرایط اعتباری صادرکننده چک فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید