اصغر فرهادی: همه داستان ها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند

به گزارش ایپتن، اصغر فرهادی در یک جشنواره فیلمنامه نویسی به میزبان رادیو و تلویزون دولتی ترکیه به صورت آنلاین درباره سینما، کارگردانی و داستانگویی صحبت کرد.

اصغر فرهادی: همه داستان ها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، جشنواره 12 Punto TRT Screenplay Days به میزبانی رادیو تلویزون دولتی ترکیه (TRT) میزبان اصغر فرهادی کارگردان ایرانی برنده اسکار بود که به وسیله آنلاین با حاضران در این رویداد درباره سینما صحبت کرد.

فرهادی در بخشی از صحبتهایش که به وسیله فیصل سویسال کارگردان ترکی های ترجمه میشد، گفت: دو نوع کارگردان وجود دارد، دسته اول کارگردانانی هستند که مانیفست، دغدغه و ایدئولوژی خود را دارند و برای گفتن نیت و مقصود خود فیلم میسازند و دسته دوم کارگردانی هستند که به آنچه فیلم شان می گوید، فکر نمی نمایند. فیلمساز پیروز کسی است که ارزش های گذشته، چون خاطرات کودکی را در حین ساخت فیلم در نظر بگیرد. به عنوان مثال در فیلم جدایی ابتدا تصویری از گذشته در ذهن من نقش بست و من با ادامه دادن و نوشتن، آن را به فیلمنامه تبدیل کردم.

فرهادی همچنین گفت فیلم های دارای مانیفست و ایدئولوژی ماندگار نخواهند بود، چرا که در واقع برخواسته از ایده های کارگردان است و نه از قلب او.

کارگردان فیلم های برنده اسکار جدایی و فروشنده با اشاره به این که همه داستان ها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند اظهار کرد: امروز عشق در همه جای دنیا وجود دارد و این خشونت است که به آن آسیب میزند. اما در دوران مدرنی که ما زندگی میکنیم، شیوه روایت عشق زبان های متفاوتی دارد و به همین دلیل تغییرات در دنیا موجب ایجاد تغییر در زبان و فُرم این دو احساس (عشق و خشونت) میشود.

فرهادی در بخشی دیگر از صحبت هایش تاکید نمود که انتظار ندارد همه مخاطبان در سراسر دنیا فرهنگ ایرانی را درک نمایند و معتقد است اگر او فیلمنامه ای را که نوشته درک کند و از آن راضی باشد، مخاطبان در دیگر نقاط دنیا نیز، قطعا از آن راضی خواهند بود و تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.

او همچنین با اشاره به پیروزیت دنیای سینمای ایران نیز خاطر نشان کرد: سینمای ایران در درجه اول واکنشی به سینمای اروپا و بویژه هالیوود بود و این که مخاطبان بخواهند زندگی واقعی و ساده در خیابان ها را تماشا نمایند به امری بسیار متداول تبدیل شد. آنچه در بسیاری از فیلم های ایرانی می بینید در واقع نگاهی متفاوت به زندگی است. در واقع ما در فیلم هایمان یک نقطه کشمکش و تضاد به واقعیت اضافه میکنیم، چرا که بتوانیم با درک حقیقت، درک بهتری از زندگی داشته باشیم.

جشنواره The 12 Punto TRT Screenplay Days ترکیه که هدف از آن یاری به فیلمنامه های در مرحله نگارش است در انتها با معرفی برندگان به کار خود انتها داد.

فیلمسازانی از بریتانیا، سوئد، آلمان، ایتالیا، فرانسه، چک، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، قطر و ایران در این رویداد سینمایی شرکت کردند که دومین دوره برگزاری خود را تجربه می کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 1113

به "اصغر فرهادی: همه داستان ها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصغر فرهادی: همه داستان ها زاییده تلاقی عشق و خشونت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید