آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟

به گزارش ایپتن، امروزه آپارتمان نشینی به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران تبدیل به امری رایج شده است. دیگر آن موقع گذشت که هر شخصی تکه زمینی می خرید و هر طور که دلش می خواست آن را می ساخت و از آن استفاده می کرد. امروزه زندگی شهرنشینی شرایطی را به وجود آورده است که خانواده های متعددی باید در کنار یکدیگر زندگی نمایند. این موضوع مزایا و معایبی دارد. یکی از مزایای این نوع زندگی این است که سطح مدارا و تحمل افراد را افزایش می دهد و همزیستی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر را به آنان می آموزد. از این حرف ها که بگذریم به این موضوع می رسیم که امکانات یک آپارتمان چه تأثیری در قیمت آن دارد.

آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟

جهت دریافت خدمات خرید درب ضد حریق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

بدیهی است هر چه امکانات یک واحد مسکونی بهتر و بیشتر باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. به عنوان مثال، واحدی که دارای پارکینگ و انباری است، نسبت به واحدهای مشابه که فاقد این امکانات هستند، قیمت بیشتری دارد. یکی دیگر از امکاناتی که بر قیمت واحدهای یک آپارتمان تأثیر دارد، آسانسور است. اینکه آپارتمان موردنظرتان آسانسور داشته باشد یا نه در قیمت آن تاثیرگذار است.

جالب است بدانید که قدمت آسانسور در ایران به 80 سال قبل می رسد. رشد این صنعت در ایران از سال 1335 شروع شد. در ادامه درسال 1345 تعبیه آسانسور در طراحی وزارت مسکن و شهرسازی برای آپارتمان های شهرک های مسکونی در اطراف شهرهای عظیم مورد توجه نهاده شد. تا جایی که امروز این امکان از فاکتورهای اصلی یک آپارتمان به حساب می آید و بر قیمت آپارتمان ها تاثیر زیادی دارد. در مطلب امروز به نقش آسانسور بر قیمت آپارتمان های مسکونی پرداخته ایم. اگر به این موضوع علاقه مند هستید با ما همراه باشید.

چرا بعضی آپارتمان ها آسانسور ندارند؟

معمولاً در آپارتمان هایی که طبقات زیادی دارند، وجود آسانسور پیش بینی می گردد؛ اما هنوز هم آپارتمان هایی وجود دارند که چند طبقه هستند، اما این ویژگی را ندارند. نبود آسانسور در آپارتمان می تواند مسائل بسیاری را برای اهالی ساختمان به وجود بیاورد. مهمترین موضوع این است که رفت و آمد از پله ها برای سلامتی افراد مضر است و مسائلی را برای ما به وجود خواهد آورد. دلایل متعددی وجود دارد که موجب می گردد بعضی آپارتمان ها آسانسور نداشته باشند.

اولین موضوع این است که در حال حاضر شاهد وجود بعضی از آپارتمان های قدیمی هستیم که آسانسور ندارند. دلیل این اتفاق این است که در زمان ساخت آپارتمان، موضوع آسانسور به اندازه زمان حال مهم نبوده و به همین دلیل این وسیله کاربردی در آپارتمان های آن موقع تعبیه نشده است.

موضوع بعدی این است که زیربنای بعضی از آپارتمان ها به ویژه در کلان شهرهایی مانند تهران بسیار کم است و همین موضوع باعث می گردد که پیمانکاران از تعبیه آسانسور در آپارتمانی که می سازند، صرف نظر نمایند. در حال حاضر یکی از مسائل ساختمان های عظیم، کافی نبودن فضای در نظر گرفته شده برای آسانسور است. خوب است بدانید که آسانسور احتیاج به فضای کافی دارد و این موضوع با توجه به گرانی زمین در کلان شهرهایی مانند تهران، مسائلی را ایجاد می نماید.

مساله بعدی این است که بعضی از آپارتمان های نوساز نیز فاقد آسانسور هستند. یکی از دلایل نداشتن آسانسور در آپارتمان های نوساز، هزینه ساخت این وسیله حمل و نقل بین طبقاتی است. بعضی از سازندگان آپارتمان های نوساز ترجیح می دهند که از خیر آسانسور در آپارتمان شان بگذرند و هزینه گزافی بابت این موضوع نپردازند. البته به یاد داشته باشید که نداشتن آسانسور موجب کاهش قیمت واحدهای مسکونی آپارتمان می گردد. صرف نظر از اینکه چرا بعضی از آپارتمان ها فاقد آسانسور هستند، در ادامه به این موضوع می پردازیم که داشتن یا نداشتن آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد.

آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟

فعالان حوزه بازار مسکن معتقدند که بعضی فاکتورها مانند موقعیت جغرافیایی خوب، استفاده از مصالح مرغوب و پارکینگ در قیمت آپارتمان تأثیر دارد. جالب اینکه، آسانسور نیز از جمله فاکتورهایی است که کارشناسان حوزه مسکن به آن توجه دارند و آن را برای مشخص قیمت یک واحد مسکونی در نظر می گیرند.

موضوع مهم این است که مردم تمایلی به خرید واحدهای بالاتر از طبقه 4 که فاقد آسانسور هستند، ندارند. همین موضوع بر کاهش قیمت این واحدها تأثیرگذار است. زیرا بر اساس یک فرمول ساده، کمبود تقاضا موجب کاهش قیمت می گردد. خوب است بدانید که در آپارتمان های دارای آسانسور، طبقه ساختمان نیز یکی از دلایل افزایش قیمت است. به این ترتیب، طبقات بالاتر به دلیل داشتن منظره بهتر، قیمت بیشتری دارند. همچنین، طبقات همکف به دلیل مسائلی مانند سرد بودن، تردد بیش از حد ساکنان، سر و صدای زیاد و… هوادار چندانی ندارند و اگر آپارتمان آسانسور داشته باشد، افراد ترجیح می دهند، طبقات بالاتر را بخرند یا اجاره نمایند.

شواهد جالب دیگری در بازار مسکن مناطق مختلف تهران نشان می دهد که در مناطق مرکزی و جنوبی تهران، بیشتر متقاضیان خرید یا اجاره آپارتمان، طبقات پایین را برای خرید یا اجاره انتخاب می نمایند. دلیل این موضوع این است که در این مناطق معمولاً آپارتمان ها آسانسور ندارند.

از سوی دیگر، بیشتر خریداران در مناطق شمالی تهران ترجیح می دهند که طبقات بالایی یا آخرین طبقه را بخرند. نورگیری، دید منظره و کاهش تردد ساکنان ساختمان از جمله دلایل این امر است. البته دارا بودن آسانسور در آپارتمان های شمال شهر نیز عامل مهمی برای انتخاب طبقات بالا است. بنابراین، می بینید که فاکتور آسانسور در الگوی خرید مردم بسیار تأثیرگذار است و معیار مهمی به شمار می رود.

به گفته یک بنگاه دار در منطقه پاسداران تهران،در حال حاضر حدود 70 درصد از مراجعه نمایندگان برای خرید واحدهای آپارتمانی، قصد دارند واحدهایی را خریداری نمایند که در طبقات فوقانی واقع شده اند. زیرا به اعتقاد آنها، از آنجا که آسانسور معمولا در طبقه اول طراحی می گردد، تردد ساکنان در این طبقه بسیار زیاد است. البته نورگیری واحدها در طبقات بالا اهمیت زیادی دارد.

به گفته این بنگاه دار، مالکان با توجه به استقبال خریداران، قیمت فروش هر واحد را با بالا رفتن تعداد طبقات افزایش می دهند. این افزایش قیمت در مناطق مختلف متفاوت است.

به طور کلی، آسانسور یکی از معیارهای مهم در مشخص قیمت واحدهای مسکونی به ویژه در کلان شهری مانند تهران محسوب می گردد. به طوریکه قیمت آپارتمان بدون آسانسور در حدود 10 الی 15 درصد نسبت به آپارتمان های مشابه که آسانسور دارند، ارزان تر است.

از سوی دیگر، کمترین قیمت آپارتمان مربوط به آپارتمان های کلنگی است. این قیمت نمی تواند از قیمت قدر السهم آن کمتر باشد. به شرطی که آپارتمان کلنگی دارای آسانسور باشد و پهنه شهرداری مناسب نیز داشته باشد. اما اگر آپارتمان در طبقه 3 واقع شده باشد، آسانسور نداشته باشد و پهنه ساخت و ساز شهرداری آن اجازه سه طبقه را ندهد، قیمت زمین نسبت به ملک مشابه در همان محل که اجازه ساخت 5 طبقه مفید روی پارکینگ را دارد، کمتر است.

البته در آپارتمان های دارای آسانسور نیز ممکن است مسائلی برای ساکنان به وجود بیاید. به طور کلی موضوع های مرتبط با این وسیله، گاهی اوقات موجب بروز مشاجراتی میان همسایگان می گردد. به عنوان مثال، ساکنان طبقات همکف و اول معتقدند که نباید بابت تعمیر آسانسور و نگهداری آن هزینه ای پرداخت نمایند. حال آنکه بر اساس ماده 4 قانون تملک آپارتمان ها، هزینه تعمیر آسانسور نیز مانند تمام قسمت های مشترک بین مالکان تقسیم می گردد.

آپارتمان های بدون آسانسور و دردسرهایش

همان طور که اشاره کردیم، آسانسور یکی از امکانات مهم در هر آپارتمانی محسوب می گردد. تا جایی که در مشخص قیمت آپارتمان نیز نقش دارد. با وجود اینکه در حال حاضر آپارتمان های چند طبقه دارای آسانسور هستند و اهمیت این قابلیت برای همگان آشکار شده است، اما هنوز هم بعضی از آپارتمان ها وجود دارند که آسانسور ندارند.

نداشتن آسانسور مسائلی را برای ساکنان به وجود می آورد. مهمترین مشکل این است که عبور و مرور در آپارتمان های چند طبقه بدون آسانسور بسیار سخت است. اگر جوان هستید و اول راه زندگی قرار دارید، شاید این موضوع زیاد برایتان مهم نباشد، اما نبود آسانسور برای افراد مسن اهمیت زیادی دارد. البته تأثیر منفی پله بر سلامتی جوانان نیز قابل چشم پوشی نیست.

موضوع بعدی این است که نبود آسانسور موجب می گردد که رفت و آمد در طبقات زیاد باشد و آلودگی صوتی برای همگان به وجود آید. به ویژه طی کردن پله ها باعث ایجاد سر و صدایی می گردد که مشکل ساز خواهد بود.

جمع بندی

از تمام آنچه در بالا گفته شد این طور بر می آید که آسانسور یکی از معیارهای مهم برای خرید یا اجاره آپارتمان به ویژه در کلان شهری مانند تهران محسوب می گردد. همانطور که می دانید، در تهران به دلیل تراکم جمعیت، ساخت ساختمان های بلند و چندین طبقه، باب شده است. این موضوع موجب شده است که آسانسور به معیاری مهم تبدیل گردد. تا جاییکه توصیه می گردد که واحدهای مسکونی بالاتر از طبقه 4 را که فاقد آسانسور هستند، نخرید یا اجاره نکنید. زیرا باید خودتان را برای رویارویی با مسائل عظیمی آماده کنید.

این مقاله از خبرنگارن موردپسند شما بود؟ امتیاز دهید.

منبع: هومینگ
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ipten.ir شناسه مطلب: 949

به "آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟" امتیاز دهید

29 کاربر به "آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟" امتیاز داده اند | 3.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسانسور چه تأثیری بر قیمت آپارتمان دارد؟"

1 دیدگاه

خلیل 10 فروردین 1400

باعرض سلام واحترام وتشکر ازدرج مقاله مفیدتان.لطفادرصورت امکان میشود نحوه وملاک قیمت گذاری آپارتمان چند سال نسبت به نوساز را تشریح بفرمایید.باامتنان.

پاسخ به خلیل
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید