آلمان از تدارک دومین معامله با ایران به وسیله اینستکس اطلاع داد

به گزارش ایپتن، وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری از تدارک یک معامله دیگر به وسیله سازوکار اقتصادی اینستکس با ایران اطلاع داد.

آلمان از تدارک دومین معامله با ایران به وسیله اینستکس اطلاع داد

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از دویچه وله، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس خبری از تدارک یک معامله دیگر به وسیله سازوکار مالی اینستکس با ایران اطلاع داد.

وی تأکید کرد که اینستکس در ابتدای راه است و اروپا سعی می نماید با سرعت بیشتری معاملات تازه به وسیله آن را عملی کند. وزیر خارجه آلمان همچنین گفت که این دور از معاملات نیز مانند دور اول شامل اقلامی می گردد که ایران برای مقابله با کرونا به آنها احتیاج دارد. وی گفت: این اپیدمی موضوعی بسیار جدی در ایران است.

هایکو ماس در این کنفرانس از نظارت دقیق بر دادوستد با ایران اطلاع داده گفت: بر هر تراکنشی با دقت و وسواس نظارت می گردد تا جلوی سوءاستفاده از آن گرفته گردد.

وی همچنین گفت که آلمان در رابطه با وامی که ایران از صندوق بین المللی پول تقاضا نموده است در مجموع موضعی مثبت دارد اما این نهایتاً به نوع وامی بستگی دارد که ایران و صندوق بین المللی پول با یکدیگر بر سر آن به توافق می رسند.

ماس با اشاره به بحران کرونا در ایران شرح داد: ما، فرانسه و بریتانیا معتقدیم که صندوق بین المللی پول باید اطمینان حاصل کند که این وام برای حمایت از مبارزه با کرونا مصرف می گردد.

ایران که زیر فشارهای شدید تحریم های مالی، از جمله تحریم صادرات نفت است برای تأمین احتیاجها و مقابله با بحران مالی ناشی از کرونا از صندوق بین المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار وام نموده است.

نخستین معامله میان اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی به وسیله سیستم اینستکس در نیمه فروردین ماه سال جاری انجام شد. وزارت خارجه آلمان از این اقدام به عنوان مبادله تجاری موفقیت آمیز اروپا با ایران اطلاع داد و با انتشار بیانیه ای اعلام نمود: فرانسه، آلمان و بریتانیا تأیید می نمایند که اینستکس اولین مبادله خود با ایران را با موفقیت انجام داده و صادرات کالاهای پزشکی از اروپا به ایران را میسر نموده است.

سیستم اینستکس در ژانویه سال 2019 پایه گذاری شد. در انتها این سال علاوه بر آلمان، بریتانیا و فرانسه، شش کشور اروپایی دیگر، یعنی بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ نیز به اینستکس پیوستند و به این ترتیب جمع کشورهای دخیل در این سازوکار مالی کنار ایران مجموعاً به ده کشور رسید.

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 956

به "آلمان از تدارک دومین معامله با ایران به وسیله اینستکس اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلمان از تدارک دومین معامله با ایران به وسیله اینستکس اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید