آنچه بچه ها قبل از ورود به مهد کودک باید بدانند

به گزارش ایپتن، در مهد کودک و پیش دبستانی از یادگیری به نوبت انجام دادن کارها گرفته تا آموزش نحوه شمارش اعداد تا 10، همه چیز به کشف کردن چیزهای نو مربوط می گردد. وقتی فرزندتان از مهد کودک و پیش دبستانی فارغ التحصیل می گردد، آماده است تا وارد مدرسه گردد. بسته به نوع مهد کودک و پیش دبستانی که انتخاب می کنید، ممکن است به فرزندتان علوم و مهارت های مختلفی یاد داده گردد. بااین حال، آموزش بچه ها قبل از ورود به مهد کودک اهمیت بسیاری دارد چون بچه ها باید بدانند که با چه چیزی روبه رو می شوند و برای ورود به مهد کودک و پیش دبستانی آماده باشند.

آنچه بچه ها قبل از ورود به مهد کودک باید بدانند

رنج سنی معمول برای ورود به مهد کودک و پیش دبستانی

ثبت نام بچه ها در مهد کودک و پیش دبستانی تصمیم بزرگی است. مطالعات نشان داده که محدود ه سنی مهد کودک و پیش دبستانی برای بچه ها 3 تا 5 سال است. بیشتر بچه ها مهد کودک و پیش دبستانی را از 3 تا 4 سالگی آغاز می نمایند. باید هنگام تصمیم گیری برای ثبت نام فرزندتان در مهد کودک و پیش دبستانی شرایط و اندازه آمادگی او را در نظر بگیرید.

اگر به ثبت نام کودکتان در مهد کودک و پیش دبستانی فکر می کنید باید مقررات و شرایط لازم برای صبت نام در مهد کودک یا پیش دبستانی مورد نظر را آنالیز کنید. برخی از مراکز بچه های را می پذیرند که در بازه زمانی خاصی مانند شهریور یا مهرماه 3 ساله می شوند. برخی از این مراکز نیز بچه ها کوچکتر مانند بچه ها 18 ماهه را می پذیرند. برای آغاز باید تحقیق کنید که مهد کودک یا پیش دبستانی مورد نظر شما بچه ها در چه بازه سنی را می پذیرد.

بچه ها در مهد کودک و پیش دبستانی چه می آموزند؟

در مهد کودک ها و پیش دبستانی ها اصول اولیه را به بچه ها آموزش می دهند و برای سالهای ابتدایی مدرسه به آن ها پایه و اساس محکمی از علم و مهارت را می دهند. این علم و مهارت ها شامل مفاهیم آکادمیک سواد و ریاضیات مانند شمارش اعداد، رنگ آمیزی، شناخت حروف و توسعه مهارت های حرکتی عادی و خوب مانند راه رفتن در یک خط و استفاده از مداد می شوند. علاوه براین، مهارت های آمادگی اجتماعی و مدرسه مانند دوست داشتن همکلاسی ها، به اشتراک گذاری وسایل و خوراکی ها با دوستان و رعایت نوبت هم به بچه ها آموزش داده می شوند.

مفاهیم آکادمیکی که در مهد کودک و پیش دبستانی آموزش می دهند

برنامه درسی در هر مهد کودک و پیش دبستانی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. مدارس و پیش دبستانی هایی که غیرانتفاعی هستند این اختیار را دارند که روش های آموزشی و برنامه های درسی مختلف را برای بچه ها امتحان نمایند. معلمان و مربیان هم روینمودهای آموزشی خود را متناسب با احتیاجهای بچه ها در کلاس هایشان تنظیم می نمایند. مراکز مهد کودک و پیش دبستانی مختلف کوشش می نمایند تا بچه ها را برای ورود به مدرسه آماده نمایند. این بدان معناست که برترین مهدکودک ها و پیش دبستانی ها مهارت های اصلی و کلیدی را به بچه ها آموزش می دهند. این مهارت ها شامل مهارت ها ریاضی، علوم و سوادآموزی می شوند.

مفاهیم مهمی که معمولا در برنامه درسی مهد کودک ها و پیش دبستانی ها وجود دارند، عبارت اند از:

  • تقویم شامل فصول، روزهای هفته و ماه های سال؛
  • رنگ آمیزی؛
  • رنگ ها؛
  • مشارکت در انجام دادن کارها و فعالیت های مختلف؛
  • برش دادن کاغذ و مقوا؛
  • طراحی و نقاشی؛
  • چسباندن؛
  • رعایت بهداشت؛
  • حروف الفبا؛
  • گوش دادن؛
  • طبیعت؛
  • اعداد؛
  • فعالیت های بدنی مانند دویدن، پریدن، پرش های کوتاه، پریدن با یک پا و استفاده از تجهیزات زمین بازی و توپ؛
  • شکل ها؛
  • به اشتراک گذاشتن چیزها با دیگران؛
  • مرتب سازی اشیاء؛
  • به نوبت انجام دادن کارها؛
  • انجام دادن کارها یکی پس از دیگری؛
  • نوشتن حروف الفبا و اعداد.

مهارت های حرکتی در برنامه درسی مهد کودک و پیش دبستانی

بچه ها در سن مهد کودک و پیش دبستانی تسلط بر مهارت های حرکتی اصلی که شامل حرکات بدنی بزرگ و مهارت های حرکتی خوب مانند مهارت کار با دست و هماهنگی دست و چشم می شوند را یاد می گیرند. در بسیاری از مهد کودک ها و پیش دبستانی ها بیشتر وقت بچه ها صرف یادگیری و تمرین این مهارت ها می شوند.

فعالیت های حرکتی که برای نوشتن، درک و هماهنگی بهتر حرکات اهمیت دارند شامل نقاشی، برش دادن، رنگ آمیزی و چسباندن می شوند. مهارت های حرکتی اصلی یا ابتدایی هم اغلب در میان این آموزش ها یاد داده می شوند و ممکن است شامل کارهایی مانند استفاده از تجهیزات زمین بازی، دویدن، پرش کوتاه، پرش بلند و لگد زدن یا پرتاب توپ به طرف مقابل باشند.

مهارت های آمادگی اجتماعی و ورود به مدرسه در برنامه مهد کودک و پیش دبستانی

معمولا برنامه مهد کودک ها و پیش دبستانی ها طوری طراحی می شوند که بچه ها قبل از ورود به مدرسه مهارت های اجتماعی عاطفی و آمادگی برای ورود به مدرسه را یاد بگیرند. آموزش بچه ها قبل از ورود به مهد کودک هم باید با توجه به همین نکته باشد.

بچه ها در مهد کودک و پیش دبستانی کارهایی مانند نحوه فعالیت در یک گروه با تأکید بر رفتارهایی مانند به اشتراک گذاری چیزها با دیگرن، رعایت نوبت، بازی مشارکتی، کارها را پشت سر هم انجام دادن و پیروی از قوانین کلاس درس را یاد می گیرند.

حضور در مهد کودک و پیش دبستانی به بچه ها یاری می نماید تا مهارت های مراقبت از خود برای حضور در این فضا را هم یاد بگیرند. کارهایی مانند قرار دادن کفش و لباس در کمد لباس، گذاشتن تغذیه و خوراکی داخل کیف و استفاده از دستشویی به طور مستقل از جمله اموری هستند که بچه ها قبل از ورود به فضای بزرگتر مدرسه، در مهد کودک و پیش دبستانی می آموزند.

نحوه اجرای برنامه مهد کودک و پیش دبستانی

بیشتر مهد کودک ها و مراکز پیش دبستانی اهداف و فلسفه ای دارند که هر یک از معلم های آن مراکز باید به آن ها پای بند باشند. در برخی از موارد، معلمان و مربیان برنامه های دیگری را هم به این برنامه ها اضافه می نمایند. در بسیاری از موارد نیز مربیان و معلمان برای ارزیابی پیشرفت بچه ها تحت تعلیم خود از برنامه های خاصی استفاده می نمایند.

برنامه های مهد کودک ها و پیش دبستانی ها برای اجرا در طول روز طراحی می شوند. برخی از پیش دبستانی ها فقط چند ساعت را به آموزش بچه ها اختصاص می دهند و در برخی دیگر، صبح تا شب بچه ها آموزش می بینند. برخی از این مراکز نیز حتی بیشتر از یک روز مدرسه معمولی فعال هستند تا در طول ساعات کاری والدین بچه ها آموزش ببینند.

در طول هر روز مشخص از مهد کودک یا پیش دبستانی ممکن است بچه ها به فعالیت های مختلفی مشغول شوند که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • سفرهای میدانی و اردوهای چند ساعته برای تقویت یک مهارت مانند سفر به اداره پست برای کسب اطلاعات درباره نامه و روش پست کردن آن یا بازدید از یک فروشگاه مواد غذایی برای آموزش چگونگی انتخاب غذاهای سالم.
  • جلساتی با سخنرانان مهمان ویژه که برای یادگیری بیشتر مفاهیم یک درس به بچه ها در مهد کودک یا پیش دبستانی حضور می یابند. به طور مثال، ممکن است یک آتش نشان برای صحبت کردن درباره ایمنی بیشتر و جلوگیری از آتش سوزی دعوت گردد یا یک دندانپزشک برای تبادل نظر درباره سلامت دهان و دندان در مهد کودک حضور یابد.
  • فعالیت های ویژه مانند هنر، موسیقی، کتاب خوانی یا تربیت بدنی که به وسیله مربی پیش دبستانی ابتدایی یا یک هنرمند تدریس می شوند.
  • فعالیت های خاص مانند دور هم جمع شدن، شنیدن موسیقی، داستان خوانی و کاردستی.
  • دوره های انتقالی که در میان فعالیت های دیگر برنامه ریزی می شوند مانند آموزش نحوه درست راه رفتن در یک خط همراه با هم سالان و نحوه تمیز کردن اسباب بازی ها و لوازم شخصی.

ممکن است در مهد کودک یا پیش دبستانی تکالیفی به کودک داده گردد تا آنچه در کلاس یاد گرفته را تمرین کند. البته، بسیاری از مربیان معتقدند که انجام دادن تکالیف در سنین پایین چندان ضرورتی ندارد.

بازی کردن کودک در مهد کودک یا پیش دبستانی هم اهمیت بسیاری دارد. شاید تصور کنید که بچه ها در این مراکز برای تمام روز بی فایده بازی می نمایند اما این طور نیست. فایده بازی برای بچه ها بسیار بیشتر از لذت بردن است. بازی ها به ویژه بازی های مشارکتی باعث می شوند که بچه ها با یکدیگر معاشرت نمایند. به این ترتیب، آن ها مهارت های مختلفی را یاد می گیرند که عبارت اند از:

  • برقراری رابطه محبت آمیز با دیگران و دوست پیدا کردن؛
  • چگونگی همکاری با دیگران؛
  • رعایت نوبت و حق تقدم دیگران؛
  • تفکر خلاقانه؛
  • روش های مختلف برای حل مسئله؛
  • استفاده از تصورات خود.

انواع مختلف بازی از جمله بازی های ساختاریافته یا بدون ساختار به بچه ها این امکان را می دهند تا مهارت های مختلف را به روش های گوناگون تمرین نمایند.

مهد کودک با چه برنامه هایی را انتخاب کنیم؟

مهم نیست که مهد کودک و پیش دبستانی چه هدف یا فلسفه ای دارد. برنامه درسی این مراکز باید طوری طراحی شده باشد که به بچه ها یاری کند تا مهارت های مختلف زبانی، اجتماعی، جسمی و شناختی را یاد بگیرند و بتوانند در مرحله بعدی یعنی ورود به مدرسه پیروز باشند. در برترین حالت، مهد کودک یا پیش دبستانی یک برنامه باکیفیت دارد که معلمان و مربیان معتبر و باصلاحیت آن را اجرا می نمایند. در چنین مرکزی برنامه درسی بچه ها بر اساس آخرین تحقیقات در زمینه آموزش بچه ها طراحی و اجرا می گردد.

بسته به مهد کودک و فلسفه ای که دارد، ممکن است برنامه کاری و درسی کودکن به وسیله مدیران، معلمان یا حتی برخی از والدین تنظیم گردد. اگر درباره برنامه بچه ها در مرکز مورد نظر خود سؤالی دارید، بهتر است آن را از مربی یا مدیر پیش دبستانی مورد نظر بپرسید.

آیا فرزند شما برای حضور در پیش دبستانی آماده است؟

برای آموزش بچه ها قبل از ورود به مهد کودک و تصمیم گیری درباره حضور آن ها در مهد کودک و پیش دبستانی نمی توانید به سن آن ها اعتماد کنید. برخی از بچه ها زودتر یا دیرتر از دیگران آماده ورود به مهد کودک می شوند و این کاملا طبیعی است.

بچه ها باید پیش از ورود به مهد کودک و پیش دبستانی برخی از مهارت ها را بدانند. این مهارت ها عبارت اند از:

  • دستشویی رفتن: برخی از مهد کودک ها و پیش دبستانی از شما می خواهند تا به فرزندتان قبل از حضور در این مراکز تنهایی دستشویی رفتن را آموزش داده باشید. معمولا پیش دبستانی های دولتی نمی توانند بچه های را که دستشویی رفتن را بلد نیستند بپذیرند.
  • رفت وآمد و کارهای روتین: بچه ها برای حضور در مهد کودک یا پیش دبستانی باید روش های رفت وآمد را هم یاد بگیرند. ممکن است مهد کودک در نزدیکی خانه شما باشد و بخواهید کودک را به تنهایی راهی مهد کودک کنید. در برخی از مواقع هم بچه ها با سرویس رفت وآمد می نمایند. در هر صورت، باید به آن ها کارهایی که برای رفت وآمد باید بدانند را یاد بدهید. آماده کردن لوازم مورد احتیاج در مهد کودک و پیش دبستانی، تمیز کردن لباس ها، شستشوی دست ها در طول روز، خوردن میان وعده یا ناهار در طول روز و سایر کارهایی که ممکن است در طول روز کودک در مهد کودک انجام بدهد از جمله اموری هستند که باید در برنامه آموزش بچه ها قبل از ورود به مهد کودک آن ها را بگنجانید.
  • نحوه برقراری ارتباط با دیگران: اگر فرزند شما پیش از ورود به مهد کودک یا پیش دبستانی بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند، در این مراکز پیروز تر خواهد بود. آموزش رفتارها و کارهایی مانند درخواست یاری از دیگران به او یاری می نمایند تا راحت تر با محیط نو کنار بیاید. البته، آموزش این مسائل به کودک الزامی نیست اما در پیروزیت او در مهد کودک نقش یاری نماینده ای دارد. کودک با تأخیر در گفتار و مهارت های زبانی ممکن است در محیط پیش دبستانی با مشکل روبرو گردد و قادر نباشد احساسات و احتیاجهای خود را بر زبان بیاورد.
  • پیروی از قوانین و مقررات: مربیان مهد کودک راه درست آموزش قوانین به بچه ها را می دانند و می توانند این امر را برای آن ها سرگرم نماینده نمایند. بااین حال، بهتر است فرزند شما پیش از ورود به مهد کودک تجربه پیروی از قوانین را داشته باشد. در خانه و مواقعی که این امکان وجود دارد، به کودک پیروی از قوانین را یاد بدهید. به طور مثال می توانید از او بخواهید تا جورابش را خودش بپوشد یا یک اسباب بازی را پیدا کند و به شما بدهد.
  • بازی با دیگران: کودک شما باید پیش از ورود به مهد کودک و پیش دبستانی بازی کردن با بچه ها دیگر را تجربه نموده باشد. احتیاجی نیست که مهارت های اجتماعی را دقیقا به او آموزش بدهید اما همین که بتواند با بچه ها دیگر کنار بیاید و بازی کردن و تعامل با آن ها را بلد باشد کافی است.

کلام آخر

حضور بچه ها در مهد کودک و پیش دبستانی به آن ها یاری می نماید تا شرایطی مشابه با شرایط مدرسه را تجربه نمایند و برای ورود به مدرسه آماده شوند. آموزش بچه ها قبل از ورود به مهد کودک و پیش دبستانی هم به آن ها یاری می نماید تا در این محیط نو پیروز تر باشند و مهارت های لازم برای ورود به مدرسه را بهتر یاد بگیرند.

اگر قصد دارید فرزندتان را در مهد کودک یا پیش دبستانی ثبت نام کنید، برنامه های مرکز مورد نظرتان را آنالیز کنید و هر سؤال احتمالی را از مربیان و مدیر این مرکز بپرسید. با فرزندتان هم درباره محیط نو صحبت کنید و به او بگویید که قرار است در مهد کودک یا پیش دبستانی چه اتفاقی بیفتد. یادگیری آموزش های ابتدایی مانند دستشویی رفتن، پیروی از قوانین، بازی و تعامل با دیگران و نحوه رفت وآمد به مهد کودک هم به کودک یاری می نماید تا شرایط نو را بهتر تجربه کند و در مهد کودک و پیش دبستانی با مسائل کمتری روبه رو گردد. به علاوه، اگر فرزند شما با شرایط نو کمی آشنا شده باشد، راحت تر در مهد کودک آموزش می بیند و در مراحل بعدی زندگی اش پیروز تر خواهد بود.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1403 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 2296

به "آنچه بچه ها قبل از ورود به مهد کودک باید بدانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه بچه ها قبل از ورود به مهد کودک باید بدانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید